Skriv ut  

SAS på väg mot enhetsflotta

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 januari 2018
Det blir Airbus och inte Boeing. Enligt intern information inom SAS ligger flygbolaget i slutförhandlingar om köpet av upp mot 50 nya flygplan från Airbus. Det pekar på att SAS nu är på väg mot en enhetsflotta.

SAS A320
SAS Airbus A320

– Nej, vi har en stor flotta B737 som är backbone i vår verksamhet och ser idag ingen anledning att ändra på det.

Det sa Rickard Gustafson på en direkt fråga från Flygtorget för lite drygt ett år sedan, i oktober 2016, när SAS presenterade sin nya A320 vid en tillställning på Arlanda. 

Idag pekar det mesta i en annan riktning. 

Mycket riktigt har SAS en stor flotta Boeing-maskiner, enligt den egna hemsidan är det 82 flygplan i de tre olika versionerna -600, -700 och 800. Men i och med den interna information som presenterats i dagarna ligger SAS också i slutförhandlingar med Airbus om att köpa upp mot 50 nya flygplan i A320-familjen. Det kan peka på att SAS nu kan vara på väg att bygga upp en enhetsflotta med enbart Airbus-maskiner. Lägg till den redan befintliga order på 30 A320neo som just nu levereras i omgångar och det närmar sig en flotta kort- och medeldistansmaskiner från Airbus som är lika stor som antalet befintliga flygplan från Boeing. Flera av B737:orna är dessutom till åren komna, särskilt 600-serien och har varit på väg ut en längre tid. Sedan tidigare har SAS även kompletterat långlinjeflottan med fyra nya A330E och åtta A350-900 som komplement till de befintliga, äldre A330-300 och A340-300. Utan att ens släppa en enda av de Boeing som flyger idag blir alltså Airbus-flottan större i och med de beställningar som redan finns och som kan komma.

– Vi kommenterar inte idag framtiden för vår flygplansflotta och din fråga om en enhetsflotta, säger presschefen Fredrik Henriksson till Flygtorget.

Å andra sidan har det sedan tidigare kommit utspel från SAS ledning om fördelarna med en enhetlig flygplansflotta. Det förenklar bland annat planeringen av besättningarna, underhåll av flygplanen och kapaciteteutnyttjandet. Även förhållandet mellan de tre baserna förändras med en enhetlig flotta. Idag är Köpenhamn en renodlad Airbus-bas medan Oslo uteslutande har Boeing och Stockholm båda flygplanstyperna. 

I den fortsatt knappa informationen från SAS finns inga detaljer om det exakta antalet flygplan eller vilka versioner i A320-familjen som är aktuella. Det vore dock märkligt om en del av de nya flygplanen inte skulle vara A321LR, den maskin som blivit allt mer populär som långlinjemaskin för tunnare linjer. Att komplettera stora widebody med single-aisle ger SAS möjlighet att utvidga långlinjenätet på ett helt annat sätt än idag.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS och cabin flex
Skrivet av Mr €, 2018-01-23 17:38:35
Gullan är nog på riktigt då de heter kaffekokare bara att de flesta Europiska flygbolagen inte köper de speciella kaffekuddarna som passar i dem utan använder dem som vattenvärmare till strax under 90C och sedan kommer pulverkaffet i kannan. Kannan som sitter i bryggarna ser ofta ut som en konstruktion från en 707 tiden. Dock finns det flera varianter av cabin flex där bak i A320neo. LH har nog den smartaste lösningen med en kamera om man nu vill ha galley och toaletter ihopbyggda.
Anmäl inlägget
@Gullan
Skrivet av Äkta kaffeflicka, 2018-01-23 09:42:03
Gullan kan ju för fasen inte vara purser på riktigt. Då hade hon vetat att det inte används kaffekokare ombord utan vattenkokare. Dessutom är de långsammare på nya airbusmaskinerna och galley är mindre och trängre med 2 toaletter där bak.
Anmäl inlägget
@ Gullan Purser&Service expert
Skrivet av SAS A340, 2018-01-22 16:46:24
Är det det som är ditt största bekymmer? var kaffekokarna sitter och hur dom fungerar? på riktigt? Tänk på att du presenterar dig som Service Expert! Bra jobbat SAS!
Anmäl inlägget
rätt sas
Skrivet av bengt, 2018-01-22 10:56:11
låter bra Airbus måste vara det bästa o reservdelar på närmare håll o allt smart
Anmäl inlägget
SAS och neo
Skrivet av Mr €, 2018-01-21 07:57:23
Har SAS råd blir det nog toppen, dock kan det bli den nya inredningen med galley och toa ihopbyggda som ger en rad till med pax. Kaffekokarna (som används som dyra vattenvärmare) + pulverkaffe kommer säkert på en ny plats
Anmäl inlägget
@tomten
Skrivet av Helge, 2018-01-20 23:37:00
Det är 2018 nu vettu
Anmäl inlägget
..
Skrivet av Tomten, 2018-01-20 04:28:38
"..för lite drygt ett år sedan, i oktober 2016" Oktober är tre månader sedan
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Gullan Purser&Service expert, 2018-01-19 21:38:35
Det där blir toppen för oss kabintjejer.
Kaffekokarna är helt olika och sitter inte på samma ställe i galley... så frustrerande att inte känna sig säker på var grejerna finns i galley... det här blir riktigt bra.....
Anmäl inlägget
Bysh
Skrivet av Saltkammargutten, 2018-01-19 10:56:57
Ja detta är ett bra drag.
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av KA, 2018-01-19 10:13:01
Äntligen ett vettigt drag från SAS, få ner kostnaderna i bolaget genom att operera en typ av medel och kortdistans plan, inte två till tre som fallet varit de senaste 20 åren.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev