Skriv ut  

SAS siktar på Sydamerika?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 april 2018
De åldrande Airbus A340 behålls i flottan även efter att de nya A350 fasats in. De ska sedan användas till trafik på långväga turistresemål. Det flaggar SAS vd Rickard Gustafson för i en intervju med Bloombergs.

SAS Airbus A340
SAS Airbus A340

SAS vd och koncernchef Rickard Gustafson intervjuades i dagarna av den amerikanska sajten Bloomberg News. Stor del av samtalet rörde de effekter som IAG’s bud på Norwegian kan få för flygbranschen i Europa. I stort var han inte särskilt förvånad över utvecklingen även om den inträffat något tidigare än beräknat. Blir det ett övertagande så räknar Rickard Gustafson med att det kommer att gynna branschen om den och fler konsolideringar blir av på den europeiska marknaden.

Sedan kom samtalet in på SAS egen flotta i efterdyningarna av köpet av de 50 A320neo som SAS beställt av Airbus. Vad det gäller den framtida sammansättningen av långlinjeflottan öppnade Rickard Gustafson för att behålla merparten av de åtta A340-300 som idag är en del av långlinjekapaciteten, även efter att de nya A350-900 börjar levereras i slutet av nästa år. De äldre maskinerna kan då användas till att sättas in på turistdestinationer som Mexiko och andra resmål i Sydamerika.

Om det är en utveckling som blir av, liknar det vad Lufthansa planerade inom ramen för Jump. Tanken var att föra över en del av de äldre A340 till ett eget bolag och flyga lågkostnadsanpassad trafik på långväga turistresemål, bland annat just Mexiko. De planerna lades sedan på is i och med arbetet med hela Lufthansa Group där Eurowings har fått ansvaret för lågkostnadstrafiken inom gruppen.

SAS har idag åtta A340-300 med en relativt hög snittålder, cirka 17 år enligt sajten Airfleets. En fördel är att sju av åtta A340 äger SAS själv, det är bara en som är leasad, den maskin som tidigare flög för Lan Chile och som egentligen skulle tjäna som reservflygplan. Den är dock på väg ut ur flottan och ska ersättas med en ny A330E. Det egna ägandet av de återstående A340-maskinerna gör att kapitalkostnaderna är relativt låga vilket kompenserar den högre bränsleförbrukningen på de fyrmotoriga maskinerna.
 
Flygtorget har tidigare rapporterat om SAS planer på att behålla A340-maskinerna. För två år sedan konstaterade SAS att man haft dem sedan de var nya, att de är välhållna, tar mycket frakt och passar bra in i flottan och linjenätet och är utrustade med CFM56-5C4 motorer. Då angav man en maximal tidshorisont på 24 år på de maskinerna. Det skulle innebära att de i dagsläget har cirka sju år kvar enligt den beräkningen och fyra-fem år kvar efter det att A350 börjar fasas in. Det ger en god tidsmarginal för att testa en linjeutbyggnad till Sydamerika.

Om alla de sju behålls, tillsammans med de åtta A330-300 och A330E och de kommande åtta A350 innebär det en långlinjeflotta på 23 maskiner.



Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vilken MTOW version på A350-900 till SAS?
Skrivet av MH, 2018-04-28 21:49:54
Vilken version kommer SAS att flyga . 2019 finns 280t versionen tillgänglig vilket ger A350 maskinen en nästan perverterad räckvidd
Anmäl inlägget
Nogen der har link?
Skrivet av RL, 2018-04-28 08:58:04
Hej
Er der nogen der har et link til Bloomberg interviewet?
Anmäl inlägget
Är det bättre med Irland?
Skrivet av Gustavs Son, 2018-04-27 14:26:45
Varför bemannade av SAS Ireland... är det något vi kunder föredrar av någon anledning?
Anmäl inlägget
A340 till SAS Ireland?
Skrivet av ABC, 2018-04-26 17:02:53
400 säten och bemannade av SAS Ireland. Kanske är en bra lösning om man dessutom vill ha kabin som klarar spanska?
Anmäl inlägget
RIO
Skrivet av Mr.SAS, 2018-04-26 09:26:35
SAS har flugit på Rio,har haft många fina stopp där.
Anmäl inlägget
A340
Skrivet av Mr.Business, 2018-04-26 09:25:12
AirBus 340 är ett av de behagligaste flygplan att flyga med.Har den sedan en cabin som SAS har är det toppklass.
Anmäl inlägget
Re: Sydamerika
Skrivet av emil. , 2018-04-26 08:33:52
SAS har flugit på Bridgetown, Buenos Aires, Montevideo, Port of Spain, Rio de Janeiro, Santiago de Chile, São Paulo. Jag tror de hade ett AOC i Rio men det är jag osäker på.
Anmäl inlägget
Räkna
Skrivet av John Silver, 2018-04-26 07:34:47
kan man tydligen inte på FT.
SAS har idag 8 stycken A340 + LN-RKP som är på väg ut. dvs. pt 9 stk. därutöver 8 stycken A 330. dvs. totalt 17 flygplan. En ny A 330 är på gång och 8 stycken A350 kommer in i flottan från 2019. Dvs. När alla A 350 har levererats har man 25 flygplan i longhaul flottan, om man väljer att behålla alla åtta A340
Anmäl inlägget
reflekteran
Skrivet av sulle, 2018-04-26 05:42:27
Lösningen är inte alltid nya flygplan.
Gamla flygplan är som sminkade kvinnor plus 40år.
Dom får ragg med.

Pax skiter dvs om planen är lite äldre.
4 motorer är säkrare.
Cabinen kan uppdateras. Har alla pax en lekskärm framför sig och hela å rena säten klagar ingen.

Norwegian 787 hysteri på LH flighter vet vi redan har straffat bolaget. Dom är inne i ngn ekonomisk karusell som dom inte kan stoppa nu....
Anmäl inlägget
Sydamerika
Skrivet av Karl, 2018-04-25 23:11:00
Har SAS flugit på Sydamerika någon gång i historien?
Anmäl inlägget
Jättebra
Skrivet av Forever, 2018-04-25 20:24:33
Att dom är gamla spelar ingen roll, bara att byta kabin så blir dom som nya1
Anmäl inlägget
A340-300 vs A350-900
Skrivet av Mr €, 2018-04-25 15:27:35
Det kan vara smart att kunna öppna några långlinjer och ha reserver till A330's. Tror ett antal kan gå STO till BKK, Shanghai, Tokyo, Beijing, Seoul och hinna vända till nästa dags flight som Finnair klarar. Även en rutt till Dubai och tanka billigt och vidare till Johannesburg kan köras någon gång i veckan. Blir 1st trafikreserv till slut.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Bertil, 2018-04-25 13:50:08
Om det blir olönsamt att behålla A340 för de nya linjer som SAS tittar på så får man helt enkelt skrota hela projektet och fortsätta som idag fast med A350.
Att SAS kommer ha toppmoderna A350 som gör det tunga jobbet och sen kunna flyga tunnare linjer mer sällan med avbetalda A340 är en riktig vinnare strategi. SAS har många bra år framförsig och SAS är helt klart tillbaka med besked. Kul!
Anmäl inlägget
BKK
Skrivet av Sas, 2018-04-25 12:47:26
....eller Bangkok
Anmäl inlägget
Nya plan
Skrivet av Ti, 2018-04-25 11:54:07
Om SAS har några äldre plan spelar ingen större roll. Kommande 5,5 år mottar SAS 71 stycken fabriksnya plan från Airbus. 62 A320Neo, 8 A350-900xwb och 1 A330-300! Det ger ett snitt på ca 1 nytt flygplan i månaden kommande 5,5 år! Medelåldern kommer minska kraftigt mot dagens 10år.
Anmäl inlägget
Smala långlinjer
Skrivet av ABC, 2018-04-25 11:37:19
Fördelen med gamla flygplan är väll att de inte behöver vara i luften 17 timmar per dag. Man kan flyga ut, låta personalen vila ned sig och sedan flyga hem. Kanske blir det Bali, Kapstaden eller Hawaii?
Anmäl inlägget
Ganska bra ändå...
Skrivet av Strategi, 2018-04-25 11:19:08
Tror inte en uppköparkandidat kommer lägga affärens avgörande i om SAS behållt gamla plan. Snarare som texten påtalar, att SAS har extremt låga kapitalkostnader på dessa. En uppköpare har sannolikt dessutom egna plan + beställningar som man på sikt kan föra in i SAS vid behov...
Anmäl inlägget
Dålig strategi kommer straffa aktiekursen
Skrivet av Mr Trader, 2018-04-25 10:50:10
Dålig strategi med oekonomiska flygplanstyper kommer att göra SAS mer impopulärt som uppköpskandidat. Högre pris för olja gör dessutom att vinsterna blir allt sämre i ett redan utsatt flygbolag som SAS.
Anmäl inlägget
Skulle jeg ha bestemt,
Skrivet av pf, 2018-04-25 08:18:28
ville A-350 blitt innfaset på en destinasjon/city-pair hvor det er høy business-trafikk og høy kabinfaktor året rundt.

En mer risikofyllt re-lansering av gammel destinasjon med lav yield kan gjøres med eldre materiell(A-340)
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev