Skriv ut  

Vad händer med SAS om Norwegian går omkull?

Flygnyheter, Lars Brynelsson, den 23 februari 2018
SAS har skapat en egen nisch och det är nog tryggast att fortsätta så. Trots priskonkurrensen har SAS affärsmodell lyckats behålla sin höga intäkt på omkring 110 Euro per utbjuden stol. Lars Brynielsson har granskat SAS och ställer en intressant fråga: Vad händer med SAS om Norwegian går omkull?

SAS fenor
SAS

SAS söker ny styrelseordförande 2018. Avgående Fritz Schur har verkat i SAS styrelse under 17 år, de 10 senaste som ordförande. Under hans tid i styrelsen har SAS kämpat för att överleva med ständiga bantningar och rationaliseringar som nu äntligen syns i bättre resultat och minskad nettoskuld. Enligt egna ord var SAS minuter från en konkurs den 19 november 2012. Hade inte avtalen kommit på plats på söndagkvällen så hade han ansökt om konkurs hos domstolen påföljande måndag. Hur funkar en styrelse och styrelseordförande som låter det gå så långt? Han lämnar ett bantat, finansiellt starkt och långsamt expanderande skandinaviskt flygbolag som, för att möta konkurrenterna, sänker sina kostnader genom ha etablerat ett flygbolag och två baser ute i Europa.
 
Valet av ny styrelseordförande kan ge en fingervisning om vad ägarna vill med SAS. SAS höga kostnadsläge gör det svårt att lönsamt försvara sin hemmamarknad. Då blir det lönsammare att lägga ut flygningarna på andra flygbolag och bara ta hand om försäljning och bokning. Riskerna för den interkontinentala expansionen är priskonkurrens från etablerade eller nya lågkostnadsflygbolag och minskat resande vid politisk oro. Att ingå i Star Alliance har mer utvecklats till samordnande bokningssystem än trafiksystem. Till konkurrenterna Norwegian och Ryanair ska nog Lufthansas Eurowings läggas.
 
SAS har skapat en egen nisch och det blir nog tryggast att fortsätta som ett oberoende, ekonomiskt starkt, skandinaviskt flygbolag för den frekvente resenären med de utmaningar det innebär. Stödet från svenska staten verkar svagt beaktande miljödebattens inverkan på politiken. Ny miljöskatt i april ökar inte resandet. Det tidigare pratet om att ”klä upp bruden till försäljning” har upphört.
 
För att ytterligare förstärka det egna kapitalet har SAS genomfört en riktad nyemission motsvarande 1,27 miljarder SEK till utvalda investerare genom ett auktionsförfarande. Danska staten passade på att öka sin ägarandel i SAS.  
 
De trafikrelaterade nyckeltalen; flugna destinationer, antal flygningar och antal passagerare visar att SAS gruppen stått stilla under den senaste tioårsperioden. Antal flygningar har minskat bl a genom försäljning av flygbolag. Produktionen mätt i passagerarkilometer har ökat då SAS bytt till större flygplan och längre flygsträckor. Marknadsandelen i Skandinavien har sjunkit från 36 till 31 procent. Antalet anställda har halverats från 20 000 till 10 000. 6 av de 10 åren resulterade i förlust och 4 i ett positivt resultat.
 
För 2018 prognoserar SAS ett årsresultat före engångskostnader på mellan 1,5 och 2,0 miljarder SEK. Som förutsättningar anges en låg trafikökning på 1 till 3 procent, ökad bränslekostnad knappt 80 dollar per fat och en valutakurs på 8 SEK/USD. Som orosmoln anges effekten på flygresandet från politisk/ekonomisk oro, den svenska flygskatten och radikala ändringar inom flygindustrin.
 
Prognosen verka rimlig om man tittar tillbaka på de tre senaste åren. Trots priskonkurrensen har SAS affärsmodell lyckats behålla sin höga intäkt på omkring 110 Euro per utbjuden stol. All intern rationalisering har inte gett samma effekt på kostnadssidan som fortsatt ligger på höga 105 Euro per utbjuden stol. Driftsresultatet pendlar därmed kring 5 Euro per utbjuden stol.
 
Antalet utbjudna stolar 2017 har beräknats till 39,5 miljoner. Då SAS håller igen på expansionen antas detta öka till 40,5 miljoner stolar 2018. Detta ger ett driftsresultat 2018 på 203 miljoner Euro, alltså i samma härad som SAS prognoserat.
 
Tumregeln för ett kapitalintensivt och konjunkturkänsligt bolag är att ha en stark finansiell ställning och en stor nettokassa för att kunna övervintra de lågkonjunkturer som oväntat dyker upp. Finanserna bör också räcka till att förskottsbetala för ny kapacitet så att man kan växla upp verksamheten då lågkonjunkturen vänder. De flygbolag som är flexibla och har ekonomiska reserver kan därmed planera och dra nytta av oväntade händelser som t ex Southwest som klarade av 9/11 bättre än de andra flygbolagen i USA och kunde ta marknadsandelar.
 
SAS flexibilitet har förbättrats. Bolaget har bantats rejält till 10 000 medarbetare. Av bolagets 158 flygplan ägs 43, dvs knappt 30 procent, och de övriga 115 är inhyrda under olika operationella och wet-lease avtal. Under den kommande tvåårsperioden kan 45 operationellt inhyrda flygplan återlämnas till ägarna om det blir lågkonjunktur.
 
SAS finansiella ställning har förbättrats. Den finansiella nettoskulden på 9 miljarder SEK 2008 har betalats av och blivit en nettofordran 2017 på 3 miljarder SEK. Driftsresultatet har varit positivt de senaste fem åren. Likvida medel har ökat till nästan 9 miljarder SEK. SAS har order på 18 A320neo och åtta A350-900 fram till 2021 där SAS inköpsåtagande anges till omkring 16 miljarder SEK, lite under hälften av listpriset. SAS arbetar med olika finansieringslösningar för resten vilket har underlättats då kreditratingen uppgraderades. SAS ska även lösa in 7 miljoner preferensaktierna med den höga utdelningen på 10 procent som kostat SAS 350 miljoner SEK per år. SAS börsvärde är på drygt 7 miljarder SEK. Snart blir det kanske utdelning på stamaktierna också så att börsvärdet stiger?
 
Ett tänkbart framtida problem som ingen pratar om kan uppstå om Norwegian sätts i konkurs. Norwegians ansträngda ekonomi och snabba expansion kan medföra ett abrupt slut för bolaget om marknaden viker. Norwegian har c:a 25 procents marknadsandel i Skandinavien och bolagets linjer borde vara intressanta att komma åt för t ex Ryanair och Eurowings. Lärdomar kan fås från Air Berlins konkurs 2017. Huvuddelen av bolagets resurser har köpts av Lufthansa och tillförts deras lågkostnadsbolag Eurowings samt av easyJet. På ett halvår har ett bolag lika stort som SAS försvunnit från Europakartan och trafiken har svalts av andra bolag.
 
Efter flera års kriser, konkurser och sammanslagningar har den amerikanska flygindustrin konsoliderats till 4 stora flygbolag som utvecklats till världens lönsamaste flygbolag. Investerarlegenden Warren Buffet, som tidigare ratat flygindustrin, tror på American, Delta, United och Southwest och har investerat i dessa. Sedan dess har aktierna stigit mellan 5 och 30 procent. Hoppas SAS aktien kan få en liknande utveckling under den tillkommande styrelseordföranden.
 
Lars Brynielsson
Aviation Management



Kommentera artikeln
Det finns 28 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Service
Skrivet av sv Gullan Purser&Serviceexpert, 2018-02-27 14:42:50
Flög i november med SAS plus AGP-STO.
Undermålig service, märklig mat i en konstig box.
Flög i januari med TC scandinavia LPA-ARN i Sun class. Ypperlig service, fantastisk mat i fräscha plan. Det slår ni inte Gullan lilla!
Anmäl inlägget
På rätt väg
Skrivet av Gullan Purser&Serviceexpert, 2018-02-27 13:01:47
Som vi tjejer i kabinen har kämpat med servicen bara för att vända skutan.
DY tjejerna gör det bra, men på en helt annan nivå än oss serviceexperter.
Vi har ju dessutom gratis kaffe/the att erbjuda och den lilla väldesignade boxen , vårt lilla vuxenkinderägg , fylld med överaskningar.... Välkommen ombord , förstår ni skillnaden...
Det är den som kommer att avgöra slaget i luften....
Anmäl inlägget
Haha
Skrivet av Peter, 2018-02-25 18:18:38
Många här som även tacka nej för tredje gången de ringde och värva folk. Norwegian upplevde pilotbristen 2017. De insåg at de måste börja fixa kollektivavtal mm. Till 787 har man länge haft överkapacitet. Står bättre rustade 2018. Vad gör sas? Tror man kan klara pensionsavgångarna med wet lease och SAIL. För core anställer inte och de kan ändå inte matcha konkurrensen. Bevisat i OSL...
Anmäl inlägget
SAS har beredskap
Skrivet av Räkan, 2018-02-25 02:43:44
SAS vill/kan inte ta över alla Norwegians linjer!
Men inrikes och mellan Skandinavien samt linjer på USA kommer det absolut bli kapacitet höjning, fler avgångar.
Anmäl inlägget
Bitter
Skrivet av Cph4Ever, 2018-02-24 20:15:52
Många här som aldrig fick jobbet på SAS.
Anmäl inlägget
Bara SAS drömmer om det
Skrivet av Isf en tragedi för konsumenten, 2018-02-24 18:51:49
Då höjer SAS priserna och drömmer om monopol igen.
Anmäl inlägget
SK vs DY
Skrivet av Mr €, 2018-02-24 16:43:51
Det kostar att expandera, Norwegian satsar på Gatwick med 787'or. Det gäller att de fyller alla nya planen och tjänar pengar på de rutterna. Börjar BA/Level konkurera hårt på interkont därifrån och Ryanair pressa Norwegian på flera rutter då de får sina 737-MAX200 samt Easyjet med sina A320neo's kan det bli svettigt. Vi får hoppas att Norwegian klarar av att svälja alla 787 leveranser i år.
Anmäl inlägget
SAIL
Skrivet av Diavel, 2018-02-24 13:06:04
Erik m. fl. påstår att SAIL erbjuder marknadens sämsta villkor, vad exakt menas med detta?
Anmäl inlägget
Trams
Skrivet av Artikel, 2018-02-24 12:33:34
Den SAS-stämplade analytikern som skrivit artikeln verkar inte riktigt hänga med i utvecklingen. SAS har förändrats i grunden sedan analytikern jobbat där. Sedan är det oseriöst att spekulera i att SAS största konkurrent går i KK. Analytikern tycks missat vad som var fel med SAS på hans tid. Dvs det danska inflytandet och en övertro på att High Yield skulle stanna för evigt. Folkflyget har tagit över trots att SAS stretat emot.
Anmäl inlägget
Norwegain i kris
Skrivet av Linkan, 2018-02-24 10:57:46
Norwegain är i kris man har hanterat pilotfrågan dåligt. År 2017 blev en katastrof ekonomiskt.
Med ett osäkert läge får man inga piloter utan att betala extra bra. Det finns alltid ett antal piloter som är beredda ta risken.
Vi får hoppas att de inte hoppat ur askan i elden.
Anmäl inlägget
Argentina = Problem
Skrivet av Svarte-Petter, 2018-02-24 01:57:50
Har inte B.K problem så lär han få i Argentina!
En av Världens mest korrupta länder, med patriotiska regeringar.
Man har lagstadgat ett minima pris för flyg för att skydda bussbolagen som är en national klenod i Argentina.
Argentinare älskar sina bussar.
Val nästa år och troligen kommer det socialistiska partiet att vinna, som är ännu mer patriotiska.
Argentinska valutan är en "skräpvaluta" som åker jojo, en omöjlighet att parera svängningarna, och det kan bli stora förluster bara där....
Anmäl inlägget
hmm
Skrivet av Olle, 2018-02-23 22:20:32
Skulle vara försiktig med att byta från SAS till DY i dagsläget. Innan man byter till en ny arbetsgivare är det även nyttigt att titta på finanserna. Kan man inte det är det bara att gå till en redovisningsbyrå och be dem ge en kort kommentar av det finansiella läget i Norwegian.
Anmäl inlägget
@Linkan
Skrivet av Erik, 2018-02-23 21:10:15
Det du inte förstår är att SAS inte anställer. (Till core) Man tror sig kunna locka piloter till SAIL (sämst på marknaden) och hoppas på med wet lease av city jet då antalet stolar på Intercont ökar. Man är tio år efter DY m.fl. (Två på bollen).
DY upplevde bristen förra året å teckna nya avtal. Nu anställs till core. Sas vore avtal är så pissigt jämfört med DU arr erfarna styrmän flyr SK för DY. När ska SAS inse detta? Du Linkan verkar inte heller fatta...
Anmäl inlägget
Rättstavning
Skrivet av sv Diavel, 2018-02-23 20:01:24
Hadde, skulde??
Anmäl inlägget
Monopol
Skrivet av Asientrafiken, 2018-02-23 19:42:54
Jag hade ju inte gått rakryggad om jag arbetat i SAS. Hade Norwegian fått flyga över Ryssland hade Norwegian dragit igång en jättebas på Arlanda med massor av trafik österut samt ev. byggt hangarer och så hade det blivit mer jobb för både flygande personal samt maintenance också.
Anmäl inlägget
Inga problem.
Skrivet av sv Linkan, 2018-02-23 18:31:53
Varför lämnar då så många SAS för Norwegian.
Jo, därför att SAS betalar dåligt, och är närmast att jämföras med ett statlig verk.
Tyvärr Linkan, du är inte tillräckligt informerad.
Anmäl inlägget
DY
Skrivet av Olle, 2018-02-23 18:30:46
Norwegian finns just nu, med de finanser bolaget har just nu, tack vara att vi befinner oss i en högkonjuktur. Med det kassaflöde och skuldberg som DY har så skulle det tyvärr bli ett blodbad den dag nästa lågkonjuktur inträffar. Norwegian måste fixa till sina finanser innan den kommer. Jag kan förstå att de nu vill expandera på andra geografiska marknader för att skydda sig mot en regions eventuella finansiella nedgång.
Anmäl inlägget
PF , Javisst
Skrivet av Diavel, 2018-02-23 17:33:39
är det dags att alla tre stater drar sig ur SAS. Ständiga landskampen har förstört mycket för bolaget. JC hadde rätt SAS borde ha privatiserats helt på 90 talet. Då skulde SAS ha varit mycket större idagsläget
Anmäl inlägget
Ja, tänk om....
Skrivet av NEW, 2018-02-23 17:26:53
Ärligt, vad är detta för en spekulativ artikel? Ja oavsett vilket bolag i vilken bransch som helst som skulle gå i konkurs skulle ju på något sätt ersättas av andra aktörer..... denna sk "analys" i artikeln är ju så naiv så man baxnar...
Vad skulle hända om en av de två ledande på en marknad går i KK....... och baserat på spekulation..... - ska inte en sk "luftfartsanalytiker" ha en viss form av seriositet?
Anmäl inlägget
SAS har inga problem att rekrytera piloter
Skrivet av Linkan, 2018-02-23 16:21:46
SAS har inga problem att rekrytera piloter. Det finns många som inget hellre önskar att börja jobba hos SAS.
Anmäl inlägget
Katastrof för SAS..
Skrivet av ABC, 2018-02-23 15:21:18
När Norwegian försvinner eller kraftigt bantas ner är det förmodligen katastrof för SAS då tomrummet kommer fyllas av något av de stora lågkostnadsproffsen. Istället för en ytterst svag och stundtals vilsen konkurrent får man de riktiga proffsen på halsen, det blir inte kul för dom.
Anmäl inlägget
Vågar ej boka Norwegian
Skrivet av Anton, 2018-02-23 14:33:05
Nu när många i allmänheten börjar oro sig över deras framtid så kommer det gå snabbt, hörde så sent som igår några som sa de inte vågar boka Norwegian utifall de går i konkurs. Nu då bank Norwegian ser ut att tappa sitt tillstånd kommer en tillgång istället bli en förlust, vilket kommer förvärra deras redan ansträngda situation.
Anmäl inlägget
Sas problem
Skrivet av Peter, 2018-02-23 11:41:34
Sas problem är stora pensionsavgångar och nya piloter måste anställas. Idag är det city jet eller SAIL som gäller, där den senare har marknadens SÄMSTA vilkor. Norwegian direktanställer piloter då fe förstod 2017 att det inte går att flyga utan piloter. När ska sas vakna för att inte hamna i samma fälla? 20+ piloter lämnade SK för DY och fler på väg.
Anmäl inlägget
Hård konkurrent
Skrivet av Bertil, 2018-02-23 11:28:28
Jag tror SAS skulle gynnas av att konkurrera med Easyjet, Ryan, Eurowings istället. Framförallt därför att Norwegian är så bra, fina flygplan, wi-fi och många anslutningar i ett rätt stort nätverk. Ryanair har säkert lägre kostnader men det är ett skivbolag också, det är inte Norwegian.
Anmäl inlägget
Aktien går upp 200% på en dag
Skrivet av Aktie-Stinsen, 2018-02-23 11:07:40
SAS aktie kommer gå upp 200% på en dag....
Anmäl inlägget
Titta på svart och vitt:
Skrivet av Janne Janne..., 2018-02-23 10:07:58
Hur vore det om du tittade på sista årens årsredovisningar?

Ett bolag är aldrig bättre än sitt senaste. Jag tycker inte att Norwegian ser särskilt lovande ut. Så SAS i konkurs? Tillåt mig att hånle...
Anmäl inlägget
Staten
Skrivet av PF, 2018-02-23 09:03:23
Dags att staten säljer av sin andel i SAS och låter de konkurrera fritt.
Inte förenligt att staten står bakom all utflaggning av arbetsplatser och lönedumpning som sker inom SAS. Statsägda bolag bör följa den Skandinaviska modellen annars faller vårt system.
Anmäl inlägget
Skum rubrik
Skrivet av Janne, 2018-02-23 08:24:20
Jag skulle istället vilja ställa frågan om vad händer med Norwegian om SAS går omkull?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev