Skriv ut  

Jönköping siktar på Boeing 767

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 juni 2018
Tillväxt med kapacitet att ta emot större maskiner. Eller att nöja sig med nuvarande situation. I dagarna ska beslut fattas om en eventuell investering på Jönköpings flygplats som grader upp flygplatsens förmåga att ta emot större maskiner.

Jönköping flygplats
Jönköping Airport

Jönköpings flygplats har av och till ifrågasatts, bland annat med hänvisning till att landets nästa största flygplats, Landvetter ligger bara cirka 15 mil söderut. Man har även pekat på Skavsta som ett alternativ till egen flygtrafik i Jönköping. Kritiken har främst kommit från politiskt håll och från miljörörelsen och det har gjort att de som stöttat flygplatsen hukat lite.

– Ja, vi har legat lågt och inte satsat utan nöjt oss med det vi har. Men det gör att vi också tappat mark, säger flygplatschefen Rony Forsberg Flygtorget.

Nu är dock inställningen en annan. I den uppdaterade masterplanen som finns för flygplatsen talas det om en utbyggnad och satsning på att kunna ta emot större flygplan, framför allt på chartersidan. Sedan ett par år har flertalet chaterarrangörer valt att lägga trafik på de regionala flygplatserna och inte bara från storstadsflygplatserna.

– Trenden inom chartermarknaden är längre flygningar och därmed större maskiner. Idag ser vi allt oftare flygplan i storleken Boeing 767, särskilt under vinterhalvåret. De kräver en flygplats med certifiering E och vi har bara C och kan alltså inte ta emot dem.

Därför vill man nu investera cirka 30 miljoner på att bygga ut skuldrorna vid banänderna, bredda taxibanorna och bygga ut uppställningsplatserna. Banan i sig behöver inte förlängas från nuvarande 2 203 meter. I ansökan till kommunstyrelsen i Jönköping har man pekat på att ett flertal flygplatser i landet investerat i verksamheten de senaste åren, bland andra Skellefteå, Örebro och Norrköping. Det har snabbt resulterat i mer trafik. 

Satsningen handlar inte enbart om chartertrafiken, Jönköping är landets femte största fraktflygplats och där håller kapaciteten på att slå i taket. Antingen behövs fler frekvenser eller flygplan i skalan över de Boeing 737 som idag flyger frakten.

– Vi vilar stadigt på våra tre ben, reguljär trafik, frakt och charter och ser en tillväxt framför allt på charter och frakt.

Politikerna i kommunen ska i dagarna ta ställning till planerna och de investeringar som följer med dem. Blir det grönt ljus kan arbetet gå igång i höst och vara klart om cirka ett och ett halvt år.

– Jag ser det som ett viktigt beslut för framtiden. Ska vi vara nöjda med det vi har eller ska vi växa.




Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bra
Skrivet av PAX, 2018-06-04 20:03:22
Bra att det satsas lite i Flygsverige!
Anmäl inlägget
Låter stort!
Skrivet av Professor Kalkyl, 2018-06-04 19:22:05
Tror att den Mass det finns i området gott och väl täcks av flpl i storleksordningen A320 eller B737.
Anmäl inlägget
Nej
Skrivet av MaxPax, 2018-06-04 16:07:38
En fullastad B763 på väg till Kanarieöarna behöver mer än 2200 meter startbana.
Anmäl inlägget
Småland och flygplatser
Skrivet av Mr €, 2018-06-04 15:08:38
Mycket av Sveriges export av varor kommer från Småland så naturligt att de har ordentliga fraktflygplatser samt att även de närliggande grannarna Ronneby, Halmstad, Ängelholm har det. Även militärflygplatsen i Ljungby Byholma borde kunna bli en fraktflygplats.
Anmäl inlägget
Väderstreck
Skrivet av Vattenflaskan, 2018-06-04 12:23:53
Landvetter ligger 15 mil VÄSTER om Jönköping, inte söder därom.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev