Skriv ut  

Norwegian konverterar fler Airbus A320 till A321LR

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 mars 2018
Fem Airbus A320neo ska säljas och frågan är vad som händer med resten av de beställda A320-maskinerna. Det kan bli tal om att omvandla hela den stora ordern till A321LR

Norwegian A320
Norwegian Airbus A320

Det är redan nu klart att de 30 som är på väg in ska utrustas med en premiumkabin.

En del i Norwegians ekonomiska rekonstruktion är försäljningen av de fem Airbus A320neo som ligger i dotterbolaget Artic Aviation. Det var i slutet av 2016 som de första flygplanen levererades ur den stora ordern på 100 flygplan som Norwegian chockade flygvärlden med 2012. Tanken var att de i första hand skulle leasas ut till andra flygbolag och inte nödvändigtvis flygas i den egna flottan. 

Men redan innan de första A320neo var levererade till Artic Aviation hade Norwegian konverterat 30 maskiner till den större A321LR. De ska dessutom placeras i den egna flygplansflottan och förstärka den nya inriktningen att flyga fler tunna långlinjer med single-aisle på sträckor där de större B787 inte är lönsamma. Det är en strategi som växt fram sedan beställningen placerades hos Airbus för fem år sedan, alltså strax innan Norwegian tog emot sina första Dreamliners.

– Det är mycket spännande med de nya kort-långlinje-flygplanen och de passar perfekt in i våra globala expansionsplaner och framtida långlinjenätverk, sa Björn Kjos 2016. 

En A321LR tar i de utföranden som Norwegian uppenbarligen planerar för 206 stolar, jämfört med 180 ombord på A320neo. Max räckvidd för LR-versionen är enligt Airbus 7 400 kilometer jämfört med de cirka 6500 kilometer som en A320neo kan flyga. 
 
Nu finns uppgifter om att Norwegian inte nöjer sig med 30 A321LR utan överväger att omvandla merparten av den 100 flygplan stora A320-beställningen till A321LR. De första maskinerna ska levereras till Norwegian i början av 2019 och resterande de kommande två åren. Redan idag har Norwegian också bestämt att maskinerna ska utrustas med en premiumkabin. Var de ska sättas in är inte officiellt men det har talats om dels skandinaviska städer, dels helt nya marknader som Afrika och Indien och Pakistan. 



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fantastisk
Skrivet av Leif, 2018-04-01 00:24:21
Utrolig hva svenske SAS-ansatte, som ABC, fokuserer på et helt annet bolag. Hvorfor i all verden kan han ikke fokusere på SAS?-Dag ut, og dag inn kommer det ene vrøvlet om Norwegian opp. Get a life!
Anmäl inlägget
@bjørn
Skrivet av baggen, 2018-03-28 17:59:19
Her er du på ville veier! Driftsresultat selvsagt ikke påvirket, men bokført egenkapital måtte justeres ned til "cost" grunnet for tette bånd mellom Bank Norwegian og NAS. Etter at Kise har nå har forlatt Bank Norwegian, og aksjepost redusert, godtar Finanstilsynet at aksjene bokføres til "fair value" dvs aktuell verdi.
Anmäl inlägget
Ikke helt riktig
Skrivet av Bjørn, 2018-03-27 19:09:27
Norwegians egenkapital ble ikke endret grunnet finanstilsynets underkjennelse av regnskapet. Det gikk på selve driften, egenkapitalen var like stor den, og nå enda større! Nå er en hvis forbindelse mellom Norwegian Bank og Flyselskapet Norwegian endret, og de vil igjen på neste regnskap få godkjent disse 2 milliardene de ikke fikk godkjent sist! Så da blir alt bedre får en håpe!
Anmäl inlägget
"ekonomisk rekonstruktion"?
Skrivet av Boeing, 2018-03-27 16:51:27
Norwegian har gjort en nyemission efter att norska "finanstilsynet" underkände uppskrivning av tillgångarna i Norwegian Bank. Detta medförde att egenkapitalet hamnade under den nivå som Norwegian förpliktat sig att alltid ha. Ännu en nyemission förväntas senare i vår. Någon rekonstruktion handlar det inte om.
Så Virgin och andra kan, förvänta sig fortsatt hård konkurrens från Norwwegian
Anmäl inlägget
Ekonomisk rekonstruktion?
Skrivet av ABC, 2018-03-27 13:06:26
Genomgår Norwegian en "ekonomisk rekonstruktion"? Någon som har mer detaljer om detta?

Trodde det stora problemet med A320 ordern var valet av motorer, inte om de är 320 eller 321..
Anmäl inlägget
A321LR
Skrivet av Mr €, 2018-03-27 10:49:20
Det medför en fördröjning av leveranser jmf med ursprunglig plan, dvs pengarna ska ut senare. A321LR har högre värde vid sale/leaseback som medför mera likvida medel på kort sikt. Rutterna de ska flyga har ingen konkurrens i närtid innan WOW och andra dyker upp. Tex GOT, SVG, BGO, TRD, BLL, AAR till USA non-stop
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev