Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Norwegian drar ner på inrikeslinje

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 juli 2018
Konkurrensen med SAS på linjen till Skellefteå blev för hård. Norwegian väljer att dra bort två av tre dagliga avgångar. Flygskatten är en del av beslutet.

Det var i mars 2017 som Norwegian drog igång den nya inrikeslinjen mellan Arlanda och Skellefteå. Därmed fick SAS, som fram till dess varit ensamma på linjen i flera år sedan Skyways la ner trafiken på destinationen. Norwegian gick in med tre dagliga rotationer under vardagarna och en på lördagar och söndagar.

Tvärtom vad många befarat kannibaliserade inte de två flygbolagen på varandra. Istället blev det en konkurrens och prispress som lockade än fler till flyget och Skellefteå Airport kunde snabbt konstatera att passagerarutvecklingen fick ökad kraft av Norwegian cirka 850 årliga flygningar. Redan efter ett par månader slogs tidigare rekord med bred marginal.

– Under augusti ökade vi med 78 procent och hittills i år har vi växt med 48 procent jämfört med förra året. Det är otroliga siffror som jag tror saknar motstycke inom svensk luftfart. Vi närmar oss rekordnivån 400 000 när året ska räknas samman, sa Robert Lindberg till Flygtorget då. 
                     
Men nu riskerar den fortsatt kraftiga passagerarökningen att mattas av sedan Norwegian meddelat att de drar bort två av tre dagliga flygningar. Just Skellefteå var en av de destinationer som Norwegian tog upp som en hotad linje inför regeringens beslut att införa flygskatten.

– Det är en kombination av dålig lönsamhet och flygskatten som gör att vi väljer att dra ner kapaciteten. Vi vill gärna behålla den linjen och därför väljer vi att dra ned något på kapaciteten, säger bolagets kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson till norran.se

Sammanlagt blir det ett avbräck på cirka 60 procent av volymen. Och trots allt stannar Norwegian kvar på Skellefteå med en daglig avgång på vardagar och lördagar och två på söndagar.

SAS å sin sida behåller de upp till fem avgångarna i veckan från Skellefteå. Till skillnad från Norwegian som varit hänvisade till B737-800 på sträckan, har SAS kunnat växla mellan olika flygplanstyper, från CRJ-900 till A320neo, allt beroende på efterfrågan på de olika avgångarna. SAS har även lagt en av linjerna från den nya basen i Malaga till Skellefteå.





Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Norwegian russinplockare
Skrivet av Linkan, 2018-07-08 10:22:05
Norwegian är inget bolag man kan lita på. Helt plötsligt slutar de flyg från en destination och flyttar sina plan till andra ställen. Ett sådant beteende gagnar inte oss flygresenärer.
Man har endast en typ av flygplan för korttrafik. De passar inte in i infrastrukturen i Sverige. Därav benämningen "Russinplockare"

Vi behöver seriösa bolag för vår flygtrafik.
Anmäl inlägget
Idiot.
Skrivet av bob, 2018-07-07 18:19:41
Flygskatten är ett misslyckande. Så även Miljöpartiet. Efter vaslöet är dom borta.
Anmäl inlägget
SPF50
Skrivet av Solsting, 2018-07-06 22:16:56
Den flygmaskinen används säkert till fulla flighter till medelhavet över sommaren :)
Anmäl inlägget
Miljø?
Skrivet av Jon, 2018-07-05 14:41:54
Underlig at noen tror det har noen som helst effekt på miljøet. Det er en, eneste grunn, til det enorme klimagass-utslippet, og det er verdens befolkningsvekst. At man aldri snakker om å begrense denne eksplosjonen, men holder på med idiotiske nitty gritty i Europa, er uforståelig. IKKE noe vil hjelpe, før man drastisk går inn for å begrense befolkningen på jorda.
Anmäl inlägget
BAU
Skrivet av Kellogs Von Kirvesniemi, 2018-07-05 13:30:32
Det är en provokation att lägga fram en skatt som sågats av 8 av 10 remissinstanser och kritiserats brett över hela Sverige och som inte har stöd i Riksdagen. Skatten får dessutom ingen klimateffekt eftersom flygplan, flyglinjer och utsläpp bara förflyttas till andra länder.
Anmäl inlägget
Flygskatten inte problemet
Skrivet av Linkan, 2018-07-05 07:44:50
Mhed! Ditt räkneexempel
"Så det är inte så konstigt att det inte är lönsamt att flyga rutter med låga passagerarantal."
Rutter med få passagerare ger låg skatt totalt. En passagerare ombord endast 60:-
Med skatten är tanken på samma sätt som moms. Skatten skall läggas på gällande flygpris och är därmed ingen direkt kostnad för flygbolaget. Annat än om antalet passagerare minskar. Då kan man flyga med mindre flygplan.
Anmäl inlägget
floskler
Skrivet av evert, 2018-07-05 05:49:30
Nya skatter i alla former är resultatet av en dålig politik slash underskott i finanserna.
Dom sista 4a åren mestadels pga ökande kostnader iom alla migranter.

Anmäl inlägget
Satsning på miljöbränsle
Skrivet av Lisb, 2018-07-04 22:14:39
Visst kan satsning på miljöbränsle vara bra men vem tycker ni skall betala?
Hen som aldrig flyger eller de som nyttjar flyget?

Miljöbränsle kostar idag 4 - 10 ggr mer och finns inte i tillräcklig volym. Att nu kräva miljöbränsle för flyget kommer att fördyra även för bilar. Brist skapar alltid högre priser. Är det vad ni vill?
Anmäl inlägget
Flygskatten är orsaken!
Skrivet av Mhed, 2018-07-04 21:20:36
Det är verkligen synd att vissa inte förstår hur flyg skatten påverkar det ekonomiska för en flygning. Om man tar en flygning med en fullsatt 738a med 186 säten så förlorar man 11 160kr. Och räkna det med 5 rotationer per dag, vilket blir 10 x 11 160 = 111 600kr. Och ifall man skulle räkna det på varje flygning från eller till Sverige så blir det ett miljonbelopp mindre i eventuell vinst varje dag. Så det är inte så konstigt att det inte är lönsamt att flyga rutter med låga passagerarantal.
Anmäl inlägget
Flygskatten är orsaken!
Skrivet av Mhed, 2018-07-04 21:20:33
Det är verkligen synd att vissa inte förstår hur flyg skatten påverkar det ekonomiska för en flygning. Om man tar en flygning med en fullsatt 738a med 186 säten så förlorar man 11 160kr. Och räkna det med 5 rotationer per dag, vilket blir 10 x 11 160 = 111 600kr. Och ifall man skulle räkna det på varje flygning från eller till Sverige så blir det ett miljonbelopp mindre i eventuell vinst varje dag. Så det är inte så konstigt att det inte är lönsamt att flyga rutter med låga passagerarantal.
Anmäl inlägget
Mera skatt
Skrivet av Theobald Atterdag, 2018-07-04 18:44:39
Fyrdubbla skatten! De är ju ba roligt att pröjsa.
Anmäl inlägget
Skatt
Skrivet av Gh, 2018-07-04 17:57:06
Flygskatten är ett problem om man lever på marginalen det har vi sett. Man brukar sägs att de svaga inte överlever. Nu är det väl kanske så att denna skattehöjning inte är så stor och ej heller kommer få så stor effekt. Men om man nu tänker att gå vidare med fler skattehöjningar på flyget så kommer det garanterat få ödestigra konsekvenser på fler flygbolag drt är iallafall jag övertygad om.
Anmäl inlägget
Flygskatten fungerar inte
Skrivet av Lunke, 2018-07-04 17:56:04
Skatten är bara en ursäkt för att staten ska få in pengar. Gör ingen som helst förbättring för miljön i helhet. Jag kommer aldrig att flyga mindre i miljösynpunkt, tvärtom mer, för att slippa ta bilen, som spottar ut mer koldioxid/km/passagerare.
Satsning på biobränsle ger mer miljövinst än flygskatten.
Anmäl inlägget
Det er svårt
Skrivet av pf, 2018-07-04 15:07:08
å få lønnsomhet på en 186-seter på et lite marked som Skellefteå ser ut til å være.

Har man andre markeder, så setter man inn fly der, såfremt det gir bedre lønnsomhet.

Flyskatten er nok med i beregningsgrunnlaget, men betyr noki neppe mer enn 2-3 prosent mindre load.
Anmäl inlägget
Flygskatten
Skrivet av Tellan, 2018-07-04 11:28:03
Jahop, ytterligare så lägger Norwegian skulden på flygskatten.. Konstigt att sas och BRA kan flyga vidare utan problem.
Men det är väl ett billigt sätt att komma undan
Anmäl inlägget
Flygskatten fungerar
Skrivet av André, 2018-07-04 10:04:44
Så flygskatten ger exakt de förväntade resultaten. Folk flyger mindre vilket är väldigt bra för miljön. Det är orimligt att bränna upp tonvis med fossila bränslen för att transportera ett hundratal personer några mil.
Anmäl inlägget
Norwegian i kris
Skrivet av Lisb, 2018-07-04 07:33:37
Flygskatten är inget problem! Den som påstår detta har ingen kunskap om flyg. Flyget har varit i stort sett skattebefriat. Att en skatt på 60:- inom Sverige / EU skulle vara anledning till att Norwegian minskar antalet avgångar från Skellefteå är nonsens.
PS! Norwegian har stora ekonomiska problem frågan är om de överlever hösten. De får i huvudsak kunder om de i det närmaste ger bort biljetter.


Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
BAM
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev