Skriv ut   Tipsa en vän  

Stora förluster hotar LFV

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 april 2018
Det samlade antalet rörelser i svenskt luftrum ökade med fem procent förra året och stannade på drygt 760 000. Trots det är ekonomin i LFV ansträngd och mörknar än mer på ett par års sikt.

LFV har gjort en prognos över sin egen finansiella framtid och det visar sig vara en mörk bild som tornar upp sig. Faktum är att med undantag för i år så väntar ett växande skuldberg fram till 2025, den period som analysen omfattar. Det rapporterar Dagens Industri. 

Enligt LFV är det till del det rådande avgiftssystemet som ligger bakom. Det är EU som reglerar avgifterna och de har med något undantag sänkts de senaste fem åren, i år med 3,1 procent. Avgifterna står för cirka 80 procent av intäkterna och det gör varje sänkning märkbar i slutänden. Samtidigt som intäkterna alltså minskar väntar kostnaderna öka med 17,5 procent de närmaste två åren och sedan sjunka till cirka tre procent de sista åren fram till 2025. Kostnaderna är fördelade på tre områden, pensionsskulden, stora pensionsavgångar bland flygledarna och kommande investeringar i infrastrukturen för att kunna möta det ökande flygandet. Redan förra året blev det en förlust på 78 miljoner och med de kommande kostnadsökningarna växer de samlade förlusterna till 1,2 miljarder, enligt DI som också intervjuat Mikael Larsson, ekonomidirektör i LFV.

– I grund och botten har vi en utveckling där vi går mot stora underskott. Mycket är då avhängigt avgiftssystemet", säger han.

De senaste årens besparingar på cirka 200 miljoner gör att utrymmet för ytterligare nedskärningar är i det närmaste obefintligt. Samtidigt trycker flygbolagen i Europa på för ytterligare avgiftssänkningar.
 
De dystra ekonomiska utsikterna gör att LFV nu måste ta en diskussion med ägarna, staten för att lösa problemet.
 
– Med stora underskott tar pengarna slut så småningom, men långt innan dess kommer vi att föra en dialog med ägarna om olika prioriteringar och åtgärder”, säger Mikael Larsson.





Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

LFV
Skrivet av thomas, 2018-04-18 20:10:43
engagemanget i mellanöstern är ju inte så lyckat direkt, uppdrag granskning och så, dessutom bedrivs verksamheten med stor förlust, kompetensen att förhandla och ta betalt finns uppenbarligen inte hos LFV.
Bara att sitta med ett tio årskontrakt i ett jättekontor på Klarabergsviadukten med en svinhyra på nästan 10.000 per kvm.
Anmäl inlägget
Spetskompetens
Skrivet av Dennis, 2018-04-18 16:01:15
"...säger Tomas Eneroth som inte ser en utveckling där projektet bromsas eller stoppas helt."

Jo, då känns det ju tryggt när Thomas E säger så...! :D Jisses!
Anmäl inlägget
Vad kan LFV sälja bort?
Skrivet av Roland, 2018-04-18 15:20:04
Vore nyttigt och bra för LFV att sälja bort olönsamma affärsområden. LFV är ett affärsverk och ska stå på egna ben. Låt en oberoende konsultfirma gå igenom LFV:s affär och välj ut de delar som kan säljas ut på marknaden. Om inte så måste LFV:s ägare staten fundera på andra åtgärder. Det ryktas om stora ekonomiska problem och det är bara början.
Anmäl inlägget
Minister Eneroth
Skrivet av Martin, 2018-04-17 14:12:09
Till SVT Nyheter Västernorrland säger ministern – Det kommer alltid att vara så att ny teknik innebär nya utmaningar. Det viktiga nu är att vi drar rätt slutsatser om vad det innebär med en större expansion i stora delar av Sverige, säger Tomas Eneroth som inte ser en utveckling där projektet bromsas eller stoppas helt. Nu får vi se vilka konsekvenser ny teknik får för flygledning och flygverksamhet
Anmäl inlägget
Personalen
Skrivet av FL, 2018-04-17 13:39:24
Kanske skulle LFV bry sig om personalen lite mer och inse vilket som är kärnverksamheten...
Anmäl inlägget
LFV och kostnader
Skrivet av Mr €, 2018-04-17 10:58:30
Det kan vara så att staten sagt till LFV att stötta Saabs export satsning på Remote Towers och LFV Norrköping inte har något att säga då LFV Consulting är med och gör affärer åt Wallenbergarna? Gissar Saab redan tömt EKN så man måste hitta nya statliga källor att ösa ur så att affärerna inte glider över till den Norska konkurrenten som får Norskt statligt stöd.
Anmäl inlägget
När.....
Skrivet av Jesper, 2018-04-16 21:15:29
kommer LFV att kommentera sin ansträngda situation på LFVs hemsida. Det har blivit en vana med nya GD ombord att försvara sin verksamhet jämfört med sina föregångare.

Sen vill vi alla veta när LFV kommer att vända sina dåliga siffror. Vad tänker man göra? Blir det skattemedel som ska säkra upp LFVs framtid?
Anmäl inlägget
Re LFV
Skrivet av PR, 2018-04-16 19:50:23
Även LFV själva sitter på dubbla "huvudkontor". Norrköping dit myndigheten förvisades på 70-talet sen de betydligt dyrare lokalerna vid Klarabergsviadukten.
Anmäl inlägget
LFV
Skrivet av thomas, 2018-04-16 16:43:06
LFV Consulting sitter i ett jätte kontor på Klarabergsviadukten för en 9.000 per kvm.
Miljonhyra i månaden.
Anmäl inlägget
Ett totalt fiasko
Skrivet av Patrik, 2018-04-16 15:40:43
LFV ska leva på sina kontrakt och inget annat. Inte via bidrag mm. Anpassa organisationen efter affärerna. Gör inte affärer bara för sakens skull. Lämna dyra projekt och inte lönsamma uppdrag. LFV:s dotterbolag LFV Consulting AB som gör stora affärer i mellan östern omsatte 2016 ca 26 miljoner kr och förlorar 25 miljoner kr. Hur är detta möjligt - helt fantastiskt!
Anmäl inlägget
Dåliga affärer
Skrivet av Lennart, 2018-04-16 15:32:30
LFV:s kostnader av bl a operativ och HK personal har ökat sedan 2011 och ändå så kapar LFV priserna med ca 40-50% när de lägger anbud. Hur går detta ihop - eller är det kanske så enkelt att det är därför LFV går in i en röd era resultatmässigt. Priserna som LFV lägger borde istället vara betydligt högre än de som gällde för 7-8 års sen. Vem räknar?
Anmäl inlägget
Dumma investeringar
Skrivet av Krisen, 2018-04-16 12:12:50
Det går i princip att sätta likhetstecken mellan LFVs underskott och investeringar i fjärrstyrning. En teknik som aldrig kommer kunna betala tillbaka dessa summor. Naivitet och okunskap i högsta leden har drivit LFV mot ruinens brant. Vad vi bevittnar nu och kommande år är ingen överraskning för någon i myndigheten.
Anmäl inlägget
Inget nytt under solen!
Skrivet av Wall Enberg, 2018-04-16 09:08:04
Att pensionsavgångarna närmar sig kan knappast komma som en nyhet för LFV. Man har sedan länge målat in sig i ett hörn, genom kortsiktiga ogenomtänkta beslut och kommer att få betala dyrt för det nu.
Anmäl inlägget
--
Skrivet av The Observer, 2018-04-16 08:18:29
Diskussion med ägarna borde LFV haft för länge sedan.

Hittills har snillen på HK kommit fram till att man kan spara pengar genom att inte utbilda nya flygledare. Det är INTE en besparing i längden, det förstår de flesta.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev