Skriv ut  

Norwegians samtal om Sibirienkorridoren uppskjutna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 juni 2018
Det är fortsatt stopp för Norwegians Asienplaner. De planerade förhandlingarna om tillstånd att flyga över Ryssland är uppskjutna, än en gång.

Och det är inte bara Norwegian som stoppas. Allt fler europeiska länder möter fortsatt ryskt motstånd.

Ryssland sätter fortsatt stopp för Norwegians planer på att starta trafik på Asien. Gång på gång har norska, svenska och ryska myndigheter mötts i samtal på ministernivå för att lösa frågan om att fler än ett skandinaviskt flygbolag ska ha tillträde till Sibirienkorridoren. I november förra gångerna möttes parterna senast men utan att komma fram till något resultat om trafiken över Sibirien. Det blev dock en liten öppning i och med att Norwegian fick tillåtelse att slinga trafiken från Stockholm och Köpenhamn till Bangkok via den södra ryska luftleden, vilket tidigare enbart linjen från Oslo haft tillstånd att göra. Det kortar flygtiden från de skandinaviska länderna med upp mot en timme.

Vid mötet beslutades också om nya förhandlingar i juni men dessa har nu skjutits upp av de ryska myndigheterna, troligen fram till november.

Det grusar än en gång Norwegians planer på att bygga ett långlinjenät till i första hand Kina, Korea och Japan. Flygbolaget har tidigare talat om upp mot 180 flygningar per år till Asien, bara från Oslo.

I kölvattnet av de uteblivna resultaten av förhandlingarna har många pekat på att i dagsläget får ett flertal ryska flygbolag, vid sidan av Aeroflot, flyga över Skandinavien medan enbart SAS kan flyga genom Sibirienkorridoren. Men Ketil Solvik-Olsen som är norsk samferdselsminister och högste ansvarig för förhandlingarna med Ryssland vill inte sätta hårt mot hårt med liknande argument. 

– Då ska vi komma ihåg att vad vi grälar om är flygningar över Sibirien. Vi har redan klarat av att förhandla oss till ett ganska öppet tillträde över södra Ryssland. Om vi sätter hårt mot hårt riskerar vi att tappa en hel del, antagligen allt vi har över Ryssland. Det kan låta enkelt att bara stänga ute ryska flygningar, men det är trots allt enklare att flyga runt Norge än det är att flyga runt Ryssland. En förhandlingslösning är trots allt att föredra, säger han till norska e24.no.

Vad man förhandlar om är de numera drygt 60 år gamla bilaterala avtalen där Skandinavien betraktas som ett land gemensamt. Då, 1956, när det tecknades med Sovjetunionen var det inte så svårt att komma överens om att det enda flygbolaget i Skandinaven, SAS och det enda flygbolaget i Sovjet, Aeroflot, bytte rättigheter med varandra. SAS fick exklusiv rätt att flyga över Sibirien till destinationerna i Asien och Aeroflot å sin sida kan passera över Skandinavien på väg mot USA och Kanada. Sedan dess har flygvärlden förändrats men inte trafikrättigheterna över den ryska ödemarken. SAS fortsätter att ha ensamrätt på Sibirienkorridoren medan ett flertal ryska flygbolag flyger över Skandinavien på väg västerut.

Men det är inte enbart Norwegian som möter ryskt motstånd. Nyligen fick både Icelandair och WOW är nobben när de vill starta trafik till Asien via Ryskt luftrum. Flygbolag i en mängd europeiska länder vill starta trafik till Asien som allmänt ses som den stora kommande marknaden för fritidsresande och bland dem växer frustrationen. I dagsläget är det bara Italien och Storbritannien som har avtal med Ryssland där fler än ett flygbolag får ta snabbaste vägen till Asien.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ta antall bevegelser
Skrivet av pf, 2018-06-30 13:13:18
overflygende Norsk FIR for russere lik de SAS har over Russland, og begrens det til et bolags.

Eller gjerne, ta vekk det bolaget som ikke gynner skandinaviske lands turisme og erstatt rettighetene med et som satser. Førstnevnte er nå uten norske eide statsaksjer.

Anmäl inlägget
Nok er nok!
Skrivet av Jens, 2018-06-26 17:57:53
Nå må dett være nok. Steng alle overflygningrt av nosk luftrom, for alle russiske fly. De kan fly rundt, når de skal tl Amerika. Det har andre europeiske land gjort,og da får pipen i Russland en annen lyd!
Anmäl inlägget
Sverige vill ha hela kakburken!
Skrivet av Igor, 2018-06-26 17:48:39
Massmedias hets om ryska björnar som springer överallt i Sverige kanske har sitt pris? :-)
Anmäl inlägget
Lätta på sanktionerna?
Skrivet av Fritz Klyka., 2018-06-26 15:58:04
Kan ju vara en idé att lätta på sanktionerna på Ryssland? En del av dessa är orimliga.
Anmäl inlägget
Nobben
Skrivet av @DK, 2018-06-26 13:32:39
De fick väl tillstånd flest som sedan drogs tillbaka vill jag minnas...
Anmäl inlägget
Dålig faktakoll
Skrivet av Anders, 2018-06-26 13:30:25
Även i Finland finns två AIC sim har tillstånd i korridoren.
Anmäl inlägget
Flyg korridor
Skrivet av Lars Carlson, 2018-06-26 10:22:04
Hej,skriv orsaken till att Ryssland motsäger att skandinaviska flyg inte får flyga i Sibirien korridoren.mvh Lars Carlson
Anmäl inlägget
Blx?
Skrivet av Lucas, 2018-06-26 06:00:01
Hur har blx fått flyga över Ryssland om de bara tillåter ett bolag per land? Samma med DK beroende på i vilket land som SAS avtal ligger
Anmäl inlägget
Check-in
Skrivet av dk, 2018-06-26 03:13:28
“Nyligen fick både Icelandair och WOW är nobben när de vill starta trafik till Asien via Ryskt luftrum.”

Jag kan bara säga ”fake news”. Kolla igen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev