Skriv ut  

Sverige först ut med elektriskt flyg

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 juni 2018
Ljudlös och fossilfri. Pipistrel Alpha Electro är ett av de första serietillverkade eldrivna flygplanen. I veckan var den på Bromma och gjorde en uppvisningsflygning.

Pipistrel
Pipstrel
 
I Norge har Avinor dragit igång en kraftfull satsning på eldrivet flygande. Den ambitiösa målsättningen är att den norska inrikestrafiken ska vara helt elektrifierad senast 2040. Dit är det ett stycka, eldrivna flygplan finns ännu bara i den allra minsta skalan. Avinor hoppas dock kunna göra en upphandling av eldrivna passagerarflygplan för de minsta inrikesrutterna så tidigt som 2025.
         
Ett av de få befintliga elflygplan på marknaden är just nu mitt uppe i en turné i Sverige. I tisdags var det premiär på Bromma vilket gjorde att Sverige blev först ut i Norden med att i verkligheten visa upp det som många menar är svaret på det hållbara flygandet. 
 
– Framtiden är här och nu. Utvecklingen av eldrift går snabbare än bioflygbränslet och nu vill vi på allvar börja bygga en infrastruktur för eldrift på flygsidan, precis som det redan finns på fordonssidan, sa Hans Dunder en av de ansvariga på ecoFlight. 
       
Det är en ideell förening som bildats av flygklubbar och intresseföreningar för allmänflyg med syfte att driva på utvecklingen av miljövänligt flyg i Sverige. På Bromma kunde man också visa upp och bjuda ett utvalt antal besökare på en flygtur med Pipistrel Alpha Electro. Det är en helt eldriven tvåsitsare med kapacitet att flyga cirka 1,5 timmar på en laddning vilket ger en räckvidd på 85 nautiska mil. En laddning på cirka 45 minuter senare kan den vara i luften igen vilket gör att allt fler flygklubbar fått upp ögonen för maskinen.
  
– I princip är den helt miljövänlig, men vi är ödmjuka och säger att den är till 98,5 procent fossilfri. 
 
I Göteborg kan den förövrigt komma att bli 100 procent fossilfri. På Säve flygplats, en av de fyra laddstationer som nu planeras, ska man anlägga en solcellspark vilket gör att det blir ett helt slutet och närproducerat kretslopp.
 
Just nu finns en ansökan inne hos Naturvårdsverket om att Pipstrel-maskinen ska omfattas av det så kallade Klimatklivet. Om det går igenom subventioneras inköpskostnaden med upp till 70 procent, vilket ger flygskolor landet runt en möjlighet att byta ut sina nuvarande skolflygplan. Maskinen genomgår också certifieringsprogram och enligt planerna ska de första kunna levereras till Sverige under första kvartalet 2019.

Fortsatt är det dock flygplan i den mindre skalan men utvecklingen siktar just nu på regionalmaskiner med upp till 19 stolar. Det skulle innebära att de kan ersätta flygplan i samma storlek som till exempel Beach King Cab och Jetstream 32 som idag flyger en del tunna inrikeslinjer i Sverige.

På lördag är Pipistrel på plats på Säve flygplats i Göteborg när Aeroklubben i Göteborg fyller 100 år.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fortfarande flygskatt
Skrivet av MrX, 2018-06-09 21:55:56
Även om eldrivet...?
Anmäl inlägget
Bil?
Skrivet av Bilnörd, 2018-06-07 15:48:21
Sist jag kollade så var King Cab en bil o inte ett flygplan.....
Anmäl inlägget
Min Reserve
Skrivet av Alfons, 2018-06-07 14:51:11
Vad blir min. reserv ladd i så fall?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev