SAS Airbis A320
I april återupptog SAS flygningarna mellan Arlanda och Örnsköldsvik efter att ha varit bort från flygplatsen i tio år. Frånvaron gjorde att Höga Kusten Flyg startade för att förse staden med flygtrafik och de senaste åren var det Nextjet som flög linjen. Det blev bara en dryg månad med två flygbolag på sträckan men trots att SAS sedan i maj varit ensamma har passagerarsiffrorna rakat i höjden.
– Vi ökar hela tiden. Det är helt fantastiskt, säger flygplatschefen Robert Gyllroth och pekar på en brant stigande kurva:
April + 36 procent
Maj + 54 procent
Juni + 45 procent
Juli + 72 procent
Det ska jämföras med utvecklingen under perioden januari till april som gav ett minus på 25 procent. Det mesta pekar på att det är en SAS-effekt som ligger bakom den kraftiga ökningen.
– SAS är ett stort och pålitligt flygbolag med ett brett linjenät. Vi har fått precis det vi sökt efter. Efterfrågan har nog alltid funnits där men man har valt att flyga från till exempel Umeå istället. Nu behöver man inte göra det längre. Nu är det istället vårt eget upptagningsområde som ökar.
SAS flyger idag fyra dagliga rotationer till Arlanda, de flesta med en ATR72-600. Nu i höst kommer en del av avgångarna att flygas med B737 eller A320, det ger betydligt fler stolar i varje riktning. Dessutom finns nu också en avgång på lördagarna.
– Vi har sett en stark efterfrågan på fler avgångar och det känns bra att kunna möta den på det här sättet. Örnsköldsvik är en spännande marknad för SAS med ett stort exportinriktat näringsliv i tillväxt, säger Anders Wahlström, försäljningschef för SAS Sverige.
Förra året hade Örnsköldsvik Airport 71 535 passagerare och det är fortsatt en bra bit till rekordåren i början på 2000-talet när drygt 165 000 passagerare passerade flygplatsen. Flygplatsen har en del chartertrafik till Medelhavet men den dominerande andelen resenärer flyger inrikes till Stockholm.