Skriv ut  

Är Norwegian ett hot mot IAG?

Flygnyheter, Lars Brynielsson, den 4 maj 2018
British Airways har en historia där man köpt upp konkurrerande bolag. Kanske står nu Norwegian på tur som har blivit ett allt större hot mot de egna satsningarna inom IAG. Lars Brynielsson har tittat närmare på relationen de två flygbolagen emellan.

British Airways B777
British Airways
 
Den 12 april meddelade IAG att de köpt 4,6 procent av Norwegians aktier. Avsikten var att skapa en plattform från vilken de kan diskutera framtida affärerssammarbete inklusive ett övertagande.
 
Norwegian skriver i ett pressmeddelande att de via media fått kännedom om köpet och att de inte haft någon dialog med IAG om detta. Norwegians Vd Bjørn Kjos kommentar var att IAG är ett av de bättre internationella flygbolagen i Europa och att det var glädjande att de är intresserade av Norwegian. Kommer det något bud får styrelsen ta ställning till det och därefter får jag göra detsamma.
 
Bjørn Kjos grundade Norwegian 1993 och är hans livsverk. Bolaget har expanderat kraftigt, först som ett lågkostnadsbolag med baser inom Europa och därefter till ett interkontinentalt lågkostnadsbolag. Dessutom planerar Norwegian att öppna ett flygbolag 2018 i Argentina. Under 2017 flög över 33 miljoner passagerare med Norwegian vilket gjorde dem till Europas 8:e största flygbolag. Norwegian är Europas 3:e största lågkostnadsbolag efter Ryanair och easyJet.
 
Den snabba expansionen har medfört en skenande nettoskuld och svag lönsamhet som gjort bolaget ekonomiskt sårbart. Ryanairs frispråkige vd Michael O’Leary har förutspått att Norwegian snart går i konkurs då de inte har pengar att betala för kommande flygplanleveranser. Och det är väl just risken för konkurs som skrämmer IAG. Då är det bättre att samarbeta och förebygga övertagandet av hela eller delar av Norwegian än att hamna på en konkursförvaltares osäkra köplista. Lärdomarma från Air Berlins konkurs, där resurserna delades upp mellan Lufthansa och easyJet, visar hur det kan gå.
 
IAG består av de nationella bolagen British Airways, Iberia och Aer Lingus samt lågkostnadsbolagen Vueling och Level baserade i Barcelona. Liksom Lufthansagruppen och Air France-KLM kämpar IAG mot Europas snabbväxande lågkostnadsbolag genom att bilda egna samt att erbjuda ett begränsat antal lågprisbiljetter, British Airways Economy Basic, på sina långlinjer.
 
British Airways har en tradition att köpa upp sina inhemska konkurrenter som fått ekonomiska problem: British Caledonian 1988, Dan Air 1992 och British Midland, som då ägdes av Lufthansa, 2012. Framväxten av de ekonomiskt stabila lågkostnadsbolagen Ryanair och easyJet rådde man dock inte på. De tog merparten av inrikes och europatrafiken från British Airways som istället satsade mer på sina långlinjer. Och nu har IAG fått en ny lågkostnadskonkurrent på sin hemmamarknad inom såväl kort- som långdistans.
 
Norwegian flyger 12 interkontinentala linjer från Gatwick, 10 till USA, 1 till Singapore och 1 till Buenos Aires. Det är många stolar som ska fyllas med passagerare och den största förloraren är förmodligen British Airways motsvarande linjer från Heathrow. Gatwick har utvecklats till en interkontinental lågkostnadsflygplats. Motsvarande hände för 30 år sedan då British Airways köpte British Caledonian. På den tiden var British Airways glad över att ha blivit av med Lakers Skytrain och hade inga planer på att starta ett eget lågkostnadsbolag från Gatwick.
 
Londonområdet är en jättemarknad i sig själv. Norwegian matar sina långdistansflygningar på Gatwick med ett 80-tal linjer i Europa. Dessutom har Norwegian ett bokningssamarbete med easyJet.
 
Norwegian testar att flyga till sekundära flygplatser på USAs östkust från Cork, Dublin, Shannon, Belfast och Edinburg. Detta stjäl också trafik från British Airways och Aer Lingus. Marknaden lär finnas för Norwegians sommarperiod men det är oklart hur trafiken blir under vinterperioden.
 
Norwegians andra interkontinentala bas är Barcelona där IAG har sina lågkostnadsbolag Vueling och Level. Från Barcelona flyger Norwegian på ett tiotal destinationer i USA, Buenos Aires och Bangkok. Detta är ett direkt hot mot Level där IAGs vd Willie Walsh försöker utveckla Level från ett varumärke inom Iberia till ett självständigt interkontinentalt lågkostnadsbolag med 30 flygplan och flera baser i Europa. Det gäller att matcha Lufthansas satsning på Eurowings.
 
Norwegian har ett 50 tal linjer från Europa till Barcelona som delvis konkurrerar med Vuelings linjer. För Vueling är konkurrensen större från speciellt Ryanair som har hela 13 baser i Spanien.
 
Ett alternativ till att köpa upp, integrera Norwegians linjer och resurser i IAG gruppen samt lägga ner huvudkontoret och varumärket, är möjligheten att infoga Norwegian som ett systerbolag i IAG gruppen.
Norwegian har erfarenhet och förmåga att utveckla ett lågkostnadsbolag, hålla nere kostnaderna, etablera baser ute i Europa och nu senast att bygga upp ett lågkostnadsflyg inom långdistans. Det som kan ta upp till 10 år för IAG kan Norwegian göra per trafiksäsong.
 
Norwegian har också en stor orderbok på nya flygplan. Om priserna är attraktiva, vilket vi inte vet, kan det kanske kompensera för bolagets nettoskuld på över 23 miljarder NOK vid en eventuell prisdiskussion.    
Bjørn Kjos äger tillsammans med styrelseledamoten Bjørn Kise en fjärdedel av Norwegian genom HBK Invest. Norska Sparbanken 1 bedömer att IAG kan tänkas betala upp till 340 NOK per aktie. Med 44 miljoner aktier ger detta ett börsvärde på 15 miljarder NOK. Nuvarande börsvärde efter IAGs aktieköp är på omkring 10 miljarder NOK.
I media citeras ett uttalande av Bjørn Kjos där han lakoniskt säger att vi ser flygbolag som kommer och går, mest går. Han har kanske en inre framtidsvision för Norwegian.
 
Med rätt pris kan allt köpas. Vi får se vad som händer?
Lars Brynielsson
Aviation Management




Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bra analys!
Skrivet av Jet time, 2018-05-06 16:05:42
Tack Lars för en bra analys. Det är förfriskande med någon som försöker att framföra objektiva tankar jämfört med många andra på Flygtorget. När det gäller Balansräkningen har han värkligen inte fattat något. Styrkan till Norwegian ligger just i den spridda operationen. Man flyger där underlaget finns, inte bara i Skandinavien.
Anmäl inlägget
Till balansräkningen
Skrivet av SK901, 2018-05-05 17:19:29
Så länge Norwegian, Norwegian Bank, diverse OSM dotterbolag har sitt namn på en reklambanner längst upp på sidan kommer du aldrig få se något sådant. Har du aldrig löst t.ex. Aftonbladet och funderat på hur och framförallt journalisten har valt att beskriva en händelse?

Riktad media, vi lever i ett litet Kina i den bemärkelsen. Även de politiskt neutrala SVT och SR klingar rödare än rödast.
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av Balansräkningen, 2018-05-04 11:48:12
Lars styrka ligger ju i att återge och analysera siffror i form av trafiktal och balansräkningar. När det gäller Norwegian ser vi ingenting av detta. Det är ju balansräkningen som är tom och den spridda operationen geografiskt och styrningen som är Norwegians svaghet. När får vi en sådan analys?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev