Thai
Det var österut som de nya långlinjerna skulle gå, det är därifrån som de stora trafikströmmarna finns. Det slog Björn Kjos fast när Norwegian drog igång den interkontinentala trafiken 2013. Så blev det inte, USA och det aldrig sinande intresset för att resa västerut kom i vägen och blev en räddningsplanka när Ryssland inte ville släppa på överflygningsrättigheterna. Att inte kunna flyga över Sibirien på väg till asiatiska destinationer är en omöjlighet. Hittills är det bara Bangkok som Norwegian flyger på från Skandinavien och det har krävt 50 minuter extra i luften när flygningen går runt Ryssland. I dagarna blev det dock en ljusglimt när både Stockholms- och Köpenhamnsmaskinerna, likt tidigare planet från Oslo plötsligt släpptes in i ryskt luftrum på sträckan till Bangkok.
Men det är framför allt i den motsatta riktning, från Asien till Skandinavien som intresset ökat markant. Under förra året meddelade Cathay Pacific att de börjar flyga mellan Hong Kong och Köpenhamn. I dagarna blev det också klart att Air China kompletterar den egna linjen till Arlanda med en också till Kastrup. Den föregicks av en intensiv konkurrens med ett annat kinesiskt flygbolag, Beijing Capital Airlines som, när de förlorade striden om linjen till Köpenhamn, valde Helsingfors.
Air India har stått högt på både Stockholms och Köpenhamns önskelista i många år och efter diverse turer blev det trafik till båda städerna. Stockholm fick å sin sida ytterligare ett efterlängtat besked när Singapore Airlines slingade en ny linje från Changi Airport till Stockholm via Moskva. I Singapore vill man växa ytterligare, bland annat som motvikt mot den tuffa konkurrensen från hubbarna i Mellanöstern. Över huvud taget kan det ökande intresset från asiatiska flygbolag att flyga direktlinjer till Europa och Skandinavien vara just ett sätt att möta i första hand Emirates och Qatar och deras ständigt växande linjenät. Ledningen för Changi Airport har därför satt upp Norge bland flygplatser som man vill ha en direktlinje till. Om det blir Norwegian, Singapore Airlines eller deras lågkostnadsenhet Scoot är inte uttalat. Inte heller vilka de ”flertalet asiatiska flygbolag” är, som är intresserade av trafik till de Skandinaviska länderna, enligt analyssajten Routes online.
I höstas hade flygbolaget China Eastern en ansökan inne hos flygmyndigheterna i Kina om att starta en linje mellan Shanghai och Stockholm, men utan att få ett positivt svar. Det är en av de sex asiatiska destinationer som Swedavia har på sin tio i topp-lista över önskade direktlinjer.
Det är framför allt Tokyo som ligger högst på Swedavias lista på så kallade unserved routes och med en presumtiv marknad på cirka 30 000 passagerare, enkel väg. Det har funnits direkttrafik mellan Stockholm och Tokyo men den ligger cirka tjugo år tillbaka i tiden. Det var i mitten av 1990-talet som All Nippon Airways flyg mellan de två städerna. Också på den destinationen finns det flera linjer i Norden, från Köpenhamn och framför allt Helsingfors med Finnair och Japan Airlines.
Det här är Swedavias ”önskelista” över nya interkontinentala destinationer från Arlanda:
Tokyo
Toronto
Washington
Boston
Ho Chi Minh
Shanghai
Mumbai
Manila
Seoul
Det finns 9 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
ANA och AI
Skrivet av Doink, 2018-01-11 10:20:55
Emirates spelar ju inte med samma regler som SAS.
|
|
Mumbai och Manila
Skrivet av Mr €, 2018-01-11 07:47:19
Emirates flyger 3ggr/dag till Manila med 777 och till Mumbai 5ggrs/dag varav en runda med A380 från DBX. Tror ihop med fraktintäkter till STO det finns lönsamhet, reseströmmen ut och in från BOM är enorm, Manila står inte stilla heller. Men SAS besättningar kanske inte vill flyga dit?
|
|
Arlanda-Seoul
Skrivet av Anonym , 2018-01-11 05:42:19
Ett direktflyg Arlanda-Seoul, bör startas snarast möjligast!
|
|
njtk
Skrivet av Faktum, 2018-01-10 21:20:13
@ARN, yield är inte så enkelt!
"We are also considering other destinations but we have also to look naturally at the revenue per passenger. For example, we would love to fly to Manila as they are limited connections to Europe. However, the yield per passenger remains relatively low. We face a bit the same yield problem in Jakarta but not to the same extend than Manila."
Källa: http://asean.travel/2016/01/29/finnair-europes-niche-carrier-to-asia/
|
|
ARN
Skrivet av ARN , 2018-01-10 20:46:31
Och hur är yielden i Ho Chi Minh menar du? Manila är en dubbelt så stor stad än HoChiMinh, BNP per capita 50% högre i Filipinerna än i Vietnam och den ekonomiska tillökningen har varit större än i Vietnam senaste 4 av 5 åren...
|
|
Faktum
Skrivet av njtk, 2018-01-10 16:01:30
Yield är väldigt lågt i Manila, SAS kommer aldrig att flyga där.
|
|
SAS, Norwegian vs. Finnair
Skrivet av Mr €, 2018-01-10 15:35:13
De enda Asien rutterna som inte Finnair flyger från HEL är Mumbai, Manila. Så kanske en öppning för SAS då de har en A340 i reserv (Mumbai) och kan sätta in de första A350-900 på Manila?
|
|
BJC
Skrivet av Anomumin, 2018-01-10 15:34:40
Beijing Capital Airlines planerade både Köpenhamn OCH Helsingfors från början, de valde inte HEL efter "de förlorade striden om linjen till Köpenhamn" som det står i texten.
Och just idag Finnair meddelade om nya frekvenser till Asien, t.ex. Hong Kong blir 12x i veckan.
|
|
China Eastern
Skrivet av ELLABELLA, 2018-01-10 13:07:09
Är det inte så att China Eastern inte har fått svar än? Eller avslog Kinesiska myndigheter ansöknaden?
|
|