Skriv ut  

Norwegian söker svenskt AOC – kan ge mer trafik på Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 juli 2018
Arlanda ska växa som flygplats. Det vill regeringen och nu också Norwegian. I dagarna har flygbolaget ansökt om ett svenskt AOC, allt för att öka närvaron i Sverige. Men flygskatten är fortfarande en nackdel.

Arlanda är den givna platsen för en hub för trafik mellan Asien och Europa och Nordamerika.

Det har varit ett återkommande påstånde från Björn Kjos ända sedan Norwegian etablerade långlinjetrafik för drygt fem år sedan. Nu befäster flygbolaget den åsikten med att söka ett svenskt AOC. Hittills har man flugit den svenska trafiken på ett norskt tillstånd utfärdat på NAN, Norwegian Air Norway.
 
– Sverige ligger strategiskt rätt placerat och med ett svenskt drifttillstånd visar vi att vi tror på utökade möjligheter för Sverige och Arlanda. Med ett starkare fotfäste i Skandinavien hoppas vi på fler trafikrättigheter som gynnar hela Skandinaviens, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i ett pressmeddelande.

I sanningen namn har även Oslo pekats ut som en lika bra hub ur geografisk synpunkt. Däremot räknas inte Köpenhamn in bland de viktiga flygplatserna när det gäller just den trafiken men istället är det på Kastrup som Norwegians nya besättningsbas för långlinjerna ska placeras. 

Men så länge som de ryska myndigheterna motsätter sig flygtillstånd genom den så kallade Sibirienkorridoren, blir det ingen Asien-hub varken i Stockholm eller Oslo. Ett svenskt AOC kan också vara ett sätt att lösa de fruktlösa förhandlingarna genom att kunna hänvisa till bilaterala avtal mellan enskilda länder istället för de övergripande regler som idag styr vem som får flyga kortaste vägen till Asien. 

En ansökan till Transportstyrelsen om trafiktillstånd kan vara klart redan i slutet av året. I pressmeddelandet säger Norwegian att det, när det är på plats kommer att gynna Arlanda och Stockholm. 

– Regeringen har ju dessutom tillsatt ett Arlandaråd i syfte att göra Arlanda till Nordens ledande storflygplats. Norwegian har vid ett flertal tillfällen meddelat att vi både kan och vill bidra till detta mål.

Men det finns också en brasklapp med i meddelandet om det nya trafiktillståndet.
– Flygskatten är dock ett hinder som snarare försvårar än förenklar möjligheten för flygbolag att växa i Sverige så vi hoppas på och mer flygvänlig politik, säger Björn Kjos.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Ling
Skrivet av GM, 2018-07-29 19:20:38
Nå tar du nok veldig feil i størrelse på flyskatten. I Norge er den NOK 80 uansett lengde. For LH er dett "peanuts" i forhold til hva dere har innført i Sverige. Faktasjekk før du skriver?
Anmäl inlägget
Återigen - Norge har högst flygskatt
Skrivet av Ling, 2018-07-29 07:15:54
Att ni alla inklusive Kjos pekar ut den svenska regeringen men Kjos vill inte låtsas om att den norska högerregeringen (kompisarna?) införde en hög flygskatt långt före Sverige. Samma hände i Tyskland och UK där de båda ländernas högerregeringar infört flygskatt. Är det "finare" när högerregeringar inför flygskatt?
Anmäl inlägget
Riva avtal
Skrivet av @oraklet, 2018-07-27 18:45:39
Det är inte bara ryssar som kan riva ett avtal. De är säkert nöjda som de är men om inte norrmännen är nöjda med att ett norskt bolag ska få samma rättigheter som de ryska så kan avtalet säkert ryka. Båda sidor kan ju riva ett avtal efter att vilkor ändrats ickesant?
Anmäl inlägget
Jasså
Skrivet av @Oraklet från skyn, 2018-07-27 09:09:00
Varför skulle Ryssarna bry sig om vem som äger SAS. Det är inte i Rysslands intress att ändra på det här avtalet. Därför kommer det inte att hända
Anmäl inlägget
Man förbereder sig......
Skrivet av Oraklet från skyn, 2018-07-26 17:46:28
Man förbereder sig, när svenska staten (likt Norge) säljer alla sina aktier i SAS (vilket man sagt att man skall göra) så har Norwegian större möjlighet att få flyga i "Sibirien korridoren" från Arlanda/Oslo och expandera Öster ut!
SAS kommer inte kunna hävda att man är ett Svenskt resp. Norskt flygbolag mer än vad Norwegian är....
Anmäl inlägget
Arlanda önskas bli störst?
Skrivet av Fakta, 2018-07-26 17:38:46
Skulle vilja säga att flygskatten infördes för att de största regeringspartiet ville blidka MP som annars inte har fått igenom något av deras önskemål.
Skulle vilja påstå att alla partier med undantag av MP förstår vikten av tillväxt i form av mer trafik och interkontinentala direktlinjer från ARN. MPs problem är att man aldrig förstår vikten av intäktsskapande verksamhet utan premierar enbart miljö symboliska aktiviteter på bekostnad av ekonomi.
Anmäl inlägget
Växa?
Skrivet av Örjan, 2018-07-25 23:26:30
Vill verkligen sittande regering att Arlanda ska växa? I så fall handlar ju flygskatten INTE om ett minskat flygande utan något annat!...man kan ju undra vad!
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Hans Blixt, 2018-07-25 21:30:09
Löven vill att Arlanda skall bli störst i Norden. MP vill begränsa flygtrafiken med flygskatten. Vilka pajasar. Sitter de inte i samma regering. Allt söder om Jönköping har närmare till Kastrup än Arlanda. Därför vill regeringen starta utbyggnaden av höghastighetsbanan norr om Jönköping istället för att satsa på där behovet är störst o knyta samman Sveriges framsida med Europa.
Anmäl inlägget
Alanda"råd"
Skrivet av Jaha, 2018-07-25 12:38:03
Detta sosse råd är exakt lika okunnigt och inkompetent som vår pajasregering och blundar fullständigt för att det helt nödvändigt att förlänga paralle banan till minst 3600 meter. I stället för att "satsa" på kontorsuthyring, och planera för flera banor" Se istället till att ändra på reglerna så att befintliga banor nyttjas maximalt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev