Air India
Det var i mitten av augusti förra året som Air India öppnade den första linjen mellan Sverige och Indien. Den följdes strax därefter av ytterligare trafik, mellan Delhi och Köpenhamn. Samtidigt har Norwegian i många år talat om Indien som en mycket intressant marknad, särskilt när flygplansflottan tillförs flygplan i skalan under Boeing 787. Även SAS, som historiskt sett flugit på bland annat Delhi, har konstaterat att Indien är en del av världen där man borde återuppta flygtrafiken. Det faktum att både WOW Air och Icelandair redan presenterat färdiga planer på linjer mellan Reykjavik och Delhi understryker det växande intresse som finnas för Indien.
Men det är en utveckling som av allt att döma ställer krav på ett nytt luftfartsavtal mellan Skandinavien och Indien. Det nuvarande avtalet innehåller ”en del begränsningar som behöver liberaliseras”, enligt näringsdepartementet som ansvarar för de olika luftfartsavtal som finns. Det handlar bland annat om destinationer, flygplanstyper och antalet flygningar som får genomföras mellan Indien och Skandinavien. Att luckra upp de nuvarande reglerna ligger på näringsdepartementets bord och förhandlingar ska tas upp, även om något startdatum inte är spikat. Att luckra upp reglerna är något som inte enbart kommer skandinaviska flygbolag till godo. Det finns ett växande antal lågkostnadsflygbolag i Indien vid sidan av de stora internationella nätverksbolagen, bland andra Air India och Jet Airways. De mindre flygbolagen tidigare varit bundna av bland annat regler om flygplansflottans storlek, krav på att flyga minst fem år inrikes för att kvalificera sig för internationella rutter och liknande bromsar. En liberalisering skulle alltså öppna för betydligt fler indiska flygbolag att starta utrikestrafik. Om de kommande avtalen dessutom innehåller en Open Skies-överenskommelse, öppnar det för i princip hur mycket flygtrafik som helst mellan Indien och de skandinaviska länderna.
I det läget uppfylls Norwegians och Anne-Sissel Skaanvik
profetia från 2016 om att Indien ”definitivt är i vår pipeline”. Om det sedan innebär trafik från Skandinavien eller den nya stora basen på Gatwick återstår att se.