Normalt sker de ryska provskjutningarna i Rigabukten, utanför Kaliningrad. Den här gången har den ryska militären valt att lägga skjutområdet betydligt längre västerut, nordöst om Bornholm och rakt söder om Ölands södra udde. Området i sig är ungefär lika stort som ytan på Bornholm. Det är första gången som det sker och det har skapat en viss uppståndelse bland annat hos försvarsdebattörer.
– Det sker på internationellt vatten och är tillåtet enligt internationella regler, säger Per Fröberg på LFV till Flygtorget.
Däremot ligger ”Russia 1” det nya, tillfälliga skjutfältet, inom Malmö FIR, Flight Information region. Det är ett område med stor regelbunden civil flygtrafik bland annat mellan Skandinavien och Baltikum men även en inte obetydlig mängd överflygande trafik en route från Europa till Asien. En koll på någon av de flygtrafiksajter som finns, visar att flygbolag från hela Norden tillsammans med flera av de stora internationella nätverksbolagen i dagsläget passerar genom området. I och med att den ryska varningen innebär restriktioner upp till 20 000 meter måste all civil flygtrafik runda skjutområdet de aktuella dagarna 4, 5 och 6 april.
Hur stor del av den civila trafiken i området som nu måste ta en omväg runt området är oklart. Det beror dels på trafikintensiteten olika dagar, dels på hur flygbolagen väljer att lägga sina färdplaner.
– Vi har noterat att det är en danger area i det aktuella området. Det är i sig inga konstigheter, skillnaden nu är ju att det är en rysk övning. Annars har vi varit tvungna att flytta oss till exempel under Aurora 17 i höstas, men i grund och botten är det ingen big deal, säger en SAS-kapten.
Restriktioner för flygtrafiken är alltså vanligt förekommande. De två inflygningsvägarna till Stockholm passerar, Nynäshamn och Trosa. Den svenska militären håller återkommande övningar som involverar flottbasen vid Muskö och vid de tillfällena leds trafiken in till Stockholm via Trosa.
– Vi är alltså vana. Det som möjligen är lite olustigt är väl att det ger ett eko av kalla kriiget och att spänningarna i vårt närområde ökat så snabbt.
Det är inte enbart utanför den svenska kusten som den nu är områden avlysta för civil flygtrafik. Under de kommande tre dagarna finns ytterligare två zoner där flygtrafiken är avlyst: Utanför den polska kusten, nordväst om Gdynia där polsk flygledning ansvarar och i Östersjön utanför Leipaja i ett område som kontrolleras av den lettiska flygledningen.