Skriv ut  

Oslo Gardermoen planerar för tredje bana

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 april 2018
Beslutet är ännu inte fattat men Avinor förbereder den tredje bana som av allt att döma är på väg. Nu finns en miljöplan på plats.

Oslo Gardermoen Airport
Oslo Gardermoen
 
I Stockholm pågår fortfarande långbänken med om, var och när en eventuell fjärde bana ska tillföras Arlanda. I Oslo har man en längre tid diskuterat behovet av en tredje bana och prognoserna för trafikutvecklingen stödjer det behovet: I dagsläget har Gardermoen ett regelverk som sätter gränsen vid maximalt 79 rörelser per timme. Om de två rullbanorna och den nya terminalen utnyttjas till full kapacitet kan antalet rörelser öka till mellan 85 – 90. Om som mest dussinet år är det inte tillräckligt utan flygplatsen måste ha en tredje bana på plats för att inte stagnera. Med ytterligare en bana på plats ökar kapaciteten till 135 rörelser i timmen vilket är tillräckligt för ett överskådligt antal år.

– Fram till 2030 ska Avinor utnyttja alla möjligheter som står till buds för utvidga möjligheterna i den infrastruktur som vi har idag. Det gäller både airside och i terminalerna. Bland annat ska vi investera mellan 1,5 och två miljarder i åtgärder på airside för att öka kapaciteten med de två rullbanor vi har idag, säger Öyvind Hasas, luftfartsdirektör i Avinor.

Det innebär trots det att tiden för att få en ny bana på plats krymper. Arlanda räknar med att det tar minst 20 år från första ansökan till färdig bana. Avinor har därför nu ett koncept på plats där den nya banan placeras på ett sätt som medför så lite buller och miljöpåverkan som möjligt. I huvudsak innebär det att dagens inflygningsvägar behålls men att kapaciteten i dem ökas. Det begränsar behovet av att lägga nya korridorer över tättbebyggt område, bland att söder om den planerade banan. Där ska det i princip inte ske någon avveckling av flygtrafik utom vid särskilda tillfällen, till exempel när det sker underhåll eller snöröjning av de andra banorna.

   Något beslut om en tredje bana är ännu inte fattat. Diskussionen har även i Norge hamnat i ett jämförande med andra storflygplatser, bland annat Heathrow som fortsatt lever med två banor. Som jämförelse hade Heathrow förra året 474 087 rörelser medan Gardermoen kom upp i 253 542. Å andra sidan har flygplatsen i London betydande problem med trafikstockningar och förseningar när kapaciteten i princip är utnuttjad till max. Det är en situation som Oslo inte vill hamna i.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Svenske-kompleks
Skrivet av Hebbe, 2018-04-29 14:18:01
Oslo Gardermoen, som har flere passasjerer enn Arlanda allerede idag, kommer antakelig til å bli Nordens, største flyplass, innen kort tid. Kastrup stagnerer, og Arlanda er et sammensurium av gamle, forvirrende terminaler. OSL, er nettopp utvidet, og er blitt mesten dobbelt så stor. Med en tredje rullebane, vil den være godt rustet til å ta over føringen i Skandinavia.
Anmäl inlägget
Lillebrors komplex
Skrivet av Marve, 2018-04-28 23:16:48
Det har räckt gott & väl med två banor på Arlanda. Sverige tror att det bara är ett bevis på internationalisering att vi expanderar och att vi växer. Ett kvitto på att vi blir många och att ännu fler inte får plats. Vi ska visa att vi också kan fast det inte finns något behov för detta.
Anmäl inlägget
undrar
Skrivet av henrik, 2018-04-26 13:57:13
Gardermoen hanterade 27,4 miljoner passagerare under 2017 på 2 banor, Arlanda hanterade 26,6 miljoner passagerare på 3 banor. Nu säger Swedavia att en 4:e bana måste till för att Arlanda ska kunna öka antalet passagerare. Känns som ett systemfel på Arlanda och i Swedavias ledning. Jag får iaf inte ihop det.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev