Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Regeringen: Arlanda påverkar alla landets flygplatser

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 juni 2018
Arlanda är huvudflygplats i Sverige. Det gör att den påverkar alla övriga flygplatser i landet. Regeringen ser nu över hela flygplatsstrukturen i Sverige.

Det nya Arlandarådet har som uppgift att utveckla verksamheten på Arlanda och stärka landets största flygplats i konkurrensen med bland annat Kastrup, trots att man där dels är större, dels ligger före Arlanda i arbetet på att skapa en långsiktig strategi.

– Det är bara att erkänna att Arlanda har en resa kvar att göra. Samtidigt kan inte vår ambition vara annan än att vi ska ha den ledande flygplatsen i Norden, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth till Flygtorget tidigare i år.

Tomas Eneroth har nu utvecklat de tankarna och slår fast att utvecklingen av Arlanda inte bara har ett internationellt sikte, lika mycket kommer det att påverka landets regionala flygplatser. 

– Vi har tillsatt en översyn av hela flygplatsstrukturen i Sverige. Det är i samband med Arlandarådets utveckling. Investeringarna i Arlanda kommer att få konsekvenser för hela den övriga flygplatsstrukturen, säger han till sajten EFN. 

Vad det innebär rent konkret, är inte klart. Men infrastrukturministern pekar bland annat på den upphandlade trafiken och de svagheter som finns i systemet och som blev tydliga när Nextjet gick i konkurs. 

– Vi måste ha ett annat synsätt som skapar utrymme för stabila aktörer med långsiktiga villkor, kanske tuffa krav när det gäller ekonomiska muskler.

Det innebär dock inte att staten tänker släppa ansvaret för trafiken till de mindre flygplatserna, framför allt i Norrland där det knappast går att driva en kommersiellt lönsam flygtrafik. 

– Alla partier måste ta sig en funderar över, är det nuvarande trafikpliktsystemet bra? Jag tycker inte det. Vi behöver förbättra förutsättningarna för flyget.

Hur det nya trafikpliktsystemet ska vara utformat och hur Arlanda i framtiden ska påverka inrikestrafiken i Sverige ska enligt de planer som finns kunna presenteras i slutet av året då rådets rapport Färdplan Arlanda ska presenteras.






Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Längre banor NU
Skrivet av Bas ARN, 2018-06-16 21:16:34
Enig med dig John Silver. Arlanda och hela flygverksamheten lider enormt av Arlandas korta banor. Ofattbart att det får fortgå utan att de beslutande inte reagerar. Fokus på fler banor är ett stort misstag.
Anmäl inlägget
Idioti
Skrivet av TTT, 2018-06-16 13:03:37
Typiskt av vår idiotiska regering att tillsätta ett ”Arlanda råd”
där det inte finns någon repräsentant från flygbranschen...
Arlanda Flygplats ledande i Norden., kommer aldrig att hända
Anmäl inlägget
Asfalt
Skrivet av John Silver, 2018-06-16 12:56:05
Re. Bas ARN. Ja det händer ofta. Därför borde man satsa på att förlänga befintliga banor, istättet för idiotiska planer för 4 och även 5 banor.
Anmäl inlägget
ARN tillväxt
Skrivet av Fakta, 2018-06-15 17:24:13
Nu är ju maj den första månaden då ARN haft negativ tillväxt på flera år. CPH har också haft negativ tillväxt under årets första månader.
Anmäl inlägget
Säg en sak o gör motsatsen
Skrivet av Stefan, 2018-06-15 14:43:11
CPH: 2,750,395 (+6.4%)
OSL: 2,504,420 (+4,4%)
ARN: 2,427,688 (-0.1%)
HEL: 1,807,829 (+11.6%)

Deras strategi om att Arlanda ska vara störst i Norden ser ju ut att funka bra....
Anmäl inlägget
Arlanda?
Skrivet av Goopen, 2018-06-15 13:25:35
Det finns väl flygplatser i Sverige som fungerar finfint utan att ha någon trafik till Arlanda?
Anmäl inlägget
Inflygning
Skrivet av Parallell, 2018-06-15 05:27:06
Arlanda använder visst parallella inflygningar. Så sent som förra veckan gjordes samtidiga inflygningar till 01L och 01R- Det är inte ofta det behövs men det är godkänt och det händer!!
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av niclas , 2018-06-15 00:02:22
Merparten av svenskar behöver inte Arlanda eftersom vi bor närmare Köpenhamn. Grymt när SAS flyttar ARN-HKG till CPH :)
Anmäl inlägget
@ Flygkunning
Skrivet av Bas ARN, 2018-06-14 22:22:26
Du påstår att det inte saknas asfalt på ARN.
Fråga flygbolagen hur mycket payload de tvingas lasta av pga korta banor i sommar!
Anmäl inlägget
Utveckla?
Skrivet av Göran, 2018-06-14 22:10:07
Riv hela rasket och bygg om. En av världens sämsta flygplatser kan aldrig bli bra då allt är lågpris plockepinn.
Anmäl inlägget
Parallella inflygningar
Skrivet av 737Jockey, 2018-06-14 14:20:17
Arlanda använder inte parallella inflygningar vilket skulle vara möjligt pga buller sen finns det på peak tid inga gater
Tyvärr ingen bra flygplats att växa.
Bort med terminal 3 bygg ut terminal 2
Anmäl inlägget
Re: Flygkunnig
Skrivet av emil., 2018-06-14 14:20:09
Tyvärr saknas även politisk kompetens...a lot of it...

Vår idiotregering gör exakt alla fel. Bromma kan man säkert vara utan men inte till förmån för bostäder. Då är det bättre med en flygplats.
Anmäl inlägget
Arlanda och Bromma
Skrivet av Flygkunning, 2018-06-14 10:52:26
Titta på hur München löst sin flygkapacitet, där har man stängt alla flygplatser för civil trafik utom en "Franz Josef Strauss" vilket skapat en stadig tillväxt och minimerat miljöpåverkan. MUC hanterar idag >40 miljoner pax samt >400 tusen flygplansrörelser på 2 banor. Idag hanterar Arlanda och Bromma tillsammans <30 miljoner pax och <250 tusen flygplansrörelser på 4 banor! Bygg ett nytt terminalkomplex på ARN och stäng BMA. Det är inte asfalt att landa på som saknas utan politisk vilja.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev