CRJ
Det var i januari 2017 som det irländska företaget Falko, ägare av flygbolaget CityJet, köpte SAS danska dotterbolag Cimber Air. I det köpet ingick 11 CRJ-900 som flugits på SAS regionala linjer. Under det dryga år som gått sedan övertagandet har alla de 11 maskinerna sålt, bland andra till Nordica i Estland. Det var en del i avtalet att den CRJ-flotta som flyger för SAS under det sexåriga avtal som samtidigt tecknades skulle genomgå en föryngring.
Så har också skett. Successivt har CityJet tillfört nya maskiner till SAS-uppdraget och idag består den flottan av 22 CRJ-900. Dessutom finns också två CRJ-1000 som är inhyrda från Air Nostrum. Det gör CRJ-flottan till den yngsta i SAS där CRJ-900 har en snittålder på 1,2 år medan de två stora maskinerna är något äldre, två år. De maskinerna flyger på ett trettiotal destinationer av linjenätet, främst i Skandinavien och norra Europa.
CityJet har haft en hel del kapacitetsstörningar den senaste tiden och tvingats ställa in ett stort antal flygningar. Det har till största delen att göra med brist på flygande personal och flygbolaget har nu lovat bot och bättring efter skarp kritik från SAS.
Det finns i dagsläget inga planer på att utöka antalet CRJ-maskiner i trafik för SAS. CityJet har däremot beställt sju nya CRJ:er från Bombardier som bland annat ska användas i ett nytt kontrakt för franska Hop! Som ägs av Air France. Det tyder på att CityJet nu fortsätter satsningen på att vara ACMI-leverantör för olika flygbolag och minska den egna andelen linjetrafik. Vid sidan av SAS flyger CityJet uppdrag för Hop! Och Brussels Airlines där man använder en Sukhoi Superjet på linjen mellan Bryssel och Bromma.
I dagsläget har CityJet en sammanlagt flotta på 43 flygplan varav 22 alltså flygs uteslutande på uppdrag av SAS. De 15 Avro RJ85 ska under kommande år bytas ut mot fler Sukhoi Supetjet 100.