Skriv ut  

Norwegian bygger ny pilotbas i Köpenhamn

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 juli 2018
Köpenhamn blir Norwegians tionde bas för långlinjepiloterna. Det är en del i flygbolagets fokus på att öka trafiken från Kastrup.

Norwegian har sedan tidigare besättningsbaser i de tre skandinaviska huvudstäderna. Nu bygger flygbolaget upp ytterligare en bas, i Köpenhamn och denna gång för långlinjepiloterna. 

– Med tanke på hur stor vår långdistansverksamhet är i Skandinavien idag är det ett naturligt steg att etablera en långdistansbas i Köpenhamn. Köpenhamnsbasen kommer att förenkla och stärka vår verksamhet samt skapa lokala arbetsplatser, säger Helga Bollman Leknes, HR-direktör på Norwegian i en kommentar.

Kastrup är i dagsläget den flygplats i Skandinavien som Norwegian har flest långlinjeflygningar från: New York, Oakland, Orlando, Fort Lauderdale, Los Angeles, Bangkok och snart också Krabi i Thailand. De linjerna, tillsammans med övriga långlinjer till Skandinavien, har hittills flugit av piloter baserade i huvudsak i USA och Bangkok. Tanken är nu att skapa en samlad bas för flygbolagets skandinaviska Dreamlinerpiloter och att de 80 piloter som ska ha Kastrup som bas tar över en del av långlinjetrafiken ut från Köpenhamn, Oslo, Stockholm och Bergen. 

Björn Kjos har länge pekat på Arlanda som den perfekta platsen för en långlinjebas med trafik mot Asien. Men utan några framsteg i förhandlingarna om trafikrättigheter längs den så kallade Sibirienkorridoren, är inte Stockholm prioriterat. Norwegian har också varit mycket tydliga med att den svenska flygskatten på sikt kommer att negativ påverkan på flygbolagets verksamhet i Sverige. Flygskatten är inte med som ett uttalat skäl för placeringen av basen, men med tanke på att just långlinjerna är de högst beskattade, har de med all säkerhet spelat in. 

Norwegians ökade fokus på just Kastrup som långlinjehub sammanfaller till del med hur SAS resonerar när man nyligen flyttade linjen till Hong Kong från Stockholm till Köpenhamn. Visserligen gav det främst en förbättrad tidtabell men även där finns flygskatten med som en faktor. Med allt fler långlinjer kan Köpenhamn också vända det faktum att de viktiga transitpassagerarna minskat en rad år i följd.

Norwegian har idag drygt 200 piloter anställda i Köpenhamn och med ytterligare 80 piloter, varav en del ska nyrekryteras, befäster Norwegian närvaron på Kastrup. De övriga nio basen med Dreamlinerpiloter är: Amsterdam, Paris, Barcelona, Rom, London, New York, Los Angeles, Fort Lauderdale och Bangkok.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Wizz
Skrivet av Pilot, 2018-07-17 10:42:45
But not at the price when BA turned them down. Today someone is cashing in. Guess who? go figure...
Anmäl inlägget
Wizz
Skrivet av Wizz, 2018-07-16 20:47:56
Wizz CEO is selling shares now - go figure.
Anmäl inlägget
Köp av Norwegian
Skrivet av Pipen, 2018-07-15 16:37:32
Läste här i USA att även Delta tänker lägga ett bud på Norwegian.
Sant eller falskt, det står så mycket skit även i dessa tidningar.
Anmäl inlägget
Köpa
Skrivet av Pilot, 2018-07-14 16:24:19
Jo visst är det då, för om de vill köpa i framtiden lär det vara betydligt dyrare. Titta hur BA missa att köpa Wizz. Idag är dito mer värderat...
Anmäl inlägget
Attraktivt
Skrivet av KK, 2018-07-14 14:08:50
Norwegian, attraktivt vilket nonsens. Bolaget går knappt runt, har enorma skulder runt 25 miljarder. Enda anledningen till att IAG och LH. var intresserade var för att man nunde slakta bolaget och omedelbart få några B787or billigt
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Money, 2018-07-14 11:14:44
Pengar är inte allt. Skulle ändå aldrig (igen) resa med DY.
Anmäl inlägget
Fakta
Skrivet av Sanningen, 2018-07-13 16:33:07
Sv longhaul. Crap. Det är precist så, Norwegian är et mycket attraktivt bolag, « alla» vill köpa dom, men dom vill inte sälja. Nu inntar dom CPH. —Den idiotiske svenska flyg-skatten, förstör all för Arlanda. Med 150 nya, moderna plan. Är dom reda till at göra knock out på SAS
Anmäl inlägget
Arlanda kommer att leva väl
Skrivet av Linkan, 2018-07-13 15:17:39
Om en eller annan linje flyttas till KPH spelar mindre roll. De Svenskar som skall flyga långt tar inte tåget till KPH utan de flyger från någon närbelägen flygplats via KPH om det behövs. Alla bor inte i Malmö.

Man behöver inte vara störst. Arlanda är helt ok! även om flygplatsen inte har flest passagerare.
Anmäl inlägget
@longhaul
Skrivet av Pelle, 2018-07-13 15:10:32
Du gjorde ju Norwegian oväntat vinst Q2. Enkel säger att det kanske endast är pga expansion. Nu är det största delen precis bakom där de flesta 787 är levererade för i år. Det högsta kostnadsläget bör bara just nu... de lyckades kapa kostnaderna rejält. Kollektivavtal och mindre inhyrt?!! Det tog nga somrar för bolaget att fatta.

Sibirien ska förhandlas i november. Då sas snart i te är norskt bör dörrar öppnas. Lär bli tufft för SAS på CPH...
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Jaha, 2018-07-13 14:54:26
Arlanda blir aldrig nånting annat än feeder flygplats för CPH,AMS, FRA, LHR och BER om denna nånsinn öppnar.
Investeringar i pre clearance på ARN ärfullständigt bortkastade pengar. Om vi har tur behållar vi nuvarande SAS långlinjer, Norwegian är inte intresserade av långlinjer från ARN, eftersom det inte betalar sig för dom.
Anmäl inlägget
Flygskatt
Skrivet av John Silver, 2018-07-13 14:34:29
Vår löjliga flygskatt har inte mycket med det här att göra. Långlinjer avgår ifrån den flygplats där det betalar sig bäst för flygbolagen, och det är absolut inte ifrån ARN Oavsett vad.
Anmäl inlägget
KK
Skrivet av sv Longhaul,, 2018-07-13 14:29:08
Nu har det tjatats om Norwegians förestående kk i flera år. Lägg ner de här tramsiga påståendena.
Det var väl "INTE" bra att det senaste kvartalet gick med vinst. Under de senaste tio åren har DY haft två år med negativt resultat. Under samma period hade ett annat bolag fyra negativa år, och var nästan i kk.
Anmäl inlägget
Godnatt ARN
Skrivet av KK, 2018-07-13 13:02:23
Satsningen med pre- clearance på Arlanda lär bli ännu ett monumentalt flopp för Swedavia och vår löjliga regering.
Färre intercont linjer och väldigt god plats på ARN , Undrar när SAS och Norwegian flyttar fler långlinjer till Skandinaviens enda longhaulhub,CPH.
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av Longhaul, 2018-07-13 12:22:50
Spel för galleriet.

Norwegian har så stora skulder och intäkterna möter ej upp till förväntningarna.

Ryss-korridoren blev ej av , USA ser till att NLH har svårt att arbeta sig in på den amerikanska marknaden.

När kommer konkursen och vilken operatör kommer ta över !

Ryanair
SAS
Lufthansa
Wizzair
Anmäl inlägget
bysh
Skrivet av Theobald Atterdag, 2018-07-13 10:13:25
Vi går tillbaka mot medeltiden igen. Nåväl det vänder snart. Och Köpenhamns värsta mardröm, Berlin BER när den blir öppnad blir det tufft.
Den där skatten blir historia när valet är klart. Den måste bort även om det inte är den som egentligen är orsaken.
Anmäl inlägget
Rekrytering
Skrivet av Pilot, 2018-07-13 08:52:06
Ja någon nyrekrytering lär inte behövas för att hitta dessa 80 piloter.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev