Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Kommunens bränslebyte risker stoppa brandflyget

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 augusti 2018
Det frivilliga brandflyget har gjort stora insatser under sommaren. Men i Gällivare kan det bli stopp sedan kommunen själva ska ta över bränsleleveranserna.

Brandflyget är en sedan 1950-talet etablerad verksamhet bland landets flygklubbar. Det sker inom ramen för Frivilliga Flygkåren och innebär att piloter i de drygt 120 flygklubbarna landet runt flyger spaningsrundor i den egna regionen i jakt på eventuella skogsbränder. Det sker på helt frivillig basis och de olika länsstyrelserna betalar enbart för själva flygningarna, inga löner eller ersättningar ges till flygarna.
 
I år är det en verksamhet som varit mer betydelsefull än vanligt när de stora skogsbränderna härjat.
 
Men i Gällivare – där de frivilliga brandflygarna upptäckt fler än 20 bränder i sommar – kan det nu bli stopp för brandflyget. Det rapporterar nsd.se
 
Bakgrunden är det faktum att den nuvarande leverantören av flygbränsle till flygplatsen sagt upp avtalet. Det beror till del på att Gällivare tillhör de flygplatser i landet som drabbats av konkursen i Nextjet och det kommer att dröja till minst september innan någon linjetrafik är igång igen. 
 
När leverantören försvinner räknar kommunen, som äger flygplatsen, med att själva ta över bränsleleveranserna. Men då ska enbart flygfotogen för tyngre passagerarmaskiner finnas att tillgå, inte den blyade bensin som allmänflyget använder. Det har fått flygklubben och de privata piloterna att reagera, särskilt som de under många år flugit ideellt som en del av det egna samhällsansvaret, ett samhällsansvar som de nu menar att kommunen inte är intresserade av. 
 
– Vi lägger ner hundratals timmar i ideellt arbete för samhällets bästa och så drar kommunen undan mattan för oss. Det känns givetvis inte bra, säger Thomas Wettainen, vice ordförande och brandflygsansvarig i flygklubben Nordvingen till nsd.se
 
Från kommunens sida menar man att det är svårt att få tag i den typ av bränsle som klubbens Cassnamaskiner använder. Det handlar även om prioriteringar i en snäv kommunal budget, även om det går ut över ett tydligt behov av brandflygningar.






Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

ta betalt
Skrivet av thomas, 2018-08-13 21:02:15
Det går självklart att ordna en betalning för ex. sammanställning av data admin. etc
ej för själva flygningen.
Anmäl inlägget
Svaret varför vi flyger
Skrivet av Sören, 2018-08-11 17:15:45
Att ni ställer upp utan ersättning?

– Det här är vår ersättning, säger Ulf och sveper med handen.

Med undantag för händelseförloppet i söder är utsikten förtrollande. Det lilla flygplanet kränger i vinden och Ulf parerar vant med spakarna. Han verkar njuta, till skillnad från Norrans reporter med sin kräkpåse.

https://www.norran.se/nyheter/bevakar-brander-fran-ovan/
Anmäl inlägget
Sv: M
Skrivet av Andriy, 2018-08-11 15:52:30
Regler kring PPL (flygcertifikat för privata piloter) går inte att förhandla med Sveriges regering då det är samma regler världen över - man får inte få betalt för flygningar förutom ersättning av självkostnader för hyra av flygplan. Jag antar dock att många piloter ställer upp med glädje då man får projsa själv 1000-1500 kr/h om man flyger privat.
Anmäl inlägget
Flygbensin nu
Skrivet av J, 2018-08-10 17:25:44
Det finns andra leverantörer och i värsta fall går det alltid att beställa på fat. Visserligen knöligt att hantera men priset är förvånansvärt lågt, ibland till och med billigare än vad det kostar vid pump.
Anmäl inlägget
Sätt emot
Skrivet av M, 2018-08-10 16:40:35
Om det finns regler eller lagar som förbjuder privata piloter att ta betalt, då får man väl ändra på den lagen? Det får ju bli en del av förhandlingen, där jag förmodar beställaren är staten genom länsstyrelserna?
Annars har de inga piloter och inget brandflyg. Pilot kan inte vem som helst bli, så förhandlingsläget är otroligt gynnsamt.
Anmäl inlägget
Kolla
Skrivet av sv Lasse, 2018-08-10 09:56:24
fakta, angående ersättning till brandflyget.
Anmäl inlägget
Moderat skatt
Skrivet av Kamrer, 2018-08-10 09:52:12
Skatt på flygbränsle infördes den 1 juli 2008 av den Moderat ledde Alliansregeringen. De flesta riksdagsmännen var ej medvetna om vad de gjorde.
Anmäl inlägget
Varför har man skatt på flygbränsle?
Skrivet av Lasse, 2018-08-10 09:14:23
Varför

har man skatt på AVGAS när det inte behövs?

skall brandflygpiloter underhålla sin kompetens på beskattat bränsle och dessutom betala det själv med beskattade medel?

skall brandflygpiloter betala 600 kr/år till Transportstyrelsen för att hålla sitt certifikat när det inte kostar något med ett bilkörkort?
Anmäl inlägget
Sverige monterar ner flyget bit för bit
Skrivet av Brandflyget, 2018-08-10 01:07:46
Detta har pågått länge men det kanske är dags att allmänheten får veta sanningen om hur politiker, tjänstemän och andra småpåvar på landets flygplatser sakta men säkert monterar ner det fina flygsverige som en gång fanns...

Bränsle är bara en del, öppettider är en annan som drabbar inte minst ambulansflyg samt annat allmänflyg, flygplatser som är fullt bemannade men som bara håller öppet någon timme runt linjetrafikens avgångar.
Anmäl inlägget
Flygklubbarna får betalt
Skrivet av Sören, 2018-08-10 00:00:15
Ersättning betalas ut till flygplansägaren (flygklubben). Privata piloter flyger på dispens, normalt krävs ett kommersiellt certifikat. Med ett privat cert kan man ej betala piloten. Det är positivt för klubben och därmed även positivt för piloten (medlemmen). Piloten gör en samhällsinsats samt stödjer sin flygklubb genom att deltaga.

Självklart skall en kommunal flygplats se till att de kan leverera bränsle för denna samhällsinsats. Det är MSB som i slutändan betalar för Brandflyget.
Anmäl inlägget
Sv: Thomas
Skrivet av Skyvandrare, 2018-08-09 22:35:26
Piloterna i klubbarna har normalt sätt inte kommersiella certifikat och får därför inte ta emot lön för att flyga. Jag tycker det är bra att privatflygare kan få gratis flygning, göra nytta och samtidigt dra in lite pengar till klubben.

Det finns ju inget som hindrar klubben för att bjuda sina medlemmar på mat. Så en gratislunch för piloter och spanare är inte omöjlig.

Sen kan man verkligen tycka att kommunen kan hjälpa till med att få dit 100LL.
Anmäl inlägget
flyggklubbar som utövar brandtillsyn gratis
Skrivet av thomas, 2018-08-09 16:31:49
Varför organiserar sig inte alla flygklubbar och sätter tryck på beställaren med min flygtid betalning för piloterna etc
Finns inga gratis luncher, ingen annan jobbar gratis, speciellt inte politiker på kommunal och statlig nivå.
Det är ett bra förhandlingsläge nu, bara ställa ultimatum förhandla eller inget brandflyg.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
Fyrstadsflyget
Pilotshop
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev