Skriv ut  

Motorproblem håller allt fler Dreamliners kvar på marken

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 juni 2018
Rolls Royce måste utöka antalet inspektioner av de motorer som sitter i Boeings Dreamliners. Det drabbar bland annat Norwegian. Samtidigt ger det värsta konkurrenten GE nya möjligheter att växa.

787 Motor
787 flygmotor
 
Rolls Royce är en av huvudleverantörerna av motorer till Boeings Dreamliners. Men Trent 1000-motorerna har plågats att problem, främst i form av materialutmattning i bland annat fläktbladen men också för att kompressorerna slits ut betydligt fortare än beräknat. För att styra upp det har Rolls Royce genomför kontinuerliga inspektioner av närmare 400 motorer i en första serie kallas Package B. 

Det är en åtgärd som, även om den bekostas av motortillverkaren, ställer till det för trafikplaneringen hos de flygbolag som använder motorerna. Det är en åtgärd som skyndats på av olyckan med en Boeing 737 från Southwest där ett av fläktbladen slets loss och slog in i flygkroppen varvid en passagerare omkom. Det var inte en Rolls Royce-motor men pekar på allvaret i de åtgärder som nu genomförs.

Det visar sig nu att Rolls Royce måste inspektera även de motorer som går under benämningen Package C. Det är minst 160 motorer och de sitter på bland annat Norwegians Dreamliners, men också British Airways och Virgin Atlantic.

Just Norwegian måste nu hastigt sätta in en rad leasade maskiner som ersättare för de Boeing 787-8 och 787-9 som måste stå kvar på marken medan Rolls Royce genomför inspektionerna. Det har bland annat handlat om 777 och 747 på en del av rutterna från Europa till USA.

Samtidigt har general Electric, GE, den främsta konkurrenten till Rolls Royce vädrat morgonluft. Boeing har både Rolls Royce och GE som motorleverantör och det är flygbolagen själva som väljer motor. I dagsläget har GE, som är världens största tillverkare av flygplansmotorer, något mer än hälften av Dreamlinerskunderna. Nyligen valde American Airlines GE som kraftpaket för de 47 Dreamliners som man nyligen beställde och faktum är att samtliga amerikanska bolag som hittills flyger B787 gör det med GE-motorer. Fortsätter problemen kan det ytterligare förssämra Rolls Royces marknadsandel i USA.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Mr €
Skrivet av Donald, 2018-06-14 18:43:25
AA har GE på sina 787-8:or & RR på sina 787-9:or. Så nu vet du det;)
Anmäl inlägget
GE vs RR på 787
Skrivet av Mr €, 2018-06-14 07:57:15
Tanken var från början att motorer skulle kunna bytas men idag mpste man byta hela nacellen också samt roligvis delar i pylonen och programvara i planet. Det är inte lätt att få tag i GEnX reservmotorer med QEC (Quick Engine Change kit) och nacelle heller, så nog bättre att RR snabbar på RR Trent 1000-TEN leveranser. Ref AA så har de GE på 787 men GE och RR på 777.
Anmäl inlägget
Byta?
Skrivet av Alex, 2018-06-14 07:04:21
Kan de som använder RR-motorer byta till GE? Bortsett från det ekonomiska, krävs det något mer än att bara byta motorn från en till en annan ?
Anmäl inlägget
AA 787
Skrivet av Donald, 2018-06-13 09:28:46
American Airlines har Boeing 787:or med både GE & RR i sin flotta. Men det är ju förståeligt att dem går för GE på sista beställningen. Dem kan ju lätt räkna ut vilken motor som är bäst.
Anmäl inlägget
RR T1000
Skrivet av Mr €, 2018-06-13 08:20:06
Inspektionerna gällde först T1000 C-package för IPC blad och bladinsfästningar, sedan tidigare inspekterar man IPT och HPT blad. Det nya är T1000 B-package one time inspection. Vidare har ETOPS minskat för T1000C -package pga RR upptäckt en vibrationsmod på stg 2 IPC blad som stämmer med max continious thrust och fläktbladsvakarnas frekvens för IPC bladet. Man använder max continious thrust vid "one Engine out" och därmed ökar risken för bladbrott och därför är ETOPS kraftitgt reducerad.
Anmäl inlägget
787
Skrivet av S, 2018-06-13 07:42:23
Norwegian har en 787-8 som står kvar på marken för inspektion på Arlanda.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev