Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

BRA: Våra flygplan ger mindre utsläpp än en miljöbil

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 juni 2018
Den som flyger mellan Ängelholm och Bromma i en av BRA’s ATR-maskiner åstadkommer mindre utsläpp än den som kör samma sträcka i en miljöbil. Det visar en sammanställning som BRA gjort.

De nya ATR72-600 som ingår i flygplansflottan hos BRA, räknas som de mest miljövänliga turboproflygplanen och har bland annat cirka 30 procent bättre miljöeffekt än de tidigare Saab 2000. Det visar sig nu att de kan mäta sig med dagens landsvägsbundna miljöbilar när det gäller utsläppen av CO2.

BRA har gjort en sammanställning av bränsleförbrukningen för samtliga flyglinjer under 2017. Enligt flygbolaget reser många av flygpassagerarna mer miljövänligt än om de färdats samma sträcka med miljöbil. 
I räkneexemplet använder man en resa mellan Ängelholm och Bromma. Föraren är ensam i bilen vars miljöutsläpp ligger i nivå med dagens tak för CO2-utsläpp för miljöbilar. 
Resvägen med bil är något längre än flygets, som alltid är fågelvägen. Det 45 flygmil och 54 vägmil mellan de två platserna och det tar cirka 5 timmar och 46 minuter med bil och 1 timma och 15 minuter med flyg.

Redan utan biobränsle ombord på flygningen blir utsläppen mindre än bilresan:

ATR72-600 tankad med normalt flygbränsle 
och 76% beläggning ombord ger utsläpp:
45,9 kg CO2 (102 g CO2/km/passagerare)

Volvo V70, vanlig modell, körd samma sträcka ger utsläpp: 
64,8 kg CO2 (ca 120 g CO2/km/passagerare)

Miljöexemplet
ATR72-600 tankad med 50% biobränsle och 90% beläggning ombord ger utsläpp:
20,7 g CO2 (46 g CO2/km/passagerare)

Miljöbil enligt normen för miljöbilsutsläpp ger utsläpp: 
51,3 kg CO2 (maxutsläpp 95 g CO2/km/passagerare)

I båda fallen ger alltså flygresan ett mindre utsläpp per passagerarkilometer än vad bilen klarar. Nyttoeffekten ökar för flyget ju fler som åker med. Det vill säga att ju fler som sitter ombord, desto mindre blir utsläppen per person.

– Det finns idag utsläppsdefinitioner för vanliga bilar, miljöbilar och supermiljöbilar men inte för flyg. Om motsvarande definition funnits för flyg skulle våra propellerdrivna ATR-flygplan med lätthet kvala in i miljöflygklassen, säger Anna Soltorp, Hållbarhetschef på flygbolaget BRA och pekar också på att ATR-maskinerna inte skapar någon så kallad höghöjdseffekt.

– Flygningarna görs på cirka 6000 meter. Höghöjdseffekter bildas på över 8000 meter enlig de som forskar i ämnet. Det innebär att på 19 av våra 23 inrikeslinjer så genereras inga höghöjdseffekter. Över 8000 meter flyger BRA endast några få minuter per flygning, på de linjer höghöjdsflygningar görs.





Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

MP´s okunskap
Skrivet av Miljöingenjören, 2018-06-24 07:08:43
Beräkningen är säkert helt rätt. Ej fullsatta plan, ensam förare i bilen som det oftast faktiskt är. Fridolin och hans kumpaner visar och bekräftar deras okunskap. De spelar ett spel med väljarna som blir bedragna av MP´s upprepande felaktiga och ogrundande påståenden. Set till att få bort detta landsförstörande parti som inte har en aning om vad de pratar om!
Anmäl inlägget
Hur räknar de egentligen?
Skrivet av Fysiker, 2018-06-22 12:22:52
Är det dumdristig marknadsföring eller är det skolans fel? Här jämförs en ATR med 76% beläggning med en V70 med 20-25%. Man räknar väl tills man får önskat resultat.
Anmäl inlägget
Informera
Skrivet av Bosse, 2018-06-21 10:29:58
Bolaget måste gå ut med denna informationen så alla får veta det. Det tjatas så mycket om flygets negativa inverkan på miljön. Det skulle vara bra med lite balans.
Alternativet att inte resa finns inte. Möjligen för en miljöpartist i Sthlm.
Anmäl inlägget
Beläggning
Skrivet av Daniel, 2018-06-20 12:34:05
Men BRA kommer aldrig nånsin komma upp i 90% beläggning på någon linje, än mindre på hela nätet, så den förutsättningen är helt orimlig. Dessutom onödig då samma exempel med 76% beläggning också ger lägre utsläpp än miljöbilen...
Anmäl inlägget
Bra gjort BRA
Skrivet av ZEKE, 2018-06-20 12:23:47
Problemet är väl bara att miljömupparna inte vill att vi ska resa alls. För då blir det ju noll utsläpp å det är bättre än lite utsläpp.
Rösta bort dom i höst, så kan vi resa med miljöansvar.
Anmäl inlägget
Beräkningsmodell
Skrivet av Mr €, 2018-06-20 10:21:33
Det ser ut som beräkning gjord med 1 person i bilen jmf med fullsatt flygplan.
Med en 110-140 pax turboprop plan med ännu bättre glidtal och med GE's nya motor T408-GE-400 på 7,378 hp kan säkert bränsleförbukningen per pax sänkas med minst 20%.
Anmäl inlägget
Räkna alltid med fördel!
Skrivet av Professor Kalkyl, 2018-06-20 08:37:18
Men flygplanen är ju aldrig fullsatta! :-)
Anmäl inlägget
Död åt flygskatten...
Skrivet av Herman, 2018-06-20 07:10:20
Detta är ju fantastiskt. Teknikutveckling är vägen att gå inte skatter. Flyg mer det gynnar teknikutvecklingen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
BAM
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev