Skriv ut  

Att hyra bil av Europcar kan bli en dyr resa

Flygnyheter, Maria Andersson, den 24 maj 2018
Att flyga är billigt, men resan kan bli dyr.

- Jag trodde att jag hade gjort ett klipp när jag hyrde bil från Europcar – men slutfakturan ökade med 1500 kronor, vilket är mer än vad bilen kostade!

Historierna från Europcars besvikna kunder är många. De flesta har drabbats av ett systematiskt skojeri där hyrbilsföretaget låter olika typer av trafikförseelser beläggas med försenings- och administrationsavgifter.

För några år sedan var det skrupellösa taxiföretag som lurade av svenskarna hutlösa summor. Skräckexemplen var många, med t.ex. resor mellan Arlanda och Stockholm som landade på tusentals kronor. Idag har taxiskojarna istället blivit ersatta av en ny typ av lurendrejeri – hyrbilsföretag som tjänar pengar på turisters okunnighet.

Överlag har det blivit enklare att resa, och att flyga har aldrig varit billigare än nu. Resande och turism är idag en stor del av vår livsstil och för många har hyrbilen blivit en naturlig del av resan. Men hur många läser den finstilta texten när de skriver under sitt hyresavtal? Och hur ska man kunna veta vad som gäller när inte ens kundtjänsten vet vad som gäller?

Efter ett antal rapporter från besvikna Europcarkunder gjorde Flygtorget en rundringning bland flera av Europcars Europakontor. Det är att gå långt om man säger att en affärsidé är byggd på kunders okunskap, men efter att ha fått ett antal motsägelsefulla svar från Europcars kundtjänst så uppstår frågetecken. En finstilt text som kräver kunskap i det lokala skatte- eller avgiftssytemet, vilka zoner som tar ut en avgift om du kör i den, kräver också en kundtjänst som känner till sin egen produkt och vilka regler som gäller i olika länder. I Sverige tar hyrbilsföretagen oftast en schablonavgift för trängselskatten i Stockholm för att eliminera problemet.

När Flygtorget sökte på nätet efter liknande fall, så visade googlesökningen snabbt att mängder av kunder känt sig lurade på pengar. I många fall handlade det om trafikförseelser där Europcar väljer att betala böterna för sent, då med straffavgifter, för att sedan ytterligare lägga på en administrationsavgift på ca 400 kronor på kundens faktura. Eftersom hyrbilskunden inte äger bilen så blir det en omöjlighet för kunden att följa upp vad bilen har blivit belastad med för avgifter.

Olika länder har olika regler världen över – men hur menar Europcar att turister ska känna till detta om de inte informeras vid hyrtillfället, eller borde helt enkelt Europcar ta det moraliska ansvaret?



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Europcar
Skrivet av ?, 2018-05-29 08:48:09
Hur kan Europcar centralt tillåta att vissa stationer förstör för andra?
Anmäl inlägget
:(
Skrivet av Kund, 2018-05-29 08:28:50
Undrar hur Europcar hade försvarat sitt beteende? De kan ju alltid kommentera här.
Anmäl inlägget
Märkligt
Skrivet av Avis?, 2018-05-29 08:17:37
Är inte detta en väldigt konstig artikel? Eller är det en insändare? Hade det inte varit passande att låta Europcar få uttala sig också?
Anmäl inlägget
Värna kundens trygghet
Skrivet av (M), 2018-05-28 08:11:19
Om inte hyrbilsföretaget har för avsikt att skydda kunden och med det ge en trygg service så är ju kunden helt oskyddad för vilka påhitt som helst.
Förstår faktiskt inte hu Eurpcar tänker?
Anmäl inlägget
I Portugal
Skrivet av pf, 2018-05-24 10:48:19
bør man sjekke sin regning ved bilhyrning.

Favoritten er å legge til at man har kjørt på motorveien på Algarvekysten.....enda vi på samme tidspunkter hadde vært andre steder, og betalt avgift for å kjøre motorvei der......

De lokale har en franchiseordning e.lign med Europecar og andre......så det nytter ikke å klage til dette byrået i Sverige eller Norge.......

Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev