Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

SAS ordförande: Vi ska vara starka i Skandinavien

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 april 2018
En förstärkt position i Skandinavien. Det ska rusta SAS för kommande uppköp och konsolideringar bland flygbolagen i Europa. Det säger Carsten Dilling, ny styrelseordförande i SAS

SAS fenor
SAS

Carsten Dilling är sedan i tisdags ny styrelseordförande i SAS och ersätter den tidigare ordföranden Fritz Schur. I sin första intervju i den nya rollen, gjord av Dagens Næringsliv, har han utvecklat sina tankar om var den internationella flygmarknaden i allmänhet och den i Europa i synnerhet är på väg.

– Det är helt klart att europeisk luftfart är mogen för fler samgåenden eftersom det finns betydande stordriftsfördelar i branschen. Det är en utveckling som vi sett i USA sedan ett antal år, säger han till tidningen.

Likt i USA där det nu har formerats tre stora flygbolag, Delta, United Airlines och American Airlines, finns i Europa tre växande grupper: Lufthansa där bland andra Brussels Airlines och Swiss ingår, Air France/KLM med Transavia och Joon och IAG som samlar British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus och lågprisaktören Level.

Det gör SAS till medlem i en krympande grupp fristående flygbolag i Europa. Men det innebär inte att SAS är en omedelbar uppköpskandidat, trots att Carsten Dilling räknar med en våg av kommande sammanslagningar och uppköp i Europa.

– SAS är inte i den storleksklassen att vi kan ta initiativ till en konsolidering. Vårt jobb är att ha en affärsplan som gör oss till en väl fungerande och pålitlig aktör och att vi vaktar på en stark position i Skandinavien. Då är vi automatiskt med i leken när den tiden är inne.

I det arbetet är den stadigt förbättrade ekonomin en faktor tillsammans med bland annat att SAS med det senaste flygplansköpet är på väg mot en enhetsflotta.





Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

GDS
Skrivet av Gullan Purser&Översättare, 2018-04-14 19:47:19
GDS betyder global reservation system, vi har en hel del spännande digitala lösningar på gång, än så länge hemliga, som kommer att förenkla för våra för våra kunder och göra resan enklare. Vårt goda kaffe blir dock aldrig digitalt. Välkommen ombord.
Anmäl inlägget
GDS
Skrivet av Gullan Purser&Översättare, 2018-04-14 19:46:54
GDS betyder global reservation system, vi har en hel del spännande digitala lösningar på gång, än så länge hemliga, som kommer att förenkla för våra för våra kunder och göra resan enklare. Vårt goda kaffe blir dock aldrig digitalt. Välkommen ombord.
Anmäl inlägget
Thomas!?!!
Skrivet av Dragan, 2018-04-12 20:22:12
Vad pratar du för rymdspråk, GDS? Vad är detta?
Anmäl inlägget
SAS framtid
Skrivet av thomas, 2018-04-12 18:37:12
peer to peer tekniken kan enkelt eliminera
GDS erna och ta in alla kunder till den egna databasen, den tekniken är fullt realistisk nu.
Samtidigt ge en besparing på en två miljarder, då jag utgår från att GDS erna står för en 50 % av all biljettförsäljning, samtidigt uppnås en betydligt högre kabinfaktor och ger 100% egen kontroll
Anmäl inlägget
SAS framtid
Skrivet av thomas, 2018-04-12 09:17:07
SAS har hållit fast vid sin affärsmodell i en 50 år, trots trender, och det går bra nu.
Bara ett litet råd gör Er av med GDS erna det sparar bolaget minst 2 miljarder per år. Gå ut med bolaget genom block chain tekniken, få kunderna direkt till den egna databasen, det kan göras genom en app.
Sälj inte bolaget, utveckla det för den Skandinaviska marknaden. Finnar har lyckats väl i den strategin.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
BAM
Saab
Air BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev