Norska Widerøe har till stora delar varit ett flygbolag fokuserat på norsk inrikestrafik, särskilt på det så kallade kortbanenätet vid mindre, svårtillgängliga destinationer. Faktum är att Widerøe är det flygbolag som har flest rörelser på de norska flygplatserna. Och sedan skilsmässan från SAS 2013 har flygbolaget sakta höjt ambitionsnivån.
– Vår intention är att vara ett växande regionalt flygbolag med en tydlig nisch och ett linjenät med fler destinationer, säger informationschefen Catharina Solli till Flygtorget.
Det visade sig framför allt i och med att man i april nästa år är launch-customer för nya Embraer E190-E2. Den helt nya jetmaskinen med 114 stolar ombord ska inledningsvis användas på de långa och tyngre inrikeslinjerna från Bergen till Tromsö och Bodö. Men den ska också tämligen omgående sättas in till helt nya destinationer i flygbolagets linjenät. I första skedet blir det två nya linjer från Bergen, till München och Hamburg. Det är de första längre utrikesrutterna nere i Europa för flygbolaget.
I och med att de tre nya Embraer-maskinerna tillförs flottan under nästa år frigörs också kapacitet i den vanliga flottan. Den används till att starta ny trafik från Bergen till Göteborg och till Billund. Det blir även en helt ny linje mellan Kristiansand och London Stansted. Samtliga de flygs dock med Dash Q400. Göteborg är i sig ingen ny destination för Widerøe som har daglig trafik mellan Landvetter och Gardermoen, en sträcka som man tagit över efter SAS.
Två av de nya jetmaskinerna ska placeras i Bergen samtidigt som det blir fyra nya linjer från det som idag femte största flygplatsen i Skandinavien. Det är en satsning som ger Bergen helt nya destinationer, bara Billund har idag trafik till Bergen, på de övriga tre blir Widerøe ensamma.
– Bergen är ett mycket intressant, faktiskt ett av de bästa områdena i Norge just nu. Bland annat så har Hurtigruten sin bas här och flygplatsen har nyligen invigt en ny terminal. Bergen är ett område som vi satsar stort på. De nya linjerna har också en tydlig marknad för inkommande resenärer.
Vid sidan av de tre Embraer E190-E2 som ska levereras under nästa år och som är fasta order, har Widerøe även optioner på ytterligare tolv jetmaskiner. Om de ska omsättas i konkreta beställningar är ännu inte bestämt, först ska erfarenheterna av jettrafik utvärderas. Det innebär också att eventuella nya linjer, kanske till Sverige, ligger i framtiden. Widerøe har tidigare flugit mellan Oslo och Stockholm.