De brasilianska luftfartsmyndigheterna fick nyligen in en ansökan från Norwegian om att starta trafik till och från Brasilien. I normala fall är det en process som tar 90 – 120 dagar, vilket alltså innebär att tillståndet kan vara klart i slutet av året. Det är i så fall bara ett knappt år efter att Norwegian fick klart med myndigheterna i Argentina och där pågår just nu bygget av den nya verksamheten. Hittills finns en linje igång, mellan Gatwick och Buenos Aires.
Av allt att döma är det också den brittiska marknaden som i första hand ska bära linjerna till Brasilien.
– Vi är övertygade om att flygtrafiken mellan UK och Brasilien är underdimensionerat och domineras av höga priser. Vi kan konfirmera att vi nu ansökt om att starta flygningar till och från Brasilien eftersom det är en marknad med stor potential.
Det finns ännu offentliga inga detaljer kring Norwegians planer för Brasilien. Om de kommer att likna det som gäller för Argentina, blir det både regional och interkontinental trafik. I dagsläget bygger man upp en flotta på knappt dussinet flygplan, Boeing 737-800 och på sikt och de nya Boeing 737 MAX 8. Norwegian har även ansökt och fått tillstånd att flyga mellan Buenos Aires och Perth i Australien. Det kan i så fall vara ett sätt att ta sig an den efterlängtade Asienmarknaden från en annan kontinent än Europa som fortsatt är stängd eftersom Norwegian inte får tillstånd att flyga i den så kallade Sibirienkorridoren.
Det finns 11 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Sv Leif
Skrivet av Kamrer, 2018-08-09 11:48:46
Har inte sagt att de satt något pris till GIG. Men Norwegian är dyrast bland angivna bolag till BKK. Vilket indikerar att Norwegian inte kommer att vara billiga på flyg till GIG. Norwegian har inte råd att vara billiga!
|
|
Hva menes?
Skrivet av Leif, 2018-08-08 23:01:32
Sv Kamrer. Hva iallverden snakker du om? Norwegian har ikke satt noen priser, på ruter til Brasil.
|
|
Godkjent til Brasil.
Skrivet av Leif, 2018-08-08 22:58:54
Så fikk Norwegian sin godkjennelse på ruter fra London til Brasil!
|
|
Brasil
Skrivet av Leif, 2018-08-08 15:45:01
Sv pf-Nei, det tror jeg ikke. Dette har de helt sikkert tenkt igjennom. Også prisingen. Markedet er i ferd med å bli mindre regulert.
|
|
Norwegian inte billiga
Skrivet av Kamrer, 2018-08-08 10:47:48
Exempel resa i september.
Lufthansa ARN - GIG 8.182:- 8+23 kg bagage Mat
Lufthansa ARN - BKK 5.447:- 8+23 kg bagage Mat
Norwegian ARN - BKK 8.610:- 10+20 kg bagage Mat
Thai ARN - BKK 6.488:- 8+30 kg bagage Mat + vin
För motsvarande service är Norwegian DYRAST. Dyrare än LH flygning till Brasilien.
|
|
Statlig kontroll
Skrivet av pf, 2018-08-08 10:07:01
Leif, det er ikke sikkert at f.eks brasilianske myndigheter, uten videre, godkjenner at Norwegian dumper prisene. I noen land/markeder er det ikke fri konkurranse, på den måte at alle priser/vilkår SKAL bi-laterart godkjennes.
Jeg kjenner ikke Brasil-UK i detalj, men f.eks Brexit kan jo helt ødelegge Norwegians opplegg ut fra UK, avhengig av fremtidige avtaler....
|
|
Fanatastisk
Skrivet av Leif, 2018-08-07 15:35:41
Supert, prisene med de gamle selskapene, er alt for høye. Det er dobbelt så dyrt å reise fra Europa til Brasil, som f.eks Thailand. Igjen, gode nyheter fra Norwegian.
|
|
Fanatastisk
Skrivet av Leif, 2018-08-07 15:35:37
Supert, prisene med de gamle selskapene, er alt for høye. Det er dobbelt så dyrt å reise fra Europa til Brasil, som f.eks Thailand. Igjen, gode nyheter fra Norwegian.
|
|
Argentina
Skrivet av criced, 2018-08-07 07:11:07
Satstningen på inrikesflyg i Argentina verkar ju helt nedlagd och planet hemfluget och återreggat på Irland.
|
|
Jaha.....
Skrivet av Fritz Klyka., 2018-08-06 15:14:29
Jag flyger hellre med KLM eller andra bolag med etablerade linjer till Sydamerika än detta gäng av sälhackarskojare till bolag som slutändan inte blir ett dugg billigare än "riktiga" bolag.....
|
|
Flexbiljett
Skrivet av Vetarska, 2018-08-06 13:25:04
Och Norwegian kommer att sluta LGW-SIN i mars.
|
|