Skriv ut  

SAS och Avinor ska göra Oslo till en större hub

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 januari 2018
Avinor sänker kostnaderna och SAS ökar trafiken. På så sätt ska de norska flygplatserna få mer trafik, både inrikes och utrikes. Dessutom ska Oslo byggas upp som en hub med fler internationella linjer.

SAS Oslo flygplats
SAS Oslo

Redan nu, ett par dagar in på det nya året, drar SAS och Avinors gemensamma satsning igång. Tillsammans ska man sätta in krafterna på att öka flygtrafiken i Norge. Det är dels en del i den strategi för mer flygtrafik i Norge som Avinor arbetar med, dels en utveckling av SAS enskilt största marknad. I dagsläget producerar SAS cirka 14,4 miljoner säten årligen inrikes och utrikes i Norge, en siffra som enligt planerna ska växa med tre miljoner stolar under de kommande fyra åren. 

– Vi vill växa i Norge och har haft dialog med Avinor en längre tid. Den har nu resulterat i det nya samarbetsavtalet, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS till Flygtorget.

Från SAS sida omfattar satsningen främst fyra områden: Öka trafiken på existerande rutter på den norska marknaden. Öppna helt nya linjer med särskilt fokus på fritidsresandet. Öka antalet direktlinjer från flygplatserna i Bergen, Trondheim och Stavanger. Stärka Oslos roll som en internationell hub på långlinjetrafiken. 

Den sista punkten är särskilt efterlängtad på flygplatsen i Oslo. Idag är det den nordiska huvudstadsflygplats med minst antal interkontinentala linjer. Samtidigt har den ett geografiskt läge i linje med både Arlanda och Vantaa och skulle alltså kunna locka till sig trafik bland annat från Asien. Dag Falk-Petersen, vd för Avinor har också flaggat för att ett antal kinesiska flygbolag har fört diskussioner med Oslo Airport. Även från SAS sida finns intresset för att antingen lägga helt nya långlinjer i Oslo eller rent av omfördela existerande i Stockholm och Köpenhamn dit. Det kan dock inte bli aktuellt förrän långlinjeflottan börjat växa igen i och med leveranserna av de nya A350-900, alltså tidigast i slutet av 2019. 

– Vår uttalade tillväxtstrategi för Norge gäller även interkontinental trafik, både västerut och österut, säger Fredrik Henriksson. 

Det nya samarbetet innebär också att Avinor gör en justering av avgifterna på flygplatserna. Enligt norska media är det sänkningar som ger SAS en besparing på ett tresiffrigt miljonbelopp, minst 100 miljoner norska kronor. Det kommer i så fall som ett litet plåster på såren för de cirka 700 miljoner som den norska flygskatten kostar SAS varje år. 

Avinor är noga med att understryka att det nya avtalet inte är exklusivt riktat mot SAS. Tillväxten ska ske tillsammans med alla de flygbolag som trafikerar de norska flygplatserna. Det är dock det första i sitt slag. Från SAS sida hoppas man att det kan följas av liknande samarbetsavtal med Arlanda och Kastrup. 



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Det er neppe Oslo
Skrivet av pf, 2018-01-07 07:41:22
og Norge alene som er "catchment areas" for ny interkontinental trafikk til/fra OSL.
SAS har planer om å gjøre det som Norwegian ikke får lov til(don't blame SAS, but the russians), nemlig å fly asiater inn/ut av Norge.

Så, sorry CPH og ARN, SAS's nye A-350's må dere til OSL for å se....selvfølgelig vil de gå feeders, og det blir vel noen plasser for skandinaver, men neppe for ID-pax.
Anmäl inlägget
Underlag
Skrivet av Ola, 2018-01-05 14:27:49
Sv underlag, for noe idioti. Oslo har like stort underlag som ARN og CPH, bare dumme SAS som ikke har skjønt det. Norwegian har tatt hele markedet...til NYC, LAX, FTL, Orlando, OAK/SFO, BKK, og snart SEA, itillegg til NYC og Boston fra Bergen. Sverige må øke sin IQ
Anmäl inlägget
Ikke troverdig
Skrivet av Ola, 2018-01-05 14:22:03
Etter å ha nedprioritert Oslo i alle år, er det få som tror på SAS lenger. Norwegian har festet grepet, som det dominerende bolag på OSL, på innenriks, europa, men mest på interkontinentale flygninger.
Anmäl inlägget
Varför då Mr €?
Skrivet av Bob, 2018-01-04 13:31:08
Visst kan Norge blocka snabbtåg till Sthlm och Kph, men varför skulle de göra det? Norrmännen tillsammans med Värmland driver Sthlmsstråket hårdast. Ur ett regionalt utvecklingsperspektiv vinner ett bra snabbtåg där alla dagar i veckan.
Oslo kommer lätt hitta nya, bra linjer, med riktning utanför Norden.
Anmäl inlägget
rotation
Skrivet av bz, 2018-01-04 12:48:44
24h rotation till Asien är Helsingfors-Vandas trumfkort. Det klarar man oftast inte av från Oslo. Dessutom flöder trafiken redan effektivt vidare till en mångfald av destinationer inom Europa. Planerna låter inte riktigt genomförbara.
Anmäl inlägget
Osl
Skrivet av Bjørn, 2018-01-04 12:26:53
Det er marked for flere langdistanse ruter fra Osl. Mange fra Norge flyr via Arlanda, og særlig fra Kastrup, og øvrige Europa. Her kan det hentes langdistanse pax til Osl. Men Osl. har også sterk konkurranse fra Stavanger, Bergen og Trondh. Her kunne Avinor loset passasjerer via Osl. Forståelig vil ikke folk derfra, like det. I Norge flyr det langt flere enn i Sverige, tross for at det bor dobbelt så mange i Sverige. Det skyldes litt hvor folk bor, og godt togtilbud i Sverige.
Anmäl inlägget
Inrikes
Skrivet av Underlag, 2018-01-03 15:52:05
Oslo har ett mycket litet underlag för interkontinental trafik jämfört med CPH och ARN. I OSL är det främst inrikes som driver trafikutvecklingen. Att ta trafik från andra flygplatser är orealistiskt. Då tappar SAS marknadsandelar. OSL måste öka sin befolkning och sitt näringsliv...
Anmäl inlägget
SAS och Norge
Skrivet av Mr €, 2018-01-03 13:18:35
Blir lättare om Norge blockar/försenar snabbtåg till STO och CPH. Pax från ASien som vill sova tyst och svalt är en kommande miljonindustri. Dock kan nog även flygfrakt från Norge öka. Nu flygs fryst lax/räkor till Asien för upptining, rensning+file/skalning för att plastas/frysas igen samt det som säljs här hemma flygs tillbaka.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev