Skriv ut  

SAS ensamma på Örnsköldsvik – det kräver större flygplan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 juni 2018
Idag är SAS ensamma på Örnsköldsvik. Samtidigt växer efterfrågan och eftersommaren byter man ut ATR 72 mot egna Boeing 737.

I dagsläget flyger SAS med Flybes ATR 72 på linjen Arlanda – Örnsköldsvik. De 70 stolarna var troligen en försiktig anpassning till läget på sträckan när SAS återvände den 8 april efter tio års frånvaro. Nextjet flög då fortfarande och just Örnsköldsvik var trots allt en av de stabila linjerna som  flygbolaget ärvt av Höga Kusten Flyg vid samgåendet. Men sedan den 17 maj är SAS ensamma på linjen, en lyx som inte förekommer ofta och det märks i beläggningen: I maj passerade 10077 passagerare Örnsköldsviks flygplats och under cirka halva den tiden har alltså SAS varit ensamma. Det är en kraftfull ökning från samma månad förra året som stannade på 6537 passagerare. 
 
– Vi är på väg till gamla, historiska noteringar, säger flygplatschefen Robert Gyllroth till allehanda.
         
Höga Kusten Airport i Örnsköldsvik hade förra året drygt 71000 passagerare I första hand är det linjetrafiken till Stockholm som bygger de siffrorna, tillsammans med ett mindre antal charterflygningar. Dålig regularitet hos Nextjet minskade siffrorna i förhållande till åren innan. Det är också långt från de närmare 150000 passagerare som använde flygplatsen åren innan SAS försvann 2008. Det mesta pekar dock på att den nuvarande och snabba tillväxten sedan april fortsätter. Det tror i alla fall SAS som nu planerar för att öka kapaciteten. I flygprogrammet från den 2 september är ATR utbytt på tre av veckans morgon och kvällsavgångar. Istället sätts SAS egen 737-700 in vilket innebär en fördubbling i antalet stolar. Det är en reaktion på att ATR-maskinerna i princip varit fulla de senaste veckorna. Som vanligt är det den detaljerade efterfrågan, framför allt morgon och kväll som styr vilka maskiner som sätts in. Skulle tillväxten fortsätta finns ytterligare kapacitet att ta till: A320neo med 174 stolar ombord eller 737-800 som tar 181 i SAS utförande. 

– Signalerna från Örnsköldsvik är väldigt positiva. Vi ser en tydlig efterfrågan. Vi tittar kontinuerligt över alla våra linjer. I Örnsköldsvik finns en stark efterfrågan; det är därför vi nu väljer att dubbla tillgängligheten på vissa flygningar, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.

Det är just nu inte aktuellt att öka antalet frekvenser på flygplatsen. I dagsläget flyger SAS 24 gånger i veckan till Örnsköldsvik.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Modell lagom
Skrivet av Tuben, 2018-06-07 08:08:37
En 737-600 passar in mycket bra i trafik inom Sverige där transporterna ska gå någorlunda snabbt. Modellen är inte för stor heller med sina 123 pax. Större blir omöjliga att fylla från mindre svenska städer.
Anmäl inlägget
Det
Skrivet av Monopol, 2018-06-06 10:10:35
är väl så SAS klarar sig.......
Anmäl inlägget
BRA
Skrivet av Viggo, 2018-06-06 09:19:20
Borde inte bra vara intresserade av att sätta in en atr72 på denna sträckan?
Anmäl inlägget
Tack....
Skrivet av Gideoresenär, 2018-06-05 22:36:41
för att ni gjort ett sånt bra jobb....alltid i tid.
Anmäl inlägget
Nu kör vi
Skrivet av Gullan Purser&Service expert, 2018-06-05 20:26:57
Välkomna ombord öviksbor.
Billiga biljetter och gratis kaffe.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev