Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Björn Kjos: Förra året var inget bra år

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 februari 2018
Tio maskiner kvar på marken. Stora kostnader för inhyrda ersättningsflygplan som nu påverkar Norwegians resultat för 2017. Flygbolaget väljer att redan nu glänta på den information som ska presenteras på torsdag.

Björn Kjos
Björn Kjos

På torsdag presenterar Norwegian resultatet för 2017 men redan nu väljer Björn Kjos att flagga för att det troligen inte blir riktigt som marknaden förväntar sig.

– 2017 var inte ett bra år, ett elände, säger han till ekonomisajten Blomberg och bygger vidare på det än mer kraftiga påståendet att förra året vara ”ett skitår” som han konstaterade i en intervju med norsk TV i december. 

Den främsta orsaken till svårigheterna förra året var den akuta bristen på flygplan och piloter som uppstod under sommaren intensiva trafikprogram. Tio Boeing 737MAX drogs med motorproblem och Norwegian tvingades ställa dem på marken. Det skapade en dominoeffekt med långvariga förseningar vilket drabbade passagerarna, samtidigt som ett antal piloter inte fick ihop tillräckligt med flygtimmar på modellen inför satsningen på MAX-trafik över Atlanten. Vid sidan av det kostade inhyrda ersättningsflyg cirka en miljard norska kronor.

– Vad skulle vi göra? Vi hade ju redan börjat sälja biljetter och kunde ju inte gärna säga till passagerarna att tyvärr kan vi inte flyga er, säger Björn Kjos i intervjun med Blomberg.
 
Marknaden räknar nu med att Norwegian ska redovisa en förlust på cirka 1,43 miljarder norska kronor, till skillnad från förra årets vinst på 1,24 miljarder.

Björn KJos vill nu blicka framåt istället och pekar på att Norwegian står i begrepp att inleda en av flygbranschens mest ambitiösa expansionsplaner med nya linjer från Gatwick till Sydamerika och Asien. Dessutom ska de helt nya Airbus A321LR-maskinerna sättas i trafik på helat nya destinationer i USA, bland annat Philadelphia, Detroit och Minneapolis.

– Det bästa med 2017 är att det numera är 2018, avslutar Björn Kjos intervjun med Blomberg.





Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Solsken
Skrivet av Magnus, 2018-02-18 13:08:53
Det kostar pengar att så, man tjänar pengar senare på skörden.. Snabb expansion inför en lysande framtid..!
Anmäl inlägget
SMILE =)
Skrivet av Hemliga Harry, 2018-02-17 13:13:26
Då har verkligheten kommit ikapp denna soppa.
Att gå från 1,24 miljarder plus till 1,43 miljarder norska kronor back kommer kännas av. Snart kommer biljetterna att stiga upp till priser som är ännu högre än vad dom är med hederliga bolag idag. När ska folk förstå att man får det man betalar för, så enkelt är det.
Anmäl inlägget
737MAX vs 787 motorer
Skrivet av Mr €, 2018-02-15 09:37:14
Inga större fel på LEAP-1B motorerna utom att vissa tätningar i turbinen slits lite snabbare. 787-9 med RR T1000 package C är det värre ställt med och Norwegian har blivit lovade nya RR Trent 1000-TEN motorer på sina 787-9'or, dock tar det tid för RR att producera alla de T1000-TEN som nu behövs.
Anmäl inlägget
Lite fel där...
Skrivet av GunnardD, 2018-02-14 17:42:07
Tio Boeing 737MAX drogs med motorproblem??? Norwegian har i dagsläget 6 stycken utan några motorproblem. Du menar nog 787 Dreamliner flyg, eller?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev