Skriv ut  

Fortsatta rykten om IAG och Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 april 2018
Det var i torsdags i förra veckan som bomben slog ner: IAG har köpt in sig i Norwegian. Ingen tror längre att det vara en engångshändelse utan att nästa steg mot ett uppköp är på väg.

Norwegian 737 Max
Norwegian

Hittills är det bara 4,6 procent av aktierna det handlar om. Det är den post som IAG har offentliggjort att de äger, vilket meddelades i slutet av förra veckan. Det hindrar dock inte att Norwegians aktiekurs fortsätter att stiga vilket i sig innebär att flygbolaget blir mer och mer värt. I måndag eftermiddag stod kursen i 345 norska kronor och närmar sig 380 kronor, den högsta notering som aktien haft.

De senaste dagarnas utveckling har inte heller hindrat spekulationerna om vad som ska hända nu när IAG tagit ett första steg in i Norwegian. Allt fler analytiker räknar med fortsatta köp för att ha en stark position att starta förhandlingar från. Att det skulle gå åt andra hållet är det knappast någon som räknar med, trots att det kortfattade pressmeddelandet från IAG i torsdags påpekade att det inte pågår några förhandlingar och att det kanske inte ens blir några sådana. 

Istället satsar alla på ett fortsatt närmande från IAG’s sida.

– Det blir ett knallbud på Norwegian. Vi tror att IAG köper sig upp till tio procent innan de startar förhandlingar med mål att köpa 100 procent, skriver det norska mäklarhuset Sparebank 1 Markets i en kommentar.

De flesta som nu granskar utvecklingen påpekar att Norwegian har stora utmaningar som väntar, dels med de stora satsningarna på Gatwick, dels det pågående arbetet med att starta verksamheten i Argentina. Till det ska läggas frågetecken kring den finansiella stabiliteten i koncernen efter det ”svarta året” 2017 som har pressat flygbolaget hårt. IAG å sin sida har betydligt starkare ekonomiska muskler och är numera en flygbolagsgrupp där Norwegian passar väl in tillsammans med Vueling och Aer Lingus medan det nya lågkostnadsbolaget Level knappast lever kvar om Norwegian kommer med. Level startades som en uttalad konkurrent med ambition att möta Norwegian på atlanttrafiken och därmed få ett redskap att mota nya uppstickare som Westjet, WOW Air och snart också Primera Air. Dessutom är den kommande basen i Argentina och trafiken till Europa ett hot mot BA’s medgrundare i IAG, Iberia. 

Björn Kjos och Björn Kiese äger tillsammans 25 procent av aktierna i Norwegian Air Shuttle. Med den prislapp som analytikerna tror att IAG är villiga att betala, en bra bit över 400 kronor, kommer mycket att handla om hur de två tänker och agerar. 



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

IAG
Skrivet av baggen, 2018-04-18 18:15:59
IAG via JPMorgan forbereder et bud på ca 40 mrd NOK. Blir nok vanskelig for aksjonærene å si nei til dette. Norwegian er et sterkt merkenavn, og blir videreført. Kan være en bra løsning, og en sterk allianse.
Anmäl inlägget
5%
Skrivet av sv ABC, 2018-04-18 17:51:24
På de sättet som du skulle göra med aktierna, så agerar inte börsnoterade företag. Vinsten de skulle göra är som en droppe i Atlanten för de.
Anmäl inlägget
Svar till Liam
Skrivet av Andreas, 2018-04-17 21:55:32
Det som kan ha ändrat situationen för honom är att bolagets ekonomi är kraftigt försämrad.
Anmäl inlägget
Salg
Skrivet av Liam, 2018-04-17 16:29:32
Kjos har i flere år sagt at de har fått henvendelser, omtrent fra alle europeiske, store selskap. De har sagt nei hver gang. IAGs fremstøt nå virker mer desperat. Kjos kontrollerer over 25% av selskapet, og hva som endrer situasjonen nå, slik at han plutselig skulle ønske å selge, ser iallefall ikke jeg.
Anmäl inlägget
Svar till Liam
Skrivet av Andreas, 2018-04-17 12:48:05
De säger offentligt att de inte vill sälja, men det kan vara en förhandlingsteknik.
Anmäl inlägget
Ikke korrekt
Skrivet av Liam, 2018-04-17 12:28:55
Dette er ikke korrekt, mandag ettermiddag er kursen nå kr 288, som høyest idag, kr 295. IAG må nok opp i et bud på over kr. 400. Det blir antakelig for dyrt. De største aksjonærene vil heller ikke selge, med Kjos og Kise i spissen.
Anmäl inlägget
Svar till ABC
Skrivet av Andreas, 2018-04-17 11:51:00
Det är vad IAG nyligen försökte göra med Niki, men misslyckades med eftersom det var fler som ville köpa. Antagligen har de lärt sig av det misstaget och tänkte vara lite tidigare ute den här gången.
Anmäl inlägget
Sälj nu och invänta KK.
Skrivet av ABC, 2018-04-17 11:18:57
Hade jag suttit på IAG hade jag sålt mina 5% och gjort en god vinst. Sen hade jag inlett förhandlingar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev