Skriv ut  

Skavsta vill avlasta när Arlanda blir trångt

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 mars 2018
En av de största flygplatserna i landet och en av få som går med vinst. Skavsta siktar nu på att bredda antalet flygbolag på flygplatsen för att på allvar bli en del av stockholmsregionen. Men kalla den inte för en lågkostnadsflygplats. Flygtorget har träffat Peter Steinmetz, flygplatschef på Skavsta.

Skavsta Ryanair
Skavsta

Idag är det två operatörer som helt dominerar verksamheten på Skavsta Airport, Ryanair med närmare 40 destinationer antingen på helårsbasis eller som säsongslinje och Wizzair med 15 destinationer. Det gör flygplatsen till landets femte största med drygt 2,1 miljoner passagerare.

– Eller den tredje största utrikesflygplatsen, säger Peter Steinmetz med ett leende.

Så har det dock inte varit. Säsongen 2013/2014 bytte Ryanair till viss del strategi i skuggan av att flygplansflottan inte räckte till för den fortsatta expansionen. Det gav en rejäl dipp i passagerarutvecklingen och flygplatsen tappade närmare en halv miljon resenärer. I det läget hade holländaren Peter Steinmetz bestämt sig för att byta livet som flygplatschef på Aruba i Karibien mot utmaningen att ta sig an den flygplats i Sverige som var förknippat med lågkostnadsflygbolagen.

– Men vi är definitivt inte en lågkostnadsflygplats, fortsätter han och pekar på det faktum att det numera är väl försett med restauranger, shopping och även en lounge för de som vill vänta på avgång i en lugnare miljö.

Den senaste linje som presenterats understryker till del det resonemanget. Det är Wizz som ska börja flyga från den nya basen i Wien och därmed tar ett steg i västlig riktning från att tidigare ha varit tydligt fokuserade på östra Europa. Det är inte otroligt att de snart även är en linje till Aten på gång. Ett till del nytt utbud av destinationer kan också innebära nya flygbolag. 

– Vi har Arkia som flyger charter till Tel Aviv på somrarna men självklart förhandlar vi kontinuerligt med olika flygbolag. Och vi kan visa på länder som definitivt har en marknad men saknar flygbolag. Georgien är ett sånt exempel.

Den nya linjen till Wien tillkom som ett initiativ från Skavsta. När flygbolaget Niki upphörde samtidigt som Ethiopian Airlines la om sin trafik som tidigare mellanlandat i Wien på väg till Addis Abeba, uppstod ett glapp som Wizz nu tänker fylla. Andra områden där Peter Steinmetz menar att det finns passagerarströmmar som ingen ännu tagit sig an, är sydöstra Europa och vidare ner mot Turkiet och kanske mellanöstern. 

– Vi har en roll att spela som gateway till Stockholmsregionen och har kapacitet att växa som en stockholmsflygplats. Flygbranschen är en tillväxtbransch och med plus fem-sex-sju procent ökning konstant varje år blir det förr eller senare fullt på Arlanda. Skavsta är ett sätt att hantera den situationen. Vad är det som säger att charter och frakt måste ligga på Arlanda och inte här, frågar Peter Steinmetz retoriskt.

En del i den framtidsbilden är en tågförbindelse direkt till flygplatsen. Nu har den planeringen gått i stå och ligger i alla hänseenden många år framåt i tiden. Det gör att Skavsta fortsätter att vara sin egen lyckas smed. Investeringarna har hittills tillfört ILS för en cat3-certifiering som kan vara trimmat och godkänd i mitten av nästa år. Dessutom är uppgraderingen av banbelysningen, förbättrade taxibanor och upprustning av plattan med i åtgärdspaketet. På sikt ska också terminalen byggas ut.

Skavsta och Ryanair är två nästan oskiljbara företeelser. Det var där som flygbolaget startade en av sina allra första internationella baser och än idag har man en handfull flygplan baserade på flygplatsen. Samtidigt är det ett faktum att Ryanair numera etablerar sig på ”vanliga” flygplatser, bland annat på Sturup, Landvetter och Kastrup. Arlanda däremot har med något enskilt undantag aldrig varit på tal och alltid med hänvisningen till de höga kostnaderna. Idag har Skavsta ett avtal med Ryanair och det finns inga signaler om att de ska ske någon förändring.

– När flyget växer vill vi vara med och har två av de mest stabila flygbolagen i Europa som kunder. Det är ett hårt men roligt jobb att driva flygplats och på lång sikt är framtiden ljus.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Pendla inte bort resan!
Skrivet av Noll Åttan, 2018-03-17 21:40:01
Bromma är Stockholms flygplats nr1 och sen kommer Arlanda ute i spenaten. Längre bort vill jag inte pendla för att ta mig ut i världen.
Anmäl inlägget
Ryanair
Skrivet av Arlanda, 2018-03-16 20:12:31
Vad som håller tillbaka Ryanairs utveckling i Stockholm är att de flyger från en flygplats i periferin. Flög de från Arlanda, vilket de kommer göra om ett tag, så kommer deras trafik att rusa i höjden. Och Skavsta tvingas lägga ner, tyvärr...
Anmäl inlägget
Re: Nej tack
Skrivet av Olof, 2018-03-16 19:30:33
Om du känner att Skavsta inte är intressant för dej som Norrköpingsbo är det helt ok. Vi Stockholmare välkomnar det ökade utbudet och välkomnar Skavsta till Storstockholms regionen. Bonus på detta är att Bromma flygplats blir överflödigt och kan läggas ner
Anmäl inlägget
Nej tack
Skrivet av Vaddå Storstockholm, 2018-03-16 13:54:33
Vi som bor i Norrköping har inget önska om att tillhöra nån påhittad Storstockholms region. I nuläget är Nyköplngs flygplats Skavsta inte intressant för mig
Anmäl inlägget
Nyköpings Flygplats
Skrivet av Idioten, 2018-03-15 21:29:55
Roligt att det går bra för Nyköpings Flygplats, Skavsta.
Men att kalla den för en Stockholms flygplats är väl ändå att ta i lite för mycket. Allt för långt borta från Stockholm. Det räcker med 4-5 mil till Arlanda.
Anmäl inlägget
Arlanda och Skavsta
Skrivet av Anonym, 2018-03-15 11:42:19
Arlanda och Skavsta räcker som stor Sthlms flygplatser. Lägg ner Västerås flygplats som ändå alltid går med enorm ekonomisk förlust . Gör om Bromma till sthlm centrum för enbart allmänflyget samhällsnyttigt flyg. Dvs ej den tunga kommersiella flygtrafiken.
Anmäl inlägget
Tidsfråga innan Ryanair lämnar..
Skrivet av ABC, 2018-03-15 10:50:41
Allt som behöva för att Ryanair ska börja lämna Skavsta är att någon på bolaget sätter sig ned och tittar på hur mycket mer de skulle kunna tjäna om de istället flyg till Arlanda. På många destinationer är de helt förbisprungna av konkurrenterna på huvudflygplatsen.
Anmäl inlägget
Södra Stockholmsregionens flygplats
Skrivet av Christina, 2018-03-15 09:56:03
Intressant artikel. Stockholm Skavsta spelar en viktig roll för Södra Stockholmsregionen. Med Ostlänken kommer det bara ta 20 minuter från Södertälje och Norrköping till Skavsta, det är klart att betydelsen kommer att öka markant
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev