Jönköping Airport
Jönköpings flygplats har av och till ifrågasatts, bland annat med hänvisning till att landets nästa största flygplats, Landvetter ligger bara cirka 15 mil söderut. Man har även pekat på Skavsta som ett alternativ till egen flygtrafik i Jönköping. Kritiken har främst kommit från politiskt håll och från miljörörelsen och det har gjort att de som stöttat flygplatsen hukat lite.
– Ja, vi har legat lågt och inte satsat utan nöjt oss med det vi har. Men det gör att vi också tappat mark, säger flygplatschefen Rony Forsberg Flygtorget.
Nu är dock inställningen en annan. I den uppdaterade masterplanen som finns för flygplatsen talas det om en utbyggnad och satsning på att kunna ta emot större flygplan, framför allt på chartersidan. Sedan ett par år har flertalet chaterarrangörer valt att lägga trafik på de regionala flygplatserna och inte bara från storstadsflygplatserna.
– Trenden inom chartermarknaden är längre flygningar och därmed större maskiner. Idag ser vi allt oftare flygplan i storleken Boeing 767, särskilt under vinterhalvåret. De kräver en flygplats med certifiering E och vi har bara C och kan alltså inte ta emot dem.
Därför vill man nu investera cirka 30 miljoner på att bygga ut skuldrorna vid banänderna, bredda taxibanorna och bygga ut uppställningsplatserna. Banan i sig behöver inte förlängas från nuvarande 2 203 meter. I ansökan till kommunstyrelsen i Jönköping har man pekat på att ett flertal flygplatser i landet investerat i verksamheten de senaste åren, bland andra Skellefteå, Örebro och Norrköping. Det har snabbt resulterat i mer trafik.
Satsningen handlar inte enbart om chartertrafiken, Jönköping är landets femte största fraktflygplats och där håller kapaciteten på att slå i taket. Antingen behövs fler frekvenser eller flygplan i skalan över de Boeing 737 som idag flyger frakten.
– Vi vilar stadigt på våra tre ben, reguljär trafik, frakt och charter och ser en tillväxt framför allt på charter och frakt.
Politikerna i kommunen ska i dagarna ta ställning till planerna och de investeringar som följer med dem. Blir det grönt ljus kan arbetet gå igång i höst och vara klart om cirka ett och ett halvt år.
– Jag ser det som ett viktigt beslut för framtiden. Ska vi vara nöjda med det vi har eller ska vi växa.