Skriv ut  

SAS tillbaka med nygammal inrikeslinje

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 april 2018
Det tog tio år men nu är SAS tillbaka i Örnsköldsvik. Därmed hårdnar konkurrensen än en gång. Men från flygplatsen räknar man med att marknaden ska öka med två aktörer.

– Det blir dubbelt så bra, säger flygplatschefen.

SAS
SAS

I söndags var det smygpremiär och i går måndag var det officiell premiär när morgon maskinen, en ATR72 gick till Stockholm. Därmed var SAS tillbaka i Örnsköldsvik, tio år sedan förra gången då man också var den dominerande aktören på Örnsköldsviks flygplats och höll linjen till Arlanda igång. Det var man inte ensam om. Under en period fanns både Skyways och då nystartade Höga Kusten Flyg med vilket gav en knivskarp konkurrens på den relativt lilla flygplatsen. 

Sedan kom finanskrisen 2008 och luften gick ur hela flygverksamheten, inte bara i Örnsköldsvik. Skyways försvann direkt och SAS lite senare.

– Dels minskade passagerarunderlaget, dels var de tvungna att använda de stora jetmaskinerna när de ställt av sina Q400 som skulle använts, säger Robert Gyllroth, flygplatschef på Örnsköldsvik Airport till Flygtorget.

Det lämnade kvar Höga Kusten Flyg som enda operatör på flygplatsen med en Saab 2000 och ett par dagliga rotationer till Arlanda. Höga Kusten Flyg är numera Nextjet och de flyger dagligen från Arlanda med en Bae 146 inhyrd från Astra, slingad vidare till Gällivare. Grekiska Astra har dock aviserat att maskinen ska tillbaka till Grekland när sommarsäsongen drar igång och det är ännu oklart vilken ersättare det blir, annat än att det blir en jetmaskin.

– Det blir alltså dubbelt upp, både vad gäller flygbolag och antalet avgångar. SAS kommer att flyga upp till fyra gånger per dag till Arlanda vilket gör att vi får 39 avgångar varje vecka till Arlanda och 11 avgångar i veckan till Gällivare. Just antalet frekvenser är den viktigaste faktorn för våra resenärer. I och med det här räknar jag med att vi tar tillbaka en del av de passagerare som idag väljer att flyga från Umeå eller Sundsvall. 

Robert Gyllroth tror inte att de två flygbolagen ska ta passagerare från varandra. Det hände inte i Skellefteå när Norwegian där tog upp konkurrensen med SAS som tidigare var ensam på linjen. Istället har marknaden i princip fördubblats tack vare kapacitetsökningen. Örnsköldsvik har även, likt Skellefteå, infört gratis parkering upp till 16 dygn på flygplatsen. Även det en av framgångsfaktorerna i Skellefteå. 

SAS sätter in en ATR72 med 70 stolar ombord medan den BAe-146-300 som flyger idag har 112 stolar ombord. Det ger drygt 7 000 stolar i veckan mellan Stockholm och Örnsköldsvik.

– Exportföretagen här i regionen går oerhört stark just nu och de reser över hela världen. Därför är det Arlanda som gäller för oss. I och med att SAS återkommer räknar jag med mycket stark passagerartillväxt på flygplatsen. 



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Man måste alltid.....
Skrivet av Dragan, 2018-04-10 19:52:43
Ha bränsle till ett alternativ, annars kan det lätt bli sura miner om flygplatsen stänger!
Anmäl inlägget
Sv Ulla
Skrivet av Pg, 2018-04-10 11:32:25
Ulla, vad menar du att fjärrstyrd trafikledning har med valet av alternativflygplatser att göra??
Anmäl inlägget
Går nog bra.
Skrivet av B, 2018-04-10 11:27:45
Du måste alltid ha bränsle till ett alternativ när du flyger till Örnsköldsvik. Måste bl.a. finnas två oberoende rullbanor för att inte bära på bränsle till alternativ.
Anmäl inlägget
I samma kö?
Skrivet av Alternate, 2018-04-10 08:02:01
Hoppas man sprider på tiderna bara mellan bolagen så det finns fler alternativ som passar de flesta?
Anmäl inlägget
SAS blir inte långvariga
Skrivet av Ulla, 2018-04-10 07:49:37
Miljömässigt en sämre etablering av SAS. Fjärrstyrd flygledning på Örnsköldsvik gör att SAS måste tanka mer bränsle för att kunna flyga till en alternativ flygplats. Fjärrstyrd teknik är ett mycket känsligt system som lätt lan störas ut.

Tåg är ett säkrare färdmedel enligt MP och V. Flygskatten är flygets nästa fiende. Kommer snart att visa sig. S vågar inte utmana sina samarbetspartier. Snart val!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev