Skriv ut  

Skavsta vill bli back-up för Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 maj 2018
Skavsta flygplats kan spela en betydligt större roll för flygtrafiken i stockholmsregionen än vad den gör nu. Det menar 15 politiker som i en annons gjort ett upprop för flygplatsen.

Skavsta Airport
Skavsta Airport

Skavsta, tio mil söder om Stockholm är landets totalt sett femte största flygplats. Tredje största om bara internationell flygtrafiken räknas. Trots det får den inte den uppmärksamhet och de möjligheter som den borde få i det svenska flygplatssystemet. Det menar politiker i 15 kommuner i regionen omkring Skavsta och Nyköping som i dagarna publicerade en annons i Dagens Industri där man säger att Skavsta borde den självklara andraflygplatsen i stockholmsområdet och en back-up för Arlanda. 

Det är inte en helt ny tanke. I en intervju med Flygtorget i mars var flygplatsens vd Peter Steinmetz inne på de tankegångarna.

– Vi har en roll att spela som gateway till Stockholmsregionen och har kapacitet att växa som en stockholmsflygplats. Flygbranschen är en tillväxtbransch och med plus fem-sex-sju procent ökning konstant varje år blir det förr eller senare fullt på Arlanda. Skavsta är ett sätt att hantera den situationen. Vad är det som säger att charter och frakt måste ligga på Arlanda och inte här?, sa han då.

En utlösande faktor till annonsen som Peter Steinmetz tog initiativ till, är det faktum att regeringens så kallade Arlandaråd, som ska ta sig an frågan om Arlandas framtid, inte bjudit in några representanter för de regionala flygplatserna i Mälardalen. Swedavia är enda flygplatsrepresentant i rådet. Det kan förklara den breda uppslutningen av politiker från både Södermanland och Östergötland där ju bland annat både Linköpings och Norrköpings flygplatser ligger. 

– Det är första gången vi har så brett stöd för den roll vi kan spela i framtiden, säger Peter Steinmetz till Södermanlands Nyheter.

Skavsta har idag ett linjenät som till del kompletterar det som finns ut från Arlanda, framför allt till destinationer i östra Europa. Nyligen presenterades också en linje till Wien, tillkommen efter påstötningar från flygplatsen som sneglat på utvecklingen på Arlanda.
När flygbolaget Niki upphörde samtidigt som Ethiopian Airlines la om sin trafik som tidigare mellanlandat i Wien på väg till Addis Abeba, uppstod ett glapp som Wizz nu tänker fylla. Det kan vara ett sätt att bli den seriösa back-up till storflygplatsen som annonsörerna menar är möjligt.

– Ingen ifrågasätter eller förnekar Arlandas roll eller expansionsplaner. Men Skavsta kan ha en viktig komplementär roll, både under expansionen och senare. På det här sättet vill vi höja medvetenheten om att vi kan bli en faktor i den lösning som regeringen söker, säger Peter Steinmetz till Södermanlands Nyheter.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

NYO
Skrivet av Långt bort, 2018-05-22 12:03:33
Nyköping ligger på tok för långt bort från Stockholm för att någonsin bli ett vettigt alternativ till Arlanda. Arlanda behöver ingen avlastning. Arlanda är tomt nog som det är större delen av dagen.
Anmäl inlägget
Lågservice bolag
Skrivet av John Silver, 2018-05-20 02:53:12
Vad jag vet är det nästan bara lågservice bolagen Ryanair och Wizz som nyttjar Nyköpings flygplats Skavsta. Bara av den anledning är Skavsta helt ointressant.
Anmäl inlägget
Skavsta privatägt
Skrivet av Mr €, 2018-05-19 09:49:22
Staten skulle aldrig tillåta det logiska med ett spår direkt till Skavsta och att Arlanda express åker dit och vänder. Ske först då Swedavia köper upp det.
Anmäl inlägget
Finns bara två alternativ om det skulle behövas!
Skrivet av Äpplet, 2018-05-18 21:04:14
Bromma eller Uppsala. Vi vill inte resa bort tiden och förstöra miljön med onödigt längre transpporter!
Anmäl inlägget
Inget fel att vara liten!
Skrivet av Store Bror, 2018-05-18 20:56:46
Löjligt att Skavsta skulle bli backup. Det kommer aldrig att behövas. Se Lill Sverige i veckan tråkigt ett flygbolag gick i konkurs. Bor alldeles bredvid Arlanda och dess peak är så liten at den känns som de större flygplatsernas flow när det är low capacity. Acceptera att Sverige är ett litet land och att det inte är något som är fel med det. Det skulle räcka med en bana idag.
Anmäl inlägget
Svar Bertil.
Skrivet av Fritz Klyka, 2018-05-18 17:54:24
Linköping klarar sig nog. KLM:s Amsterdamlinje går riktigt bra. Men för Norrköping är det nog kört. Dags att Norrköping inser att det finns inte underlag för 3 flygplatser inom 10 mils avstånd. Tack vare hamnen är dock Norrköping ett stort logistiknav. Satsa på det istället.
Anmäl inlägget
"När Arlanda blir fullt"
Skrivet av ABC, 2018-05-18 13:52:29
Förstår inte berörda politiker att ett utspel om att "Arlanda snart är fullt" kan locka främst Ryanair att flytta sin trafik dit medans det fortfarande finns gott om utrymme?
Anmäl inlägget
Östergötland
Skrivet av Re: Bertil, 2018-05-18 12:19:43
I vilket fall behövs ju både Malmen och SAAB under överskådlig tid för att ha hand om dels den militära verksamheten och dels utprovning, produktion samt underhåll av SAABs olika flygplan.
Anmäl inlägget
Politiskt självmål
Skrivet av Bertil, 2018-05-18 11:13:06
Jag tycker Östgötapolitikerna sgit en spik i sin egen kista. Med detta uttalande säger man i princip att både Norrköpings och Linköpings flygplatser kan läggas ner till förmån för Skavsta. Så är det ju också, när Ostlänken är klar behövs varken Norrköping och Linköpings flygplatser.

Men för att locka folk att resa reguljärt från Skavsta behövs det bättre operatörer än lågprisbolag.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev