Skriv ut  

Inga klara besked om en eventuell försäljning av Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 maj 2018
Årsmötet i veckan gav inga nya besked annat än att två bud från IAG avvisats av styrelsen. Den officiella hållningen i Norwegian är fortatt att det är för tidigt att sälja, trots att det finns fler intresserade köpare.

I tisdags genomförde Norwegian den årliga generalförsamlingen, alltså årsmötet för aktieägarna. Det väckte än en gång frågan om IAG och det bud som flygbolagsgruppen uppenbarligen lagt på Norwegian. Sedan IAG med British Airways i spetsen i april köpte in sig till 4,61 procent har det diskuterats två konkreta bud på hela eller delar av flygbolaget. Båda har avvisats av styrelsen som menar att de varit alltför låga

– Det är lite för tidigt att sälja vetet innan det är skördat, sa Björn Kjos under mötet, enligt norska Dagens Näringsliv.

Att det inte är rätt tillfälle att sälja nu, har Björn Kjos upprepat ett flertal gånger. Det bygger bland annat på att flygbolaget just nu ser över och anpassar verksamheten efter den kraftfulla expansionen det senaste året. Det har varit en tillväxt som kostat stora belopp och resulterat i miljardunderskott de senaste två kvartalen, något som tvingade fram en nyemission. Med den anpassning av kapaciteten, bland annat i flygplansflottan som pågår räknar man med att siffrorna ska vara positiva igen innan året är slut. I sin tur höjer det värdet på flygbolaget vilket kan göra diskussionerna mer utförliga nästa gång. Att budet från IAG kom nu menar analytikerna är logiskt eftersom Norwegian haft en ekonomisk svacka samtidigt som det andra kvartalet av tradition är ett av de svagare under året.

Samtidigt fortsätter spekulationerna i brist på ytterligare fakta. De två huvudägarna Björn Kjos och Björn Kise har bekräftat att det inte bara är IAG som är intresserade av att köpa Norwegian. Det ska finnas ”ett flertal olika aktörer” med olika industriella bakgrunder. Vilka de är, finns det dock inga uppgifter om. Men bara det faktum att det finns ett intresse för att köpa Norwegian pekar på en tilltro till affärsmodellen och framtiden för flygbolaget, Något som Björn Kjos påpekade under årsmötet. Han har även tidigare konstaterat att om priset är det rätta, då finns också möjligheten att göra affärer.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Oljepenger?
Skrivet av Brille, 2018-05-14 14:07:20
Hva har oljepenger med Notwegians suksess å gjøre?
Anmäl inlägget
Snille
Skrivet av Bizjetbus, 2018-05-14 08:33:50
"Oljepengarna verkar ha tagit slut.. "

Hahahaha......
Anmäl inlägget
Intressen
Skrivet av IAG, 2018-05-14 08:25:44
Finns några tänkbara scenarion. BA är intresserade av SH som är en kassako i Skandinavien. Qatar är intresserade av LH. Walsh aka the slasher är intresserade att ge NLH LGW för att sätta press å sänka kostnaderna på BA på LHR.
Ryktats att även Delta är sugna på bud. Detta då NLH har närvara på CDG och ORY samt snart AMS. Detta gör att sätta kostnadsfrias på AF och KL. SH är som sagt en kassako och en bra feeder. Då kan KL minska sin närvaro i Norge.
Anmäl inlägget
Norwegian köp.
Skrivet av Anonym, 2018-05-13 22:11:48
Tro mig det finns ingen prestige i att låta Norwegian bli sålt. Det är bättre om bolaget driver sig självt som dem alltid gjort. Känns bara som om det är onda krafter på väg in och ska se över sitt eget bästa. Förlorare är Norwegian även om priset skulle vara rätt. Sälj inte är min röst.
Anmäl inlägget
IAG RYANAIR NORWEGIAN
Skrivet av FO , 2018-05-12 23:18:10
https://newsroom.aviator.aero/iag-proposes-joint-norwegian-bid-with-ryanair/
Anmäl inlägget
Heia
Skrivet av Sverige, 2018-05-12 13:02:43
Hvorfor er alltid svensker misunnelig på Norge? Norwegian er en mega suksess, som internasjonale bolag vil kjøpe. SAS er et svensk, gammelt monopolbolag, uten visjoner.
Anmäl inlägget
Heja
Skrivet av Norge, 2018-05-11 22:37:35
Varför kan norrmän aldrig driva globala företag utan att de får storhetsvansinne och överexpanderar. Vad skulle Norwegian i Argentina att göra. Det här kan bli en spektakulär konkurs. Oljepengarna verkar ha tagit slut..
Anmäl inlägget
Det stavas QATAR
Skrivet av Mr M., 2018-05-11 20:41:58
Vad man vill åt är flygande flygplan, som bekant är QATAR Airways stora ägare i IAG, man vill åt flygplan och marknadsandelar, svårare än så är det nog inte!
Anmäl inlägget
Glömde säga...
Skrivet av Mr Bean, 2018-05-11 15:02:59
Att få bort en konkurrent på tex Gatwick är nog värt en miljard eller två....
Anmäl inlägget
@Q
Skrivet av Mr Bean, 2018-05-11 14:59:52
En viktig faktor för en köpare är nog att man snabbt kan få i gång trafik med "nya" 787 långdistans samt crew + tekniker.
Slottar på tex Gatwick är nog värda en del.........
Anmäl inlägget
Köpare til NAS? Knappast!
Skrivet av J.B., 2018-05-11 12:11:17
Det finns sannolikt ingen köpare till NAS. Vem skulle ens vilja betala för ett skuldtyngt flygbolag med tvivelaktig affärsmodell och medioker bolagsledning. Det bästa man möjligen kan hoppas på är någon form av övertagande.
IAG håller sannolikt på att göra en "fuling" för att påskynda det oundvikliga och därmed skydda sina hemmamarknader. Kjosen svarade med ett faktiskt lyckat (men sannolikt olagligt!) försök att höja aktiekursen ytterligare genom att mumla något om flera intressenter.
Anmäl inlägget
Se på airberlin
Skrivet av Lulle, 2018-05-11 11:31:31
Jag tror att det fortfarande finns ett mycket stort värde i Norwegian. Växten har gått för fort men om man saktar ner lite och styr upp saker och ting kan man nog få till ett väldigt lönsamt företag. Antingen är IAG rädda för detta och tänker att det är bäst att köpa upp för att få bort den konkurrensen. Alternativt så är de rädda för att vid en konkurs och eventuell uppdelning av konkursförvaltaren så riskeras många delar att hamna i fel händer ur IAGs perspektiv.
Anmäl inlägget
Varför
Skrivet av Q, 2018-05-11 09:32:52
Man måste ändå ställa sig frågan: Varför? Vad vill IAG eller någon annan eventuell köpare med ett bolag som många bedömare menar är i stort sett konkursmässiga. Är man orolig att Ryan eller Easy skulle plocka upp delar av bolaget? Är tanken att stycka och sälja? Frågorna är många, svaren få.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev