Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Höga Kusten sämst ute efter Nextjets konkurs

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 maj 2018
Räddningsaktionerna efter Nextjets konkurs är i full gång. Men de omfattar inte flygplatsen i Kramfors. Nu finns risk att flygplatsen står utan flygtrafik fram till oktober 2019.

Kramfors Nextjet
NextJet Kramfors

När Nextjet gick i konkurs i förra veckan slog det extra hårt mot åtta av landets flygplatser som plötsligt stod helt utan trafik till Stockholm. Sedan startade räddningsaktionerna: BRA ska starta trafik på Jönköping och Sundsvall. Trafikverket gör en räddningsaktion för i första hand Arvidsjaur och Gällivare genom att direkttilldela flygplatserna trafik. Även Hemavan, Lycksele och Vilhelmina kan ha flygtrafik på plats inom en snar framtid och senast 15 september efter en påskyndad upphandling.

Däremot har inget sagts om Kramfors-Sollefteå.

– Vi nämnden inte alls i regeringens och Trafikverkets genomgång, säger Per Enroth, flygplatschef i Kramfors till Flygtorget.

Det beror på att Kramfors-Sollefteå flygplats i nuläget inte tillhör de flygplatser med upphandlad flygtrafik. Istället är det andra linjer som från norra Sverige, bland andra Lycksele och Gällivare som vid olika tidpunkter slingats via Kramfors. Men det har varit upp till flygbolaget, alltså Nextjet, att bestämma hur det ska fungera. 

Det ska visserligen ändra i och med den period som gäller åren 2019 – 2023 då Kramfors-Sollefteå åter är med bland de linjer som staten anser ska upphandlas. Men dit är det alltså närmare ett och ett halvt år och nu finns en klar risk att flygplatsen står utan flygtrafik under den perioden.

– Vi har visserligen en tålmodig kundbas som stått ut med mycket under de här åren. Bitvis har Nextjet bara haft 50 procents punktlighet och en regularitet på 60 procent. Men att vara utan flygtrafik i över ett år, det är nåt helt annat. Då får vi ju uppfinna flygandet på nytt, fortsätter Per Enroth. 

Att kommunen själva ska köpa in en operatör i mellantiden är inte troligt. Det är alltför kostsamt. Återstår för de lokala politikerna att bearbeta regeringen och Trafikverket för att även Kramfors ska få samma hjälp som de övriga flygplatserna.

Vid presskonferensen förra veckan meddelade Trafikverket att man nu ska se över de ekonomiska förutsättningarna för de flygbolag som flyger den upphandlade trafiken. Det kan alltså bli tal om att höja ersättningen. Å andra sidan är det flygbolagen själva som lämnar in anbud och de har rätt att sätta den prislapp som de själva vill. Alla är dock överens om att det måste till ett stabilt flygbolag med kapacitet att långsiktigt ansvara för trafiken. Kramfors hade förra året 11 396 passagerare, en klar uppgång sedan året tidigare. Med ett stabilt och resursstarkt flygbolag på plats räknar man dock med att marknaden är betydligt större, cirka 20 000 per år. 





Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flyg fr SDL!
Skrivet av myhell, 2018-05-26 01:21:42
Detta är ju helt obegripligt. Kramfors-Sundsvall är ca 10 mil. Dvs absolut inget avstånd i Norrland! Det måste handla om prestige för kommunen att ha en flygplats....
Anmäl inlägget
Kostar inte så mycket
Skrivet av Skattebetalare, 2018-05-22 00:11:29
Fråga regeringen om råd dom har ju råd att flyga Grumman Gulfstream 5!
Anmäl inlägget
Fest i Rosenbad!
Skrivet av Kapten Bo, 2018-05-21 21:06:15
Vad gnäller alla om?
Att radikalt minska flyga det var ju sossarna och miljömupparnas avsikt med flygskatten.
Nu gick det ju ännu fortare än man väntat sej och champagnen flödar i Rosenbad!
Hur det går med landet har man ju nu i många år visat att man totalt struntar i...
Anmäl inlägget
Flygskatten en bra början
Skrivet av Markbunden, 2018-05-21 20:37:08
Med flygskatten får staten in pengar som kan nyttjas för upphandlad trafik. De som flyger betalar. Vi som aldrig flyger slipper.
Vi betalar redan för vägar och järnväg vilket vi nyttjar.
Anmäl inlägget
Til TG
Skrivet av pf, 2018-05-21 15:08:13
jeg antar at den offentlige transport i Sveriges største staeder ikke er bedriftsøkonomisk lønnsom, og må således subsidieres, enten det gjelder buss, tåg sporvagn osv.

La oss si en mengde biler må på veien i en kort tid av døgnet, en rush-tid hvor veiene er meget belastet fra før av.......

Behøver jeg gå videre....egoist
Anmäl inlägget
Svar vem ska betala
Skrivet av Patrik Pilot, 2018-05-21 14:43:34
Resonemanget är urbota korkat. Ska vi då inte dra in all Gotlandstrafik också? Drygt en halv miljard per år i bidrag för att några stackars gotlänningar och några bortskämda stockholmare ska åka fram och tillbaka. Ska inte dom då betala vad det kostar? Varför ska vi betala för deras båtresor? Fundera på det.
Anmäl inlägget
Guldläge?
Skrivet av ABC, 2018-05-21 14:09:41
Ett utmärkt läge för flygplatsen att testa något nytt! Varför inte sponsra en daglig avgång istället för Trafikverket avgångar morgon/kväll? ARN/BMA spelar väll mindre roll och ledig kapacitet mitt på dagen finns säkert hos flera bolag.
Anmäl inlägget
Svar till TG
Skrivet av Linda, 2018-05-21 14:06:40
Hela vårt land ska ha en bra och balanserad infrastruktur. Du är med och betalar mycket till järnväg och vägar redan. Även om du inte utnyttjar dem själv.
Din resa till rymden gynnar inte t ex skapandet av jobb på din ort
Anmäl inlägget
Till TG
Skrivet av Orvar, 2018-05-21 13:24:03
Intressant resonemang. Det brinner så sällan i Gällivare så varför ska jag betala detas brandkår.....etc.
Om man nu vill ha ett levande land så får man vara med å betala. Se bara på Norges framgångsrika kortbane trafik. Håller hela NordNorge norr om polcirkeln vid liv utöver de icke stödda större flygplatserna.
Anmäl inlägget
Vem ska betala
Skrivet av TG, 2018-05-21 12:47:03
Varför står inte var och en för sina kostnader? Varför ska jag betala när andra flyger. Finns det inte underlag för att ha en lönsam flyglinje så får man ingen flyglinje. Det är väldigt konstigt och väldigt orättvist med fördelningspolitik. Ska andra betala för mina resor? Jag vill åka ut i rymden, så öppna plånboken och betala min raket omgående.
Anmäl inlägget
höga kusten
Skrivet av thomas, 2018-05-21 10:15:35
utan att ha några detaljer så är jag övertygad om att regulariteten och punktligheten beror på att bolaget CLD flighter med få pax, de hade dessutom en äldre flyg flotta, vilket är upplagt för Tech problem. alla bolag cld flights med låg beläggning. I artikeln framgår att kommunen inte ha råd, där är den springande punkten, de vill ha trafik men det får inte kosta.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Fyrstadsflyget
BAM
Pilotshop
Air BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev