Skriv ut  

Nya storstäder när Norwegian ökar långlinjerna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 december 2017
Norwegian satsar på tre helt nya städer när den interkontinentala trafiken växer. Och även nu är det linjer över Atlanten som är i fokus. Men Sverige ställs än en gång utanför etableringen av nya linjer.

Tre europeiska storstäder står nu på tur när Norwegian utökar långlinjetrafiken ytterligare. Det är den växande flottan av B787 som gör det möjligt att expandera. I dagsläget har Norwegian 18 Dreamliners, åtta av den mindre B787-8 och tio av den större B787-9, den modell som fortsättningsvis är den som Boeing levererar. De ska nu användas på tre helt nya linjer med start i maj, juni och juli nästa år.

Amsterdam - New York, fyra gånger i veckan.

Milano - Los Angeles, fyra gånger i veckan.

Madrid - New York, tre gånger i veckan.

Madrid - Los Angeles, fyra gånger i veckan.

– Vi är glada över att kunna ge resenärer på båda sidor om Atlanten ännu fler direktlinjer mellan Europa och USA. Vi har stora förväntningar på de nya linjerna, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.

De två avgångarna från Madrid innebär att flygbolaget nu etablerar ytterligare en långlinjebas i Spanien och bygger vidare på den ökande trafiken i Barcelona. Spanien är också ett strategiskt val i väntan på att den nya verksamheten i Argentina ska komma igång. Även beslutet att börja flyga från Milano bygger vidare på den etablering som redan är gjord i och med den kommande trafikstarten och tre linjer från Rom till USA. Både Milano och Rom är stora destinationer för amerikanska turister på besök i Europa.

Amsterdam är en helt ny bas för Norwegians långlinjetrafik men en stad som länge funnits med i planeringen. Många av flygbolagets piloter är Holländare vilket gör att en framtida bas på Schiphol är en trolig utveckling om linjen går bra. 

I och med att de nu presenterade linjerna är Norwegian etablerad på merparten av de stora europeiska städerna, sedan tidigare finns ju också långlinjetrafik från London och Paris. På Gatwick har Norwegian just köpt ytterligare 28 slotar från det lettiska flygbolaget Small Planet. Det ger möjlighet att expandera ytterligare, Norwegian är idag tredje största flygbolag där och med nya landningsrättigheter kan man växa ytterligare. 

Fokus ligger alltså på långlinjer från de större europeiska städerna och Skandinavien hamnar allt längre bak i den interkontinentala linjeutvecklingen. För Sveriges vidkommande är det bland annat flygskatten som hindrar tillkomsten av nya långlinjer. 

– Vi vill gärna växa i Sverige men innan vi vet vilka effekter den kommande flygskatten får, så får satsningar här hemma vänta, säger informationschefen Charlotte Holmbergh-Jacobsson till Flygtorget.



Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Skatt
Skrivet av @tänkare, 2017-12-19 13:20:31
De har ändå bitit i det sura äpplet då det är billigare över allt annat
Anmäl inlägget
Moms o skatt
Skrivet av Tänkare, 2017-12-19 12:34:09
Svenska bolag med säte i Sverige, betalar heller ingen skatt i utlandet. Konstigt va........
Anmäl inlägget
Inget
Skrivet av Trött, 2017-12-19 11:49:52
bolag som flyger över Sverige kommer inte att betala flygskatt. Rättvist och bra, tycker somliga.
Anmäl inlägget
Moms
Skrivet av sv Skattmasen, 2017-12-19 10:38:34
är ingen kostnad för något bolag i Sverige.
Anmäl inlägget
Utländska flygbolag betalar minimal skatt
Skrivet av Skattmasen, 2017-12-18 19:20:01
Utländska bolag med säte utomlands betalar i stort ingen skatt i Sverige. Redivisar de moms så har de sett till att få tillbaka momsen.

Föreslagen flygskatt kommer alla bolag bli tvugna att betala som flyger på Sverige.

De svenskar som skall ut och flyga kommer att få betala skatten. De tar knappast cyckeln till ett land utan flygskatt. Alla bor inte i Malmö, men även de måste betala för att ta sig över bron. Blir i de flesta fall dyrare än att betala skatten.
Anmäl inlägget
Allvarligt
Skrivet av sv Linkan, 2017-12-17 17:11:47
Räcker det inte med de skatter vi har?!
Bland världens högsta.
Du påstod tidigare att du är medlem i Moderaterna - varför då denna skatteiver?
Anmäl inlägget
Fygskatt ok!
Skrivet av Linkan, 2017-12-17 16:19:35
Skatt på flygresor finns ingen överenskommelse som hindrar.

De stora flygnationerna har skatt på flygresor b.l.a USA, Tyskland, England, Frankrike, Österike mflr.

USA har faktiskt skatt på både ankommande och avgående flygresor.

Anmäl inlägget
Flyget
Skrivet av sv Linkan, 2017-12-17 15:17:19
betalar skatt som alla andra, utom just bränsleskatt för kommersiellt flyg, vilket är en internationell överenskommelse.
Fast det vill väl du också ändra på.
Sverige skall följa internationella överenskommelser, eller hur.
Anmäl inlägget
Skatt på transport
Skrivet av Linkan, 2017-12-17 13:17:32
Och varför skall privatresor med SAS o DY vara skattebefriade när privatflyg, firmaflyg, tågresor, bussresor, taxiresor är beskattade?

På en flygbiljett till annat land utgår heller ingen moms.

Det är nog någon annan här som saknar perspektiv.
Anmäl inlägget
Flygskatt
Skrivet av sv Linkan, 2017-12-17 11:41:19
Varför ska privatflygningar vara bränsle skattebefriade, när privatbilismen inte är det?
Du blandar ihop begreppen som vanligt.
Anmäl inlägget
20 Drealinere
Skrivet av Jon, 2017-12-16 19:55:13
Norwegian har pt 20, og ikke 18, Dreamlinere. 8 787-8, og 12 787-9
Anmäl inlägget
Aliansen först med flygskatt
Skrivet av Linkan , 2017-12-16 18:04:45
Alliansen införde 2008 skatt på flygbränsle . Skatten tas idag ut på alla flygningar som inte är linjetrafik eller taxiflyg.

Tacka Alliansen att vi har flygskatt!
2008 hördes inga stora protester.
Anmäl inlägget
Färre bolag
Skrivet av Sv Linkan, 2017-12-16 17:17:44
mindre konkurrens. Är det vad du önskar?
Åter igen socialistiska tankar!
Anmäl inlägget
Sv Dina
Skrivet av Linkan, 2017-12-16 16:44:54
Skatten kommer att bromsa ökningen av flygandet.
DY säljer idag biljetter för 199:- Norrland - Stockholm. Denna prissättning har gjort att flygandet ökat.
Flygskatten kommer i förstahand att bromsa den lavinartade ökningen av flygtrafiken. I stället för tre flygningar Umeå - Stockholm inom 30 minuter blir troligen endast två bolag kvar. De två klarar att frakta de som tidigare delades på tre bolag.
Anmäl inlägget
Skatt
Skrivet av Johan, 2017-12-16 16:14:38
Som med all skatt så behöver det inte nödvändigtvis innebära fler intäckter bara för att man ökar skatten.
Flyttas tillräckligt med avgångar utomlands lär det nog bli en förlust för kassan. Är ju inte bara flygskatt som betalas...
Anmäl inlägget
Dina
Skrivet av sv Linkan, 2017-12-16 12:25:48
analyser är irrelevanta! Flygskatten främjar inte miljön, endast statskassan.
Anmäl inlägget
BK
Skrivet av Matte, 2017-12-15 18:42:17
BK håller vad han lovat. SAS kan pusta ut en stund till.
Anmäl inlägget
Hans
Skrivet av Anonum, 2017-12-15 14:09:59
Flygskatt has ingenting to do with inga nya långlinjer from Sverige. Sweden är just too small för more.
Anmäl inlägget
Beror knappast på ev. flygskatt
Skrivet av Linkan, 2017-12-15 13:37:32
Att linjer startas från andra länder i Europa beror nog snarast på att konkurrensen är för stor i Sverige. Flygskatten har marginell betydelse.
Skall du betala en separat biljett till Amsterdam och sedan därifrån vidare blir den troligen dyrare.
Är allt på samma bokning slipper du inte skatten.
Anmäl inlägget
AMS
Skrivet av Hans, 2017-12-15 11:41:15
Norwegian har redan en bas i Amsterdam för piloter. Dock är det 95% skandinaviska piloter på den basen. Vill få dit lokala piloter måste de erbjuda en bättre bas för de dom skall flytta i så fall.

Inga nya långlinjer från Sverige går hand i hand med Sveriges val av flygskatt. Ett bevis på att den inte har någon effekt på miljö. Flygen flyger oavsett fast ngn annanstans i stället. Grattis alla miljömuppar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev