Skriv ut  

Landvetter lockar både lågkostnads- och nätverksbolag

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 augusti 2018
Qatar lanserade nyligen en linje från Doha till Göteborg. I fredags öppnade Easyjet trafik mellan Berlin och Göteborg och nu står även Aeroflot på tur för att flyga till Göteborg. Men just den linjen kan flygplatsen ännu inte bekräfta.

Aeroflot
Aeroflot
 
Göteborg Landvetter befäster positionen som den fjärde största flygplatsen i Skandinavien efter de tre huvudstadsflygplatserna. Bara i år har bland annat Bristol, Malta, Bukarest och Prag tillkommit som destinationer. För att nu inte tala om juvelen i flygplatsens utbud, Qatar som i december öppnar trafik från Doha.

– Som vi har jobbat på att få till den linjen och ett femstjärnigt flygbolag hit till Göteborg, säger Charlotte Ljunggren, flygplatschef på Landvetter till Flygtorget. 

Det är ett tydligt genombrott att också så kallade secondary cities, alltså destinationer utanför huvudstäderna, kan locka till sig de stora nätverksbolagen. I Göteborgs fall är det näringslivet i Göteborg och den globala prägel som det har, som skapar marknaden. 

– Det finns ett otroligt tätt samarbete mellan näringslivet, universitetet och marknadsorganisationerna inom det offentliga. Vad gäller Qatar så ser de ett starkt resande som passar in i deras linjenät men också möjlighet på fraktsidan. 

Vid sidan av Qatar har också Easyjet återvänt till Göteborg efter ett par tidigare försök. Sedan i fredags flyger man sträckan Berlin – Göteborg och ger sig in i ett getingbo där Eurowings redan finns och SAS startar i slutet av oktober. 

– Vi har alla de tre stora lågkostnadsflygbolagen här, Ryanair, Wizz och Easyjet. Dessutom Eurowings och Norwegian tillsammans med de traditionella nätverksbolagen. Det ger ett otroligt starkt utbud av flygtrafik. 

De senaste dagarna har det dessutom talats allt ihärdigare om att Aeroflot är på väg att starta trafik från Sheremetyevo International i Moskva. Det blir i så fall flygbolagets första linje till en flygplats utanför huvudstäderna i Skandinavien och ska enligt förhandstipsen flygas med en Sukhoi Superjet 100.

– Det kan jag dock inte bekräfta, säger Charlotte Ljunggren. 

Trafikutvecklingen gör att Landvetter, som hade all time high i juli, kommer allt närmare ännu en drömgräns, 7 miljoner passagerare. Förra året stannade det på drygt 6 751 000 passagerare och det är en ökning med 40 procent sedan 2012. Den utökning av kapaciteten som pågår ska ge plats för åtta miljoner passagerare men redan nu planeras för ytterligare kapacitetsökning. Att järnvägen mellan Göteborg och Borås ska ansluta till flygplatsen är också ett stort plus.

Och så var det, det där med New York.

- Nu har vi säkrat både Europa och österut och kan fokusera än hårdare nya linjer västerut…

Nya destinationer från Landvetter i år:

Bristol – BMI Regional
 
Valetta – Ryanair

Wroclaw – Wizz Air

Bucharest – Wizz Air

Prag – Norwegian

Berlin – Easyjet

Sundsvall – BRA

Berlin – SAS

Doha - Qatar



Kommentera artikeln
Det finns 24 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hm
Skrivet av Hepp, 2018-08-17 21:06:02
Lite skum tidtabell
Anmäl inlägget
SAS på GOT
Skrivet av Patric, 2018-08-17 17:08:23
SAS flyger till Arlanda Kastrup Östersund Umeå Luleå Nice Aten Malaga Alicante Pristina Split Pula Berlin och Palma
Anmäl inlägget
Fjorton destinationer
Skrivet av Sas, 2018-08-16 12:35:37
På Landvetter hemsida kan man läsa att SAS uppger att de trafikerar fjorton destinationer från Landvetter. Det kan inte vara möjligt. Hur kan man få ljuga så? Vad jag vet trafikerar man ARN, CPH och LLA samt några sommardestinationer i Medelhavet.
Anmäl inlägget
I følge
Skrivet av pf, 2018-08-16 11:29:19
Routesonline

Moscow Sheremetyevo – Gothenburg eff 28OCT18 1 daily SuperJet SSJ100 (Previously served until February 2000)
SU2180 SVO2105 – 2140GOT SU9 146
SU2180 SVO2115 – 2150GOT SU9 357
SU2180 SVO2125 – 2200GOT SU9 2

SU2181 GOT0020 – 0445SVO SU9 D
Anmäl inlägget
Svar Gh
Skrivet av Fritz Klyka., 2018-08-15 19:10:57
Googla draft masterplan göteborg landvetter airport. Där finns mycket intressant att läsa om expansion i nutid och framtid.
Anmäl inlägget
Trångt om utrymme
Skrivet av Gh, 2018-08-15 17:43:36
Hela Landvetter flygplats är kompakt då man valt att expandera långsamt i det befintliga kostymen från 1977. Men nu måste man nog börja att tänka om om flygplatsen ska växa. För det är trångt åt alla håll.
Anmäl inlägget
Svar Sven.
Skrivet av Fritz Klyka., 2018-08-15 16:09:31
Hej igen, Sven. Vad norra ändan av terminalen beträffar tror jag inte att man kan göra så mycket. Det är kanske 50 m luft mellan terminalen och fraktens huvudbyggnad. Det är redan ganska trångt där, så det är nog söderut som gäller vid expansion. Tack för övrigt för ett seriöst samtal. Lite omväxlande med tanke på hur det kan vara här på Torget ibland......
Anmäl inlägget
Svar Sven.
Skrivet av Fritz Klyka, 2018-08-15 16:00:59
Tjena, Sven. Medger att jag inte är insatt i vad föreskrifterna kräver för säkerhetsavstånd mellan depå och terminal, men den nya terminaldelen som byggs nu kommer väldigt nära depån. Måste de inte flytta depån redan nu? Enligt masterplanen kommer hela lågpris P5 troligtvis att utnyttjas som platta oavsett vilken terminalkonfig man väljer.
Anmäl inlägget
Till Muppen och Anonym.
Skrivet av Fritz Klyka, 2018-08-15 04:09:23
Om ni är intresserade googla draft masterplan göteborg landvetter airport, så får ni se hur Landvetter kan komma att se ut både på kort och lång sikt. Riktigt intressant läsning. Andra svenska flygplatsers masterplaner kan ni få fram om ni googlar flygplatsernas masterplaner.
Anmäl inlägget
Kapacitetsökning
Skrivet av Sven, 2018-08-14 23:03:46
Skulle inte kapacitetsökningen kunna vara att addera ett par-tre bryggor norrut, dvs att lägga gate 11-9 i bryggor med buss-gater under.. De skulle bli mycket billigare än att bygga i flera våningar eftersom man hamnar inom Schengen och inte behöver bygga med flödesseparation. Hur långt norrut man kan gå utan att störa Flygfrakt?
Anmäl inlägget
Svar Fritz klyka
Skrivet av Sven, 2018-08-14 23:01:47
Tjena Fritz,

Jag tror inte att det går att bygga till åt sydost så lätt. För att göra det så måste hela bränsledepån flyttas vilket är en kostsam grej. Hade det varit enkelt hade man nog byggt piren två-sidig redan nu i detta läget.

Jag gissar att det är den långsiktiga planen är att bygga ut åt sydost men då kommer det säkert en ny terminal 2. Då är säkert en bana 2 i samma plan och det är naturligtvis en större investering.

Anmäl inlägget
Svar Anonym.
Skrivet av Fritz Klyka, 2018-08-14 22:15:20
Landvetter toppar kl 0600-0900 samt kl 1500-1900. Däremellan är det ganska lugnt. Visst kan det uppstå köer vid topparna, men det har bolagen räknat med i sina tidtabeller. Landvetter klarar sig bra med en bana länge till. Trafikmässigt är det inte motiverat med en sån dyr investering som en andra rullbana innebär.
Anmäl inlägget
Svar Muppen.
Skrivet av Fritz Klyka, 2018-08-14 22:03:27
Hej, Muppen. Troligtvis fråga om en ytterligare expansion av terminalen åt sydost ungefär till flygledartornet. Det skulle innebära ytterligare 3-4 nya bryggor. Hela lågprisparkering P5 görs om till platta. Det dröjer nog något år till, men borde gå att byggas relativt fort.
Anmäl inlägget
Kapacitetsökning
Skrivet av Muppen, 2018-08-14 19:20:16
Vad menas med ytterliga kapacitetsökning. Är det förutom den redan beslutade utbyggnaden?
Anmäl inlägget
Svar Ger
Skrivet av Fitz Klyka, 2018-08-14 17:17:35
Nej. Inte Berlin. Till Dusseldorf.
Anmäl inlägget
Landvetter
Skrivet av Anonym , 2018-08-14 16:47:03
Dags att bygga en andra rullbana på Landvetter.
Anmäl inlägget
Banned
Skrivet av Hepp, 2018-08-14 15:57:25
Ariana är bannade att flyga i EU
Anmäl inlägget
Moskva går att boka.
Skrivet av Fritz Klyka., 2018-08-14 15:13:12
På Supersavertravel går det redan att boka till Moskva. Det såg jag när jag kollade på en resa till Thailand nästa år. Det gick att boka Göteborg-Bangkok via Moskva med Aeroflot. Man lägger väl knappast ut en linje tillgänglig för bokning om det inte är klart. Eller?
Anmäl inlägget
Berlin
Skrivet av Ger, 2018-08-14 13:50:36
Eurowings flyger väl inte till Berlin?
Anmäl inlägget
Ariana...
Skrivet av Goopen, 2018-08-14 13:30:38
Det hade varit trevligt om Ariana kunde börja flyga till Landvetter.
Anmäl inlägget
Hm
Skrivet av Gh, 2018-08-14 10:48:32
Lite häpnadsväckande att Swedavia inte känns vid linjen
Anmäl inlägget
Norwegian långlinje nästa (?)
Skrivet av Palle, 2018-08-14 10:41:32
Antar att Landvetter är en av de flygplatser som kan vänta sig långlinjer (eller i singularis iaf) när Norwegian mottager sina ordrar på A321LR.
737MAX8 var väl ett gränsfall till den amerikanska ostkusten, men det lär vara ett mindre problem för en A321LR. Frågan är väl bara hur/om de ska/kan avvara någon kapacitet från de endast 30 beställningar man gjort.
Anmäl inlägget
Bysh
Skrivet av Kellogs Von Kirvesniemi, 2018-08-14 09:08:40
Dock flög SU mellan GOT och SVO i början av 90-talet. Men det var väl en kort sejour. Samma veva som de hade direktflyg till Santiago De Chile från ARN som gick SVO-ARN-SNN-MIA-LIM-SCL. Sedan växlade de rutten och den gick tidvis via Kuba och även Kapverde öarna. Men ett välkommet inslag att SU nu kommer till GOT. Igen.
Anmäl inlägget
BAU
Skrivet av Saltkammargutten, 2018-08-14 08:41:58
På Aeroflots hemsida går den att boka. Från 29e oktober ser det ut som att den börjar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev