Skriv ut  

Nextjet uppgraderar till Boeing 737

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 december 2017
Ny slinga och snabbare flygtid upp till norra Sverige. Nextjet sätter in en Boeing 737 och tar samtidigt upp konkurrensen med SAS som återvänder till Örnsköldsvik. Nextjet räknar dock med att marknaden i Örnsköldsvik ska växa med två flygbolag på sträckan.

Getjet
Getjet

Nexjet och tidigare Höga Kusten flyg har sedan 2008 varit ensamma på rutten trafikerat Örnsköldsvik – Arlanda. Men nästa år återvänder SAS och det skapar en helt ny konkurrenssituation på sträckan. Nextjet uppgraderar därför trafiken till jetkapacitet och hyr in en B737-300 med 148 stolar från det litauiska flygbolaget Get Jet. Samtidigt kopplas Örnsköldsvik ihop med den långa inrikeslinjen till Gällivare.
 
- Ja, vi slingar trafiken Gällivare – Örnsköldsvik – Arlanda. Det öppnar för resande mellan de bägge regionerna. Historiskt har Nextjet flugit mellan Kramfors och Gällivare men nu skapas istället möjligheten att resa till Örnsköldsvik, säger Henning Lindberg, linjenäts- och marknadschef på Nextjet till Flygtorget.          

Det är en uppgradering av trafiken som också stabiliserar trafiken till och från Gällivare.

- Vi ville förändra produkten för den här trafiken och med en Boeing 737 och den nya slingan förkortas restiden till 2 timmar och 10 minuter. På Arlanda ankommer och avgår flighterna dessutom från Terminal 4 istället för Terminal 3.

Det blir två dagliga rotationer på den nya slingan upp till Gällivare med start den 8 januari. Där emellan flyger Nextjet även en tur mitt på dagen mellan Arlanda och Örnsköldsvik med en Saab 340. Det faktum att man nästa år får konkurrens av SAS oroar inte. Två flygbolag kan, istället för att kannibalisera varandra, bidra till att öka marknaden. Så har till exempel skett i Skellefteå när Norwegian tog upp konkurrensen med SAS där. Nextjet ser också behovet av direkttrafik mellan mellersta och norra Norrland utan omvägen över Stockholm.

- Vi vet att behovet av resor mellan de bägge regionerna är stort. Uppskattningsvis handlar det om mellan 5000-7000 årsresenärer. Mycket av resandet är naturligtvis kopplat till gruvindustrin och vi har flera gånger genom åren fått påstötningar av näringslivet och bland annat Örnsköldsviks industrigrupp som gärna ser en linje norrut.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

NextJet
Skrivet av GetJet, 2017-12-20 07:27:48
GetJet har en flotta som är extremt gammal. Frågan är hur deras säkerhetsnivå är? Gamla flygplan som fasats ut på alla andra ställen. Det här är lågpris i sin sämsta version.
Anmäl inlägget
Ingen miniräknare
Skrivet av Revisorn, 2017-12-18 22:32:14
Räknenisse varför tror du att man nu har lärt sig räkna på Nextjet? Tittar man på Allabolag.se så verkar Nextjet i stort sett aldrig tjänat pengar förutom några år i början av sin karriär. Som det ser så ut så har man förlorat över 130milj senaste 7-8 åren. SAS kommer dunka priserna i botten.
Januari till mars borde gå runt då SAS inte börjar flyga förrän april. Sedan kommer blodbadet.
Anmäl inlägget
tiden utvisar allt
Skrivet av thomas, 2017-12-18 20:29:37
Estonia air flyg 737 mellan TLL och huvudstäder, men förlorade en 4-500 miljoner, Svensk VD, här är läget tyvärr sämre ur marknadssynpunkt och gällande befolkningsunderlag.
Anmäl inlägget
Fel på miniräknaren?
Skrivet av Räknenisse, 2017-12-18 16:54:52
Låt oss utgå från att det sitter seriösa och profesionella människor på Nextjet. Då har de naturligtvis gjort en kalkyl av vad hela projektet med den inhyrda 737:an kostar. Ingen, varken företagare eller privatperson gillar att slänga pengar i sjön. Vi har heller ingen aning om vilken deal de har fått med Get Jet som mig veterligen inte varit inne på den svenska marknaden tidigare. Jag tror betydligt mer på kalkylerna hos Nextjet än på amatöranalytikerna här på forumet.
Anmäl inlägget
Lönsamhet
Skrivet av TQ, 2017-12-18 11:56:05

Inte nog med att Nextjet har en stark stabil konkurrent på linjen, det handlar ju om en relativt svag linje totalt sett. När man i det läget tvingas sätta in ett för stort och dyrt flygplan blir det ännu svårare. Är sedan det flygplanet i sin tur inhyrd från en extern aktör som också ska tjäna pengar blir det oftast ohållbart. Möjligen kan kombinationen GEV-OER-ARN rädda dem tillfälligt och om SK använder ATR på samtliga avgångar.
Anmäl inlägget
Eurobonus
Skrivet av Mr, 2017-12-18 11:38:34
Sas och dess lojalitetsprogram kommer knäcka Nextjet. Nextjet kastar in handduken på OER innan sommaren är slut.
Anmäl inlägget
att flyga regiljärt är tufft
Skrivet av thomas, 2017-12-17 14:15:12
att återfå förtroendet blir det första,
men det tar tid, stora förluster innan det ev kan vända, hyr ut kärran till charter från öfvre Norrland då är det ingen risk och resenärerna får bra utgångs tider, men att flyga reguljärt???
Anmäl inlägget
@thomas
Skrivet av BK, 2017-12-17 12:52:14
5-7000 mellan OER och GEV, så får du lägga på de som ska resa ARN-GEV och de px som ska resa ARNOER... Då kan de nog få rätt bra kabinfaktor även på en 737...
Anmäl inlägget
Att våga eller inte...
Skrivet av Alex, 2017-12-16 16:37:26
Detta är ju en bära eller brista grej från Nextjets sida. Om de lyckas så bör de hyllas, men att satsa på charter uppdrag är nog helt rätt. Tyvärr kommer dock aldrig de reguljära rutterna med 737 bli lönsamma...tyvärr!
Anmäl inlägget
Otroligt
Skrivet av sv 5 kommentarer,, 2017-12-16 14:46:59
att det finns så många belackare här på FT.
Jag tror att många behöver att inse att det är inte är bara SAS som gäller.
Anmäl inlägget
5 kommentarer
Skrivet av 5 kommentarer, 2017-12-15 22:26:06
Försökte läsa dom 5 kommentarerna om ämnet men de verkar censurerade. -300, Kan det bli lyckat? Den kommer flyga 2 dagar sen stå AOG 4 dagar för reservdelsbeställning, sen 1 dag för repairs. Har dom personal med skills för en rutten -300? Håller budgeten mer än 3 månader?
Anmäl inlägget
Cool
Skrivet av Cool, 2017-12-15 20:05:10
Vad cool! Jag vill jobba på det här bolaget! Hur söker jag?
Anmäl inlägget
next jet
Skrivet av thomas, 2017-12-15 19:24:11
hur ska 5-7000 årspax bära denna satsning
+ 400 per månad delat i 22 (vardags flighter)
blir en 20 per dag, i bästa fall
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev