Skriv ut  

Arvidsjaur utan flygtrafik i sommar?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 maj 2018
Upphandlingen av trafiken mellan Arvidsjaur och Stockholm misslyckades. Ett anbud kom in men var inte användbart. Nu görs en ny upphandling med ambition att locka fler flygbolag.

NextJet
Nextjet ATP

I dagsläget är Arvidsjaur garanterad flygtrafik till Arlanda fram till maj månads utgång. Risken är nu överhängande att flygplatsen blir utan flygtrafik efter den 1 juni sedan den nyligen genomförda upphandlingen misslyckats. Det var bara ett anbud som kom in, lämnat av Nextjet och det uppfyllde inte kriterierna. 

Att det över huvud taget måste göras en upphandling mitt i den pågående avtalsperioden, beror på att Nextjet i början av året meddelade att de inte längre ville flyga trafiken mellan Arvidsjaur och Stockholm på eget kommersiellt ansvar, vilket man gjort sedan 2011. Arvidsjaur har under vinterhalvåret ett betydande passagerarunderlag tack var de testanläggningar som finns i området och som lockar flera av de stora europeiska biltillverkarna. Det ger ett flertal utrikeslinjer till främst Tyskland men också efterfrågan på flygningarna via Arlanda. Men bärkraften i den har alltså minskat och sträckan är inte längre lönsam, menar Nextjet. 

Det beslutet tvingade fram en upphandling av just den linjen men utan att kunna skriva ett nytt avtal med något flygbolag. Nu går Trafikverket därför ut med en ny förfrågan och den här gången har man ändrat förutsättningarna något,

– Förra gången var det tillåtet att slinga trafiken via någon annan flygplats på vägen men nu gäller anbudet enbart direkttrafik mellan Arvidsjaur och Stockholm. Det och en del andra ändringar tror vi kan locka fler flygbolag att söka, säger Anna Fellbom på Trafikverket till Flygtorget. 

Enligt beräkningarna från 2016 ligger marknaden för linjen på cirka 30 000 resenärer. Kriterierna i upphandlingen tar dock höjd för mer och det flygbolag som får uppdraget ska producera 45 500 stolar och genomföra minst tolv dubbelturer i veckan under ett år. Processen med den nya upphandlingen är igång och det är öppet för flygbolag inom hela EU att lämna anbud. Ett utländskt flygbolag var på väg in för ett par år sedan när dåvarande Estonian Air tänkte ta upp konkurrensen med Nextjet på sträckan men konkursen i flygbolaget kom emellan. Om den nuvarande upphandlingen lyckas kan det innebära trafikstart i augusti. 

Senare i höst ska Trafikverket starta upphandlingen av alla den statligt subventionerade flygtrafiken för sammanlagt 11 linjer under åren 2019 – 2023.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

ovanståend vird
Skrivet av norr, 2018-05-13 20:06:27
mycket skit snack av dom som inte har en aning om vad som är norr el söder
Anmäl inlägget
Beläggning
Skrivet av Röde Baronen, 2018-05-13 13:23:02
Problemet med linjen är att upphandlingen förutsätter jämn trafik, men beläggningen är fördelad två två perioder under vinterhalvåret. Om det skall gå att bedriva en flyglinje där med lönsamhet så måste turtätheten anpassas och glesas på sommarhalvåret.
Anmäl inlägget
Ingen sommartrafik...
Skrivet av ABC, 2018-05-09 16:25:19
Jag tror aldrig AJR haft sommartrafik till Tyskland. Biltestarna är av naturliga skäl där när det är kallt. Bilar behöver sällan myggtestas.
Anmäl inlägget
Sommar
Skrivet av Tyskland, 2018-05-09 12:12:50
Lägger de ner all trafik från Tyskland till Arvidsjaur också??? Så dramatiskt. För så måste det vara om all flygtrafik till Arvidsjaur försvinner i sommar.
Anmäl inlägget
SAAB340?
Skrivet av ABC, 2018-05-09 10:36:31
45500/52veckor/12dubbelturer= 36,5 stolar per avgång. Låter perfekt för en SAAB340.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev