Skriv ut  

Sveaflyg på väg upp i luften

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 maj 2018
Det första flygplanet är på väg in och flygprogrammet i närtid är fullbelagt. Sveaflyg räknar med att skapa en egen nisch på den svenska ACMI-marknaden. Samtidigt öppnar konkursen i Nextjet för nya möjligheter.

Saab 340
Saab 340
I dagarna får Sveaflyg sin första maskin, SE-ISG, en SAAB 340B som tidigare flög för bland andra Golden Air. Den ska sättas in på Visby under Almedalsveckan och ger det helt nystartade flygbolaget en rivstart med hög beläggning och ett flertal rotationer under det som är en av de mest trafikintensiva veckorna för inrikesflyget.

– Vi tar faktiskt in en ATR 72-500 också för att täcka upp flygprogrammet. Enligt planerna flyger vi fem rotationer per dag och sammanlagt 66 flygningar under veckan, säger Jimmy Nilsson, vd på Sveaflyg till Flygtorget. 

Den extra maskinen är inhyrd från danska Alsie Express och de två maskinerna ska dela på trafiken från Arlanda till Visby. Den inhyrningen är dock kortvarig. Stommen i verksamheten blir SAAB-maskinen som står på ett AOC hos Lipican Air i Slovenien. Den egna svenska organisationen med flygande personal och markpersonal anställs i det svenska bolaget Sveaflyg Scandinavia AB med kontor i Örebro och Örnsköldsvik och operativ bas på Arlanda och i Örebro.

Linjetrafiken under Almedalsveckan är, i alla fall i nuläget, ett undantag, fokus i verksamheten är charter och ACMI-flygningar över hela Europa. Bland annat siktar man på idrottscharter för olika idrottsklubbar. Det är en nisch som öppnat sig betydligt efter Nextjet som hade en del sådan trafik i flygprogrammet. Över huvud taget är det numera en ny svensk inrikesmarknad som Sveaflyg är en del av. De flygplatser som idag står utan trafik letar febrilt efter kapacitet som kan ersätta Nextjet. I presentationsmaterialet för Sveaflyg talar man också om reguljärtrafik som en del av verksamheten.
 
– Ja, konkursen öppnar möjligheter men i övrigt vill jag inte kommentera det. Vi har beslutat att öppna upp ett kontor på Arlanda och rekrytering pågår för fullt av besättningar och teknisk personal. Vi har arbetet med att skapa flygbolaget sedan i höstas så Nextjets konkurs var naturligtvis ingenting som vi hade en aning om. Sveaflyg fyller ett tydligt behov på den svenska marknaden och vi kommer att vara ensamma om vårt upplägg. 

Jimmy Nilsson har ett eget förflutet i tillkomsten av Höga Kusten Flyg. Det startade som en direkt reaktion på att SAS lämnade linjen till Örnsköldsvik. I många år flög flygbolaget ensamma på linjen med god lönsamhet.

– Höga Kusten Flyg var ett jättebra projekt som gav goda vinster, 25 miljoner under en femårsperiod. Där finns erfarenheter att använda. Vi tänker ta ett steg i sänder och siktar på att bli ett lagom stort företag med en väl fungerande verksamhet.

– Vi har starka investerare med oss vilket gör att vi kan bygga långsiktigt. Sveaflyg är en målmedveten satsning på att ta en tydlig plats på den svenska flygmarknaden.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev