Skriv ut  

Analys: Göteborg behöver flygtrafik till Kina

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 mars 2018
Göteborg är en lockande marknad för expanderande kinesiska flygbolag. Det visar siffrorna i en ny analys. Men en ny linje till någon av hubbarna i mellanöstern är troligen bättre än en direktlinje mellan Göteborg och Kina.

China Southern
China Southern

De kinesiska flygbolagen har på allvar börjat intressera sig för Europa. Flera stora städer, från Madrid till London har fått nya direktlinjer till stora kinesiska städer. Det gäller även de nordiska länderna där trafiken till Kina länge handlat om Finnair, SAS och Air China. Men under den senaste tiden har Köpenhamn fått tre nya linjer, till Beijing med Air China, till Chengdu med Sichuan Airlines och till Hong Kong med Cathay Pacific, även om det inte är ett kinesiskt flygbolag. Samtidigt har Beijing Capital Airlines annonserat en linje till Helsingfors och China Eastern ska med start i juni flyga fyra gånger i veckan till Shanghai.

– Det är en intressant utveckling. De kinesiska flygbolagen har länge varit på efterkälken mot alla de europeiska flygbolag som traditionellt haft trafik på Kina. Men vi räknar med att det kommer att hända mycket framöver när resande strömmarna från Asien ökar, säger Elisabeth Axtelius på Swedavia till Flygtorget.

Det innebär att de kinesiska flygbolagen noggrant kartlägger de marknader som finns i Europa och inte bara i de stora huvudstäderna. I en analys från sajten anna.aero har de 40 största så kallade ”underserved markets” räknats upp och där finns Göteborg med som den tionde största möjliga marknaden i Europa för kinesisk flygtrafik. Enligt analysen finns ett underlag på drygt 62 500 passagerare på årsbasis vilket placerar Göteborg jämsides med bland annat Oslo. Det är i första hand Volvo-Geely som driver på behovet men även andra delar av näringslivet i västra Sverige.

– Det märks i våra siffror, vi har gått från 17 000 inkommande passagerare från Kina till 33 000 idag på bara ett par år, säger Charlotte Ljunggren, flygplatschef på Landvetter i Göteborg.

Vilken destination som skulle kunna bära en egen linje till Kina framgår inte av analysen. Det är heller inte säkert att direkttrafik är att föredra. Med en linje till någon av de stora hubbarna, framför allt Doha eller Dubai, öppnar sig en mängd destinationer i Kina. Det är också troligt att den nya linjen mellan Arlanda och Shanghai kommer att plocka upp stora delar av den marknad som finns i västra Sverige.

– Qatar eller Emirates står naturligtvis högt på vår önskelista, säger Charlotte Ljunggren.



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

GOT eller CPH
Skrivet av GOT, 2018-03-17 08:01:36
Jag tror att anledningen till att många i götebergsregionen samt söder om väljer att flyga ifrån CPH är pga att det finns så många bra direkt förminderlser med både tåg och buss som stannar direkt på kastrup. detta är en av anledningar varför jag väljer att flyga ifrån CPH
Anmäl inlägget
Varför?
Skrivet av Sv. Bjørn, 2018-03-16 17:05:08
tycker du att Arlanda borde vara störst, det fattar jag inte.Det är helt klart den huvudstads flygplats i norden som funkar sämst och väldigt dyrt med mat och dryck, inte billigare än t.ex. Kastrup, tror dock att OSL är ännu dyrare.
Anmäl inlägget
@saltkammargutten
Skrivet av MMX, 2018-03-16 14:01:45
Det är inte korrekt. Befolkning inom 100 km är 3,5 M för CPH och endast 2,7 M för ARN. Skillnaden är ännu större vid 200 km.
Anmäl inlägget
Grunnlag
Skrivet av Bjørn, 2018-03-16 11:04:52
Bromma og Arlanda tilsammen er klart størst i Skandinavia. Kastrup har svært liten konkurranse, om noen i det hele tatt? Bergen har med sine drøye 277.000 innbyggere en flyplass med over 6 mill, og sterk økning. Tror nok Stor-Gøteborg har grunnlaget for mange flere reisende. Men da må man bruke den og ikke Kastrup!
Anmäl inlägget
@MMX
Skrivet av Saltkammargutten, 2018-03-16 10:25:02
Jo Stockholm är störst i det avseendet, sorry.
Anmäl inlägget
@Bjørn
Skrivet av MMX, 2018-03-16 08:41:11
Varför ska arlanda vara störst? Stockholm är inte den största regionen / marknaden i Skandinavien.
Anmäl inlägget
Landvetter
Skrivet av Gothia, 2018-03-15 14:36:29
har ett upptagningsområde som är i paritet med OSL och HEL men som Björn skriver föredrar göteborgare Kastrup . Dessutomm undviker SAS Göteborg i princip helt. Annat är det med Bergen och Århus som får nya linjer hela tiden. Men det är bara att gratulera grannfolken som inte är lika JANTE.
Anmäl inlägget
Svar!
Skrivet av Bjørn, 2018-03-15 12:49:50
Er egentlig mest opptatt av at Arlanda burde være størst jeg. Min interesse for svenske flyplasser er lik min interesse for norske og danske. Skriver her da dette er et fint forum. Jobber med flere svensker, og vi er alle opptatt av fly og flyplasser! Fornøyd med svaret?
Anmäl inlägget
By terminal Landvetter
Skrivet av MrFlyiboy, 2018-03-15 10:23:38
Vi har hört länge nog om ny terminal på GOT. När kommer den egentligen bli klar???
Anmäl inlägget
Emirates
Skrivet av Sven, 2018-03-15 00:39:13
Emirates kommer öppna Dubai-Göteborg-New York så fort nya terminalutbyggnaden är klar. Kom i håg vart ni hörde det först!
Anmäl inlägget
Underlaget ökar med en linje
Skrivet av Gbg, 2018-03-14 18:23:07
Finns garanterat underlag för en Kina linje och en linje till Usa. Det är den Svenska jantelagen dom sätter käppar i ljulet. Det räcker att läsa Trams inlägg för att förstå detta.
Anmäl inlägget
Sandlådabolagen
Skrivet av Johan, 2018-03-14 17:48:47
är inget att rekommendera, bättre med direktflyg, om detta ej är möjligt finns bl.a SAS och Finnair
Anmäl inlägget
Kastrup
Skrivet av Sv Bjørn, 2018-03-14 17:44:38
Bjørn varför håller du fortfarande på med ditt trams om svenska flygplatser. Är du verkligen så besatt av att OSL ska vara störst, genom att försöka få folk att sluta använda södra Sveriges huvud flygplats, Kastrup.
Anmäl inlägget
Kul.
Skrivet av Fritz Klyka., 2018-03-14 17:31:42
Det vore kul, men det dröjer nog ett tag till. Synd att det inte är ett Star A-bolag som öppnar Arlandas Shanghai-linje. Att åka tåg upp till Arlanda lockar nog inte så många västsvenskar så länge Finnair matar Helsingfors.
Anmäl inlägget
Kommer det kinesisk inn,
Skrivet av pf, 2018-03-14 14:47:35
så vil det være kinesiske grupper som i all hovedsak er med disse flyene.

Jeg tror det vil være langt lettere å selge det norske Vestlandet for kinesere, med Bergen som innfallsport.

Hadde Norwegian løst overflyginger med Russland, så ville nok Gøteborg stått lengre frem i køen om det å få direkte-ruter til Kina.
Anmäl inlägget
Befolkningsgrunnlag
Skrivet av Bjørn, 2018-03-14 11:28:13
Tror nok det bor mer enn nok folk i Gøteborg, og områdene rundt, til at dette ville gått bra. Men, da må de som bor i områdene, og spesielt da sør for Gøteborg, bruke flyplassen sin, og ikke kjøre til Kastrup og gi danskene "kunstige" høye passasjertall, som "tilhører" Gøteborgs regionen.
Anmäl inlägget
GOT
Skrivet av Trams, 2018-03-14 10:39:29
Göteborg har inget som helst underlag får några reguljära långlinjer alls i nuläget.
Anmäl inlägget
Ay123
Skrivet av Kili, 2018-03-14 10:00:31
Keep dreaming. Kommer aldrig att hända.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev