Skriv ut  

BRA slingar om när nya linjerna invigs

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 maj 2018
Två nya linjer, igångsatta på två veckor och inom befintligt flygprogram. När BRA tar upp två av Nextjets linjer på måndag så sker det utan att tillföra nya resurser.

BRA Fokker 50
BRA Fokker 50

Det finns knappast något flygbolag som har flygplan stående, så inte heller BRA. Men när beslutet fattades att ta över Jönköping – Stockholm och Sundsvall – Göteborg, så gick det på ett dygn. 

– Vi är oerhört glada att vi med så kort varsel kunde hitta en lösning som nu möjliggör flyg till och från Jönköpingsregionen och mellan Sundsvall och Göteborg, säger Christian Clemens som är vd för BRA.
         
Den lösning som nu drar igång på måndag innebär att Linjen mellan Halmstad och Bromma gör ett stopp i Jönköping på vägen. Det är två av de fem dagliga avgångarna som får den slingan medan de övriga tre går direkt upp till Stockholm. Den linjen flyg med en inhyrd Fokker 50 från Amapola, målad i BRA’s färger. Vilket alltså ger 200 stolar per dag på sträckan Halmstad-Jönköping-Bromma och tillbaka.
 
– Det är en tillfällig lösning under de kommande fyra veckorna fram till sommaruppehållet. När vi drar igång igen efter semestern hoppas vi kunna ha en egen maskin på linjen till Jönköping, säger Jim Hofverberg på BRA’s kommunikationsavdelning till Flygtorget.
         
Den andra nya linjen mellan Sundsvall och Göteborg trafikeras av den ATR72 som i vanliga fall går mellan Sundsvall och Bromma. I glappet mellan två av de rotationerna gör den en daglig tur och retur till Göteborg. För att hinna med det har tidtabellen på Sundsvall justerats något. Även här är tidtabellen tillfällig fram till sommaren. Ambitionen är att också den sträckan ska ha en egen maskin. Med tanke på flygtiden, cirka en timme och 35 minuter, kan det bli aktuellt att väga ATR72 och Avro mot varandra.
         
De två nya linjerna ökar BRA’s närvaro på inrikesmarknaden. Innan flygstart har flygbolaget cirka 30 procent av det svenska inrikesflyget och flyger 2,2 miljoner passagerare årligen. Det finns ett ständigt pågående analysarbete av vilka eventuellt nya linjer som kan vara bärkraftiga och Jönköping har funnits på BRA’s radar sedan tidigare. Sundsvall – Göteborg blir en av få linjer som inte passerar Bromma. Sedan tidigare finns bland annat Malmö – Visby på årsbasis och en del säsongsbundna linjer under vintern och Almedalsveckan. 



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tre BRA linjer från Visby
Skrivet av Gwalle, 2018-05-29 22:57:58
Göteborg – Visby finns också på årsbasis i BRA,s linjenät.
Anmäl inlägget
F50
Skrivet av Pilot, 2018-05-25 21:29:16
SDL-GOT går och köra med TP! UME-GOT kräver snabb TP typ SF20, Q400 eller D328 alternativt jetbåge. Där av anledningen att ingen direkttrafik UME-GOT finns för tillfället. Jettbågarna hos BRA är för stora för paxbehovet.
Anmäl inlägget
Kurt
Skrivet av Hepp, 2018-05-25 19:19:51
Lite förvånad att Bra tar upp linjen Sdl-Got då dom bara vill att vi Gbgare mellanlandar på Bromma. Men linjen har bra beläggning och antagligen vill kan tjäna pengar. Finns ju inte så många bolag kvar i Sverige
Anmäl inlägget
Huvudstaden
Skrivet av Berra, 2018-05-25 15:59:25
SAS och BRA är intresserade av att slinga via STO och skiter fullständigt i Göteborg. Och Arlanda kämpar med att bli större än CPH.
Anmäl inlägget
Götlaborg..
Skrivet av Andreas, 2018-05-25 13:03:35
Och i vanlig ordning försvann förbindelsen UME-GOT. Varför skulle exempelvis inte KLM kunna slinga AMS-GOT-UME och vice versa? Win-win..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev