Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Flygplatsen stängd med eller utan torn

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 februari 2018
När strömmen gick fungerade inte reservsystemen som det skulle. Därför stängde flygplatsen i Sundsvall under en tidsperiod förra veckan.

Remote Tower
Remote Tower

I torsdags gick strömmen i Sundsvall. Ett ställverk slutade fungera och gjorde cirka 8 000 abonnenter strömlösa utan större delen av Västernorrland. Det gjorde att själva flygplatsen i Sundsvall slogs ut under en tid på torsdags kväll. Det tog cirka 45 minuter innan allt var igång igen och de båda strömkällorna till flygplatsen fungerade.

Men strömavbrottet fick följdverkningar som stängde flygplatsen hela natten mot fredagen. Det var strömförsörjningen till den mast där kamerorna som är förutsättningen för fjärrstyrningen sitter som inte kom igång som den skulle. Enligt LFV är det först en batteridriven strömkälla som omedelbart startar vid ett strömavbrott. Den går under en kortare tid i väntan på att dieselaggregatet ska nå full kapacitet. 

– Men vi fick problem med batteripacken och inga reservdelar fanns för att lösa problemet omedelbart. Tack vare dieselaggregaten var vi uppe i full strömförsörjning efter en dryg halvtimme. Men vi får inte driva flygledningen utan avbrottsfri kraft så därför var vi tvungna att stänga flygplatsen under natten mot fredag, säger Per Fröberg, presschef på LFV till Flygtorget.

LFV är noga med att påpeka att problemen med strömförsörjningen inte har något med fjärrstyrningen på Sundsvall-Timrå flygplats att göra. Det faktum att flygledningen i remote-centralen, som ligger ett stycke från det tidigare flygledartornet förblindades i och med bortfallet av strömförsörjning, hade inte inneburit någon skillnad om det suttit flygledare i tornet. Även de hade varit tvungna att stänga flygplatsen om de båda backup-systemet varit utslagna. 

– Då är det noll-rate som gäller. Vi får som sagt inte driva verksamheten utan avbrottsfri kraft. 

LFV ska nu utreda varför de två reservaggregaten, batteripacken och dieselaggregatet inte fungerade som det gjorde. Något liknande har inte hänt tidigare.

Problemen med strömförsörjningen till kameratornen i Sundsvall gäller dock enbart flygplatsen där. Fjärrstyrningen av Örnsköldsvik påverkades inte eftersom strömförsörjningen av själva kontrollcentralen var återställd efter en kort tid. 

Ett liknande tillbud inträffade dock i april förra året när strömförsörjningen havererade och Örnsköldsvik likt, Sundsvall krävs avbrottsfri kraftförsörjning. Flygplatsen där stängdes då under ett par timmar eftersom kamerorna inte fungerade och flygledaren i Sundsvall därmed förblindades. Under den tid som flygplatsen var stängd fanns ingen planerad trafik på Örnsköldsvik. 





Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Appropå patetiskt
Skrivet av Sten, 2018-02-13 11:02:57
Tycker det är patetiskt att det verkar finnas en moderator här på Flygtorget som inte kan argumentera för sina ståndpunkter och ändå är så partisk. Konstruktiv kritik gynnar utvecklingen, det gör inte LFVs förnekningsstrategier.
Anmäl inlägget
Patetiskt
Skrivet av ?, 2018-02-13 10:39:20
Mark, du tycker inte själv att det blir lite patetiskt att läsa det du skriver?
Anmäl inlägget
Svar till Inse
Skrivet av Mark, 2018-02-13 10:34:57
Precis som LFV ledning tillhör du kategorin som vill mörka problem och inte kunna komma med argument till varför fjärrstyrd trafikledning är bra. "Det är framtiden" verkar vara det enda argumentet. Att inte kunna se problemen är allvarligt och ett direkt hot mot rikets säkerhet. När vår regering börjar inse vad som håller på att ske kommer de att bli tvungna att vidta åtgärder mot detta.
Anmäl inlägget
Tur
Skrivet av Bonk, 2018-02-13 10:15:24
Det var tur att reservkraften till lokalen där flygledarna sitter fungerade i alla fall. Så vi bara behövde stänga en flygplats. Men det där med reservkraft till kameran, pinsamt...
Anmäl inlägget
Trovärdigt...
Skrivet av Schultz, 2018-02-12 22:43:33
Rubriken säger en sak, texten en helt annan. Om Luftfartsverkets teknik inte ens kan hantera ett strömavbrott vad kan vi då förvänta oss från mer allvarliga uppsåt?
Anmäl inlägget
Rätt ska vara rätt
Skrivet av Inse, 2018-02-12 21:40:21
Alla negativa flygledare, inse att flygplatsen stängts oavsett om det var torn eller icke. Det här börjar likna en fem-årings sandlåda, gå vidare eller börja på Ica.
Anmäl inlägget
Ögonvittnesskildring
Skrivet av Vittnet, 2018-02-12 19:51:09
Reservkraft för:
Banbelysning - check
Inflygningshjälpmedel - check
Radar - check
VHF-radio - check
Kameror - fail
Sen kan ni träta och dra vilka slutsatser ni vill men det var så det gick till.
Anmäl inlägget
Men Daniel...
Skrivet av Mad Max, 2018-02-12 19:44:27
"Även de hade varit tvungna att stänga flygplatsen om de båda backup-systemet varit utslagna." Nu var det ju inte så, kameramasten var enda platsen där reservkraften inte gick igång. Artikeln säger "om"...
Anmäl inlägget
Dags att agera
Skrivet av Boris Botatjov, 2018-02-12 19:40:17
Alla landets flygplatser utom två saknar reservkraft till sina kameratorn, det är bara att stänga! Eller vänta nu...
Anmäl inlägget
Re:Daniel
Skrivet av FL, 2018-02-12 19:30:13
Reservkraften fungerade till flygplatsen och det gamla tornet. Dock inte till masten med kameror. De menar, att hade samma fel uppstått på flygplatsens system, så hade de fått stänga även vid traditionell drift. Inte symptomatiskt för fjärrstyrning således. Det man har gjort är ju att tillföra ytterligare en felkälla. Detta försöker man prata bort.
Anmäl inlägget
Felaktig rubrik
Skrivet av Stina, 2018-02-12 19:24:28
Tycker rubriken borde vara "flygplatsen fick stänga för att reservkraften till kameramasten inte fungerade". Ger en bättre bild av händelserna, för några veckor sedan stängde flygplatsen pga snöoväder.
Anmäl inlägget
Skärpning
Skrivet av Daniel A, 2018-02-12 18:08:04
Läs vad som står, har inget med RTC att göra utan handlar om flygplatsens reservsystem avseende strömförsörjning.

Att försöka få detta att framstå som en brist avseende RTC visar bara på vad få argument som de få kvarvarande motståndarna mot RTC har!
Anmäl inlägget
UPS
Skrivet av FN, 2018-02-12 15:06:48
Oroväckande att vi nu har två tillbud där reservkraften till kameramesten inte kommer igång som den ska. Detta måste vara LFVs högsta prioritet att rätta till om vi ska kunna lita på systemet!
Anmäl inlägget
?
Skrivet av ?, 2018-02-12 09:59:28
Vad spelar det för roll om flygplatsen i övrigt var igång? Menar du att restaurangen fortfarande var öppen? På flygspråk säger man att flygplatsen är stängd när flygplan inte kan starta eller landa.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Berndt, 2018-02-12 09:54:13
Om problemet nu låg på reservkraften på flygplatsen så är det väl flygplatsens underhåll som inte höll måttet. Varför kommer LFV in i bilden.

Jag tror att det finns en annan anledning som gör att LFV kliver fram. Var det något annat som gick sönder eller inte fungerande som gjorde att flygledningen fick stänga ner? Flygplatsen i övrigt var igång.
Anmäl inlägget
Hönan utan fjädrar
Skrivet av Fjädern, 2018-02-12 09:46:02
Du får en förklaring i texten om du läser. Det låter snarare som du är hönan som saknar fjädrar.
Anmäl inlägget
Varför?
Skrivet av C, 2018-02-12 09:26:14
Snälla Flygtorget, gå inte LFVs ärenden. Jag tycker inte man ska skämmas för att reservkraften fallerade i den här händelsen men det här börjar likna "dom har inte sagt nej, dom har bara inte sagt ja". LFV lyckas göra en höna av en fjäder som inte existerar. Det får en att undra vad som mer döljer sig där nere i mörkret.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
BAM
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev