Skriv ut  

Nytt ambulansflyg vill ha monopol

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 december 2017
Ett helt nytt ambulansflyg är på väg i Sverige. Det ägs av landets samtliga landsting och ambitionen är att ta över alla ambulansflygningar i landet. Det kommer att konkurrera ut de företag som idag flyger ambulanstrafiken i Sverige.

Ambulansflyg
Ambulansflyg

Det är nu två år sedan som samtliga regioner och landsting i landet gick samman med ambitionen att starta en egen ambulansflygverksamhet. Målsättningen är att det nya företaget; Svenskt Ambulansflyg, ska vara igång 2020 och på sikt ta över alla ambulansflygningar som görs i Sverige. 

Det var planer som omedelbart väckte kritik. Bland andra landstingen i Västerbotten och Skåne som själva skulle delta, protesterade och menade att ”landsting inte ska äga flygplan”. De två landstingen har dock sedan dess tagit tillbaka kritiken och ingår numera i den planerade flygverksamheten med baser i Umeå, Stockholm och Göteborg.

En första upphandling av bland annat sex flygplan och markserviceorganisation startade men fick bara in ett anbud som inte uppfyllde kraven. Enligt experter som Flygtorget talat med berodde det bland annat på att specifikationerna och kraven i upphandlingen var undermåliga och inte gick att uppfylla. En ny upphandling gav över huvud taget inga anbud som uppfyllde kraven och inte förrän vid en tredje upphandlingen, denna gång mer specificerad och med fokus på sex flygplan med option på ytterligare fyra, blev det ett resultat. I början av november offentliggjordes att flygplanstillverkaren Pilatus i Schweiz vunnit ordern värd cirka 630 miljoner. De ska leverera sex PC-24, tvåmotoriga jetmaskiner med plats för två bårar och fem personer, främst medicinsk personal.

Men den upphandlingen har nu överprövats av Textron Aviation, ägaren till Cessna Aviation. De var från början med i upphandlingen men drog sig tillbaka sedan de inte kunde uppfylla den specifikation på flygplanen som krävdes. Textron menar nu att upphandlingen måste göras om eftersom Pilatus-maskinerna inte heller uppfyller specifikationen och dessutom bryter hela upphandlingen mot LOU, lagen om offentlig upphandling. Klagomålet från Textron behandlas just nu och det är oklart om upphandlingen måste göras om eller inte.
           
Samtidigt höjs röster för att hela tanken med att skapa ett nytt, helt dominerande ambulansflygföretag kostar betydligt mer än att anlita de privata företag som redan finns på marknaden. På den egna hemsidan skriver Svenskt Ambulansflyg: ”Att utföra sjuktransporter med egna ambulansflygplan reducerar kostnaderna för varje transport.”

- Hur vet man det? Jag har flera gånger bett om att få se de kalkyler som ska stödja det påståendet men inte fått dem. Jag tror att det enbart är en bedömning som man gör. Dessutom har hela den klumpiga inledningen på projektet kostat stora summor, säger Henrik Johansson, debattör med fokus på beredskapsfrågor och som följt den svenska ambulansverksamheten på marken och i luften i många år.

I Sverige domineras ambulansflygverksamheten av Babcock Scandinavian Air Ambulance tillsammans med Hummingbird Aviation. Det har målats upp som ett problem inför starten av Svenskt Ambulansflyg.

– Ja, man har påstått att det finns en monopolliknande situation. Men vad är det man ska göra nu? Jo, skapa ett offentligt monopol, säger Henrik Johansson.

Från flyghåll ifrågasätter man även det faktum att hela den kommande flottan på upp till tio flygplan ska vara uteslutande jetmaskiner. Flygsträckorna är ofta korta och med jettrafik blir det betydligt dyrare än med en turbopropmaskin.

Monica Nordwall Henriksson drev tidigare Norrlandsflyg som flög ambulanstransporter med helikopter. Idag är hon ledamot (M) av regionstyrelsen i Norrbotten och en av dem som opponerat sig mot den planerade verksamheten. Det gäller framför allt bristen på konkreta flygerfarenheter, vilket hon menar märks i upphandlingen.

– Det är så mycket som saknas och som inte stämmer. Bara det faktum att allt underhåll av maskinerna ska göras hos Pilatus i Schweiz, vad ska inte det kosta? När jag ifrågasätter upplägget på konkreta punkter, får jag till slut svaret att det är ideologin som styr. Man vill helt enkelt inte ha privata flygföretag med i ambulansverksamheten, säger hon.

Flygtorget har upprepade gånger sökt Svenskt Ambulansflyg för en kommentar, men utan framgång.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sjukt
Skrivet av Jörgen, 2017-12-26 00:37:51
Vem som helst bör inse att en landstingsägd tjänst med PC-24 kommer att bli dyrare än dagens King Air-variant. Om landstingen i Sverige har ett överskott som de inte vet hur de skall placera kan detta vara ett alternativ, om man däremot har ett underskott redan ny så skall man självfallet låta bli. Ekonomi för högstadiet..?
Anmäl inlägget
Vi som röstat är ansvariga
Skrivet av Linkan, 2017-12-23 14:14:42
Det är du och jag som är ansvariga för de förtroendevalda. Vi har röstat på dem. Det är demokrati!
Sedan finns det brottslingar i alla samhällsklasser, de skall vi försöka undvika att rösta på.
Anmäl inlägget
Kommer inte att ske
Skrivet av SierraRomeo, 2017-12-23 12:20:53
Det enda detta kommer att resultera i är att en massa pengar av allmänna medel kommer att förslösas.
Pinsamt Åsa-Nisse tänk helt ovetande om verkligheten.
För många invändningar för att ens överväga att lista dem.
Däremot är det ett bevis på en alarmerande låg kompetens hos förtroendevalda.
God ?? Jul ????!
Anmäl inlägget
Marx
Skrivet av @L och Linkan, 2017-12-21 20:37:33
Om folkvalda gör upphandlingar för att tillskansa sig säker inkomst efter sin politiska "sk. karriär" (det är vad det handlar om). Då är det att likna det med kommunism/korruption. Sjöstedts företrädare erkände sig som kommunist. Sjöstedt själv står inte särskilt långt därifrån.
Fattar inte hur "ev. kloka" människor inte ser igenom detta.
Anmäl inlägget
Upphandling
Skrivet av Janne B, 2017-12-21 19:50:15
Notera upphanlingsförfarandet. Det börjar lukta som om Sjöfartsverkets helikopterköp.
Anmäl inlägget
Den som köper får bestämma!
Skrivet av Linkan, 2017-12-21 17:35:00
Visst är det så att den som köper/upphandlar får bestämma vad de vill köpa.
Om de folkvalda väljer att köpa egna flygplan är det helt demokratiskt.
Kommunistiskt blir det då en icke folkvald elit bestämmer vad du får köpa.
Tycker dock att Landsting är en föråldrad form av organisation. Överför all offentlig sjukvård till Staten med huvudkontor utanför storstads områderna.
Anmäl inlägget
Okunskap
Skrivet av L, 2017-12-21 16:46:36
Jag anar en rejäl okunskap här vad gäller olika partiers ideologi, åtminstone hos den person som svarade mig. Sådant får man ta med ro.

God Jul
Anmäl inlägget
Kommunister
Skrivet av sv L, 2017-12-21 16:00:53
Det finns faktiskt ett kommunistiskt riksdagsparti, nämligen V.
Anmäl inlägget
Rätt flygplan fel att kopiera SL
Skrivet av Mr €, 2017-12-21 14:21:54
Det är nog de bästa, modernaste, säkraste och snabbaste planen för ambulanstrafik, dock kan man tycka att flygvapnet kunde sköta driften och använda dem så ofta som möjligt istället för de gamla SK60's samt vara på standby för amulansflygningar 24/7. Då kunde FV öppna verksamhet på Säve, Sturup och Arlanda förutom husera dem på Kallax och samtidigt göra plats för en halv division JAS'ar på resp bas.
Anmäl inlägget
Inte bara flygplanen
Skrivet av Sjukvårdare, 2017-12-21 13:36:40
Faktum är att man har börjat glida på frågan om bemanningen. Från början skulle privata aktörer stå för det operativa. Det är inte längre säkert men mörkas. Att äga också det operativa ske, detta för att spara ännu mer pengar. Hur det nu ska gå till.
Anmäl inlägget
Vilka kommunister?
Skrivet av L, 2017-12-21 13:03:09
Vilka kommunister tänker du på "Landsfadern"? Såvitt jag vet finns det inga sådana inom vårt svenska parlamentariska system.

Att landstingen ska sköta detta kan man såklart ha synpunkter på men att vi gemensamt ska sköta sådant som bekostas av våra egna pengar, skattepengar, ser jag som helt naturligt.
Anmäl inlägget
Landsting utan pengar
Skrivet av Torleif , 2017-12-21 11:39:10
Landsting köper flygmaskiner som de inte har pengar till. Landstingen blöder pengar. Landsting ska inte äga flygplan som det redan från början saknas pengar till.

Den här historien är helt verklighetsfrånvänd.
Anmäl inlägget
Lägg ned Landstingen
Skrivet av toni schonfelder, 2017-12-21 10:16:00
Landstingen flyttar fram sin maktposition hela tiden, det är våra folkvalda politiker som ser sin möjlighet få väl avlönade uppdrag utan tidsgräns. Hela den svenska kollektivtrafiken är ett annat gigantisk slöseri med skattepengar, sjukvården behöver inte kommenteras. Det är planhushållning.
Enda lösningen idag är att lägga ned landstingen och börja om från början.
Anmäl inlägget
Staten ska inte äga flygplan
Skrivet av Jan Ohlsson, 2017-12-21 09:54:18
Helt naturligt hål i huvudet ( kanske olämplig antydan i fråga om ambulansflyg). Med stor sannolikhet blir det dyrare, långsammare och mer byråkratiskt. Det är som med vanliga flygbolag. Statligt-eller kommunalt-ger fel fokus. Konkurrens är alltid bra för kunden.
Anmäl inlägget
Privata företag upphandlar driften
Skrivet av Tomas, 2017-12-21 09:54:07
Artikeln verkar inte alls nämna att tanken är att privata företag ska stå för hela den operativa verksamheten. Landstinget ska bara äga flygplanen, inte operera dem. Det öppnar upp för alla aktörer att lämna anbud på driften.
Anmäl inlägget
Helt i linje med Marx
Skrivet av Landsfadern, 2017-12-21 09:39:19
Så här går det om man släpper makten till kommunister. Grattis skattebetalare!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev