Skriv ut  

SAS-effekt driver upp siffrorna i Örnsköldsvik

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 augusti 2018
När Nextjet gick i konkurs blev SAS ensamma på linjen till Örnsköldsvik. Det har blivit ett lyft för trafiken, plus 72 procent under juli månad.

SAS Airbus A320 neo
SAS Airbis A320
 
I april återupptog SAS flygningarna mellan Arlanda och Örnsköldsvik efter att ha varit bort från flygplatsen i tio år. Frånvaron gjorde att Höga Kusten Flyg startade för att förse staden med flygtrafik och de senaste åren var det Nextjet som flög linjen. Det blev bara en dryg månad med två flygbolag på sträckan men trots att SAS sedan i maj varit ensamma har passagerarsiffrorna rakat i höjden. 

– Vi ökar hela tiden. Det är helt fantastiskt, säger flygplatschefen Robert Gyllroth och pekar på en brant stigande kurva:

April + 36 procent

Maj + 54 procent

Juni + 45 procent

Juli + 72 procent

Det ska jämföras med utvecklingen under perioden januari till april som gav ett minus på 25 procent. Det mesta pekar på att det är en SAS-effekt som ligger bakom den kraftiga ökningen. 

– SAS är ett stort och pålitligt flygbolag med ett brett linjenät. Vi har fått precis det vi sökt efter. Efterfrågan har nog alltid funnits där men man har valt att flyga från till exempel Umeå istället. Nu behöver man inte göra det längre. Nu är det istället vårt eget upptagningsområde som ökar.

SAS flyger idag fyra dagliga rotationer till Arlanda, de flesta med en ATR72-600. Nu i höst kommer en del av avgångarna att flygas med B737 eller A320, det ger betydligt fler stolar i varje riktning. Dessutom finns nu också en avgång på lördagarna.

– Vi har sett en stark efterfrågan på fler avgångar och det känns bra att kunna möta den på det här sättet. Örnsköldsvik är en spännande marknad för SAS med ett stort exportinriktat näringsliv i tillväxt, säger Anders Wahlström, försäljningschef för SAS Sverige.

Förra året hade Örnsköldsvik Airport 71 535 passagerare och det är fortsatt en bra bit till rekordåren i början på 2000-talet när drygt 165 000 passagerare passerade flygplatsen. Flygplatsen har en del chartertrafik till Medelhavet men den dominerande andelen resenärer flyger inrikes till Stockholm. 



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fel ordning
Skrivet av Arne, 2018-08-15 12:03:00
Nej först kom Höga Kusten Flyg och Skyways. SAS gjorde då den korrekta bedömningen att 142000 pax 2008 inte räckte åt tre och drog sig ur. Därefter bedömde Skyways att OER inte var stort nog åt två och gav upp. Året efter hade man 89000 pax och 2017 68000. Det tar alltså ett tag att komma tillbaka till 2008 men ett stort grattis till att det nu äntligen går åt rätt håll! Toppåret var 1990 med 181000.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev