Skriv ut  

Fler flygbolag sänker nu priserna över Atlanten

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 mars 2018
Priskonkurrensen på flygtrafiken över Atlanten är stenhård. Nu går Finnair med i det nya Basic Fare, en prispress som startats av American Airlines tillsammans med British Airways och Iberia.

Finnair A350
Finnair Airbus A350

Delta Airlines gör det, United Airlines och Virgin Atlantic likaså: Inför nya bottenpriser på en del av economy-biljetterna över Atlanten. Det handlar om att ta upp priskonkurrensen med i första hand Norwegian och WOW Air som kraftigt accelererar marknadsandelarna på flygtrafiken mellan Europa och Nordamerika.

I första hand är det economy-kabinen som är spelplatsen för priskriget. De lite dyrare premiumbiljetterna på väg upp mot business och eventuellt första klass lever sitt eget liv och har en allt större efterfrågan. Men för att attrahera resenärer på jakt efter de billigaste biljetterna har flera flygbolag börjat dela in economy-kabinen i två eller tre prisklasser för att locka till sig vad man kallar de ”mycket priskänsliga resenärerna”. I första hand handlar det om att göra biljetterna så ”rena” som möjligt, de gäller alltså en flygstol, utan bagage och med ett minimum av service.

Nu har även Finnair gett sig in i det arbetet. Det finska flygbolaget är med i Atlantic Joint Business, ett samverkansprojekt mellan American Airlines, British Airways och Iberia. I och med att American nu introducerar vad man kallar Basic Fares på en del biljetter över Atlanten, följer de andra tre flygbolagen med.

– Ja, det är en naturlig utveckling och en ökad valfrihet för passagerarna att välja vilken nivå av service de vill ha på sina biljetter. Och framför allt ger det oss en möjlighet att tackla konkurrensen från lågkostnadsbolagen, säger Robert Lönnblad på Finnair till Flygtorget.

Basic Fare följer mönstret från övriga biljetter med pressade priser, boarding sist, en kabinväska och sedan kostnader för sådant som att välja seating och ha med sig vanligt bagage. Däremot ingår det måltid i biljettpriset.

– Jag räknar med att vi kan locka en del av de resenärer som i första hand letar biljetter hos lågkostnadsbolagen. I och med att vi samarbetar med de övriga flygbolagen i gruppen får vi också en hel katalog av valmöjligheter, från första klass till basic fare.

Av de fyra flygbolagen i gruppen har Finnair den minsta delen av atlanttrafiken. I dagsläget flygs New York året runt medan San Francisco, Chicago och Miami är säsongsdestinationer under året. Samtidigt bygger Finnair just nu upp långlinjekapaciteten i och med att nya A350-900 fasas in samtidigt som en del av de befintliga A330-maskinerna behålls. Det kan tyda på att man siktar på fler linjer västerut som komplement till det växande antalet rutter till Asien. 

– Faktum är att för resenärer från stockholmstrakten är vår flight till San Fransisco den snabbaste i jämförelse med hubbarna i Köpenhamn och Europa. 

Vid sidan av de nya pressade biljettpriserna över Atlanten har British Airways även den egna lågkostnadssatsningen Level. Hur den påverkar eller påverkas av prissamarbetet inom ramen för Atlantic Joint Business, är inte klart.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Direkt till Oakland?
Skrivet av ABC, 2018-03-19 12:56:02
Så länge Norwegian har pengar kvar att flyga för går de väll direkt till Oakland? Det måste väll ändå vara snabbaste vägen till San Fransisco.
Anmäl inlägget
Att berätta hela sanningen...
Skrivet av Go West, 2018-03-19 12:28:20
Vad Robert Lönnblad inte säger är att på returresan så är Icelandair nästan 3h och SAS mer än 2h snabbare än Finnair.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev