Skriv ut  

China Eastern på plats på Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 juni 2018
Det är Skandinavienpremiär för China Eastern och den första linjen mellan Arlanda och Shanghai. Det är en etablering som kan öppna för fler linjer till Kina.

Det är en linje som bara väntat på att bli etablerad. Passagerarunderlaget för flygtrafik mellan Sverige och Kina har de senaste tio åren tredubblats och ligger i år på närmare 200 000 resenärer och en tredje del av dem ska till Shanghai. Det är också den destination som har störst andel flygfrakt inom den svenska exportindustrin.

– Det är flera av de faktorer som påverkat etableringen. Vi ser också en bra balans mellan inkommande och utresande med femtio procent affärsresenärer och femtio procent fritidsresande, säger Elisabeth Axtelius chef för Aviation Business på Swedavia till Flygtorget.

Det märks också ombord på de A330-200 som flög premiärturen. Det finns två businessklass-kabiner med sammanlagt 30 stolar medan ekonomikabinen har 232 stolar.

Med affärsresemått är tidtabellen i det närmaste optimerad med ankomst tidig morgon både på både Arlanda och Pu Dong Airport i Shanghai. Premiärflygningen hade dessutom god medvind och landade redan strax efter fem på lördag morgon, en dryg timme före tidtabell. Maskinen står sedan parkerad i på Arlanda fram till avgången 12.30 för att, med hjälp av tidsskillnaden, landa i Shanghai klockan fem på morgonen. Det ger möjlighet att utnyttja tiden i Shanghai men också bra transit för dem som ska resa vidare. China Eastern är ett av de tre stora och statligt ägda flygbolagen i Kina, större än Air China och med ett stort linjenät ut från hubben i Pu Dong.  

I och med att China Eastern lanserar linjen finns det nu trafik till Shanghai från tre nordiska flygplatser, SAS från Kastrup, China Eastern från Arlanda och Finnair från Vandaa i Helsingfors. För Arlanda är det en viktig nyetablering i skuggan av SAS beslut att flytta trafiken till Hong Kong till Köpenhamn. 

– Marknaden stimuleras alltid när ett nytt flygbolag kommer in, det vet vi sedan tidigare. Att vi har den här linjen kan ge nya flöden till andra destinationer till Kina, fortsätter Elisabeth Axtelius.

Premiärdagen till ära parkerade den på F36, den nya piren med tre bryggor. Det utökade gateområdet vid piren gav utrymme till att under invigningsceremonin ha ett pingisbord på plats där Jan-Ove Waldner, tidigare världsmästare i bordtennis och närmast helgonförklarad i Kina, lät sig utmanas av på en stunds pingis. Swedavia har även anpassat skyltar och informationssajter på flygplatsen till de två kinesiska flygbolag som nu trafikerar Arlanda. Air China firade i veckan 30-årsjubileum med linjen till Beijing. Det ligger i linje med den växande marknaden för flyg till Kina.
– Vi börjat med fyra avgångar i veckan men räknar med att växa till en daglig förbindelse, sa Tian Liuwen, vice vd för China Eastern Airlines i sitt välkomstanförande.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Från denne Göran
Skrivet av Göran, 2018-06-22 13:36:20
...och alla de andra, ex.vis Saudia, ANA (som visst aldrig kom igång) Delta, Egypt, Alitalia, Cathy. Malaysian etc.
Anmäl inlägget
Ruben
Skrivet av Långlinjer, 2018-06-19 20:34:07
Den här Göran kan ju berätta när han tror att Qatar, Ethiopian och Emirates försvinner från Arlanda... Med såna som Göran i Forumen behöver man inte kunna något alls för att verka insatt... Viss är det tröttsamt med okunnigt folk som bara vill peka på allt som går dåligt på Arlanda.
Anmäl inlägget
Priskänsligt till/från Kina
Skrivet av Mr €, 2018-06-19 13:33:36
Det kan bli att flera Kinesiska flygbolag använder Urumqi för att flyga narrowbody A320neo/737MAX till/från Västeuropa över natten med morgonanslutningar till 30-60 kinesiska miljonstäder. De har nu över 102 st miljonstäder i Kina.
Anmäl inlägget
HEL
Skrivet av Pilot, 2018-06-18 23:04:16
HEL har inte hetat Vantaa på flera år!!! OSL heter inte Gardermoen heller utan Oslo Airport!
Anmäl inlägget
Ett litet tag.
Skrivet av Göran, 2018-06-18 21:52:09
Roligt så länge det varar.
Alla långlinjer försvinner ju en efter en från The Capital of Scandinavia...som Sth löjligt nog kallas. Man får vara glad för det lilla, finns ju fortfarande non-stop till både Malmö och Göteborg och några platser till. Imponerande, eller hur?
Anmäl inlägget
Länge
Skrivet av Bäste Niclas, 2018-06-18 19:10:09
Det är konstigt att en del som Niclas tror att alla resenärer tänker som svenska affärsresenärer. Det finns också turister som är priskänsliga och i det här fallet kineser som reser på semester till Sverige. Så Niclas enkla analys är helt fel. Linjen kan hålla mycket länge även om inte Niclas reser.
Anmäl inlägget
Njah
Skrivet av john Silver, 2018-06-18 18:18:56
Tror nu nog att jag fortsätter resa via CPH med SAS till Shanghai
Anmäl inlägget
Shanghai håller eller inte?
Skrivet av Fakta, 2018-06-18 15:42:10
Well, Air China har ju flugit ARN - PEK under 30 år, om det kan vara en riktlinje.
Anmäl inlägget
Även Air China är bättre
Skrivet av Kide, 2018-06-18 15:12:36
China Eastern eller med andra ord en av de värsta flygbolagen som finns.
Anmäl inlägget
Vantaa
Skrivet av Trött , 2018-06-18 10:51:28
Helsingfors flygplats heter Vanda eller Vantaa.
Anmäl inlägget
Pax och frakt Kina
Skrivet av Mr €, 2018-06-18 10:43:33
Det kan vara början på en ny våg av trafik från Kina till Norden. Städer som Chengdu, Shenzhen, Kunming, Hangzhou har alla över 30 Milj. pax/år och Finnair flyger inte på dem ännu..
Anmäl inlägget
Hur länge håller detta?
Skrivet av Niclas, 2018-06-18 10:17:19
Med tanke på att både Beijing och Pudong är totalt värdelösa som transit flygplatser där man måste använda transitvisum eller 72 h visa on arrival för att först hämta väskor och sedan checka in igen för nästa flight. Sen tillkommer pass och visumkontroll igen!!! Jag ger linjen 6 månader
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev