Skriv ut  

Regeringen: Vi vill veta mer om flygledning på distans

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 april 2018
Fjärrstyrd flygledning skapar både möjligheter och utmaningar. Därför vill regeringen ha en bred analys av den nya tekniken innebär. Den bitvis kritiska debatten har skyndat på att regeringen vill veta mer, det säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till Flygtorget.

Idag är det Örnsköldsviks och Sundsvalls flygplatser som har flygledning på distans med flygledare som sitter i RTC på flygplatsområdet i Sundsvall. Dessutom ska Linköping anslutas tillsammans med Scandinavian Mountain Airport, när den är färdig. De fyra fristående flygplatserna ska enligt planerna utökas med i första skedet fyra statliga flygplatser, Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö. 

Innan dess ska dock LFV ta fram en samlad analys av de konsekvenser som uppstår när bemanningen i det lokala tornet tas bort och flygplatsen får flygledning på distans.

– Regeringen vill ha en bred, samlad bild av vad vi står inför, därför har vi gett LFV det här uppdraget, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till Flygtorget. 

Analysen, som ska vara färdig senast den 21 december i år ska visa på konsekvenserna som fjärrstyrningen får på ekonomi, drift, säkerhet, effekter på totalförsvaret och hur resten av Sverige påverkas av den centralisering som nu växer fram. Det är alltså LFV själva som ska göra analysen, men Tomas Eneroth ser inga problem med det.

– Det är den myndighet som själv har varit med om att ta fram tekniken och de har förutsättningar för att kunna göra analysen. Men om regeringen vill ha andra röster, då tar vi in dem, säger han.

De kritiska röster som höjts, bland annat från Försvarsmakten som avslog fjärrstyrd flygledning i Visby och flygsäkerhetskommittén inom SAS menar att säkerhetsaspekten och redundansen inte har utretts tillräckligt. 

– Jag har följt den debatten och är en av anledningarna till att jag ser behovet av att vi får ett brett och gediget underlag. Det här förändrar förutsättningarna för flygtrafiken och då kan det inte bara handla om valet av teknik. Det säkerhetsmedvetande som finns inom flyget får inte utmanas utan den ska vi värna om. 

– I grunden är jag positivt inställd till ny teknik och flygledning på distans har stora möjligheter att öka tillgängligheten. Dessutom ser vi hur den kraftiga ökningen av flygtrafiken fortsätter. 



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Guess what
Skrivet av BillyBob, 2018-04-23 23:51:21
Regeringen m fl inser att de blivit förda bakom ljuset av LFV. Detta i kombination med att totalförsvarets återuppbyggnad inte passar ihop med en sårbar RTC-teknik. Det blir ett jobbigt år för LFV.
Anmäl inlägget
Utredning nu?
Skrivet av Salla, 2018-04-23 19:14:16
Projektet är redan sjösatt. Hur kan uppdraget om en konsekvensanalys komma först nu?
Anmäl inlägget
Utredning remote tower
Skrivet av Mr €, 2018-04-20 12:25:17
Tror regeringen mest är oroligt över statens kostnader för LFV-Saab bolaget/projektet för Remote Tower. Flygsäkerhet tar de för givet. De startade säkert som en utlovad kostnadssänkning och ett vapen mot eventuellt strejkande flygledare men troligtvis har kostnader exploderat för främst utlandslanseringar och besparingarna är bortom horisonten..
Anmäl inlägget
LfV utreder sig själv
Skrivet av Blir säkert väldigt bra, haha!, 2018-04-19 12:11:40
Att LFV ska utreda sig själv och meddela regeringen hur det går??!!?? I det här landet fattas inga vettiga beslut över huvud taget längre!
Anmäl inlägget
IT hoten ökar, vem tar ansvar?
Skrivet av Viktor, 2018-04-19 10:24:14
Vilken regering vill ta ansvar för att samhället och viktig infrastruktur stoppar upp? Ingen!

IT utvecklingen öppnar upp för nya hotbilder. Sverige och heller inte SAAB/LFV kan skydda sig mot världens "elaka" hackare och deras vilja till att visa makt.

Ministern och hans kollegor är skärrade och måste veta vilka rester som föreligger. LFV har nog svaren.....
Anmäl inlägget
Men om regeringen vill ha andra röster, då tar vi
Skrivet av Lae, 2018-04-19 10:11:09
Regeringen vill alltså inte ta in hela bilden? Att låta LFV utreda sig själva är tvärt emot god förvaltningssed och inte minst flygsäkerhetskultur som vuxit fram under åtskilliga decennier. Det senare kanske måhända infrastrukturministern måste upplysas om, men det förstnämnda är fullständigt uppenbart!
Klen rubriksättning f ö. Normalt hade det väl typ stått "Efter problemen: Regeringen vill utreda flygledning på distans".
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev