Marknaden ska inte styra delar av inrikesflyget. Det slår infrastrukturminister Tomas Eneroth fast när han i dagarna träffat de kommuner som i våras plötsligt stod utan flygtrafik sedan Nextjet gått i konkurs.
I en debattartikel i tidningen Aktuellt i Politiken sätter han fokus på de regionala flygplatserna och säger sig vilja säkra deras framtid. Bakgrunden är det kaos som uppstod när Nextjet ställde in trafiken och därmed i princip kapade stora delar av norra Sverige från möjligheten att flyga till Stockholm.
– För tillgängligheten har Nextjets konkurs varit förödande. Med en dags varsel ställdes kommuner i landsbygd helt utan flygförbindelser och Nextjet ställde resenärer helt utan service, svar eller kompensation. Ägarna smet undan ansvaret och lämnade stora skulder efter sig. I det läget var det viktigt att agera från samhällets sida. Redan 48 timmar efter konkursen kunde regeringen och Trafikverket presentera en rad åtgärder för att lösa situationen, skriver infrastrukturministern i debattartikeln.
Den situationen ska inte behöva uppstå igen och därför vill ministern nu införa nya regler för hur flygtrafiken i fortsättningen ska upphandlas. Det som irriterat, är det faktum att upphandlingen av två av linjerna, från Arvidsjaur och Gällivare till Arlanda, var underordnade EU’s regelverk. De hade flugits på kommersiell bas och kunde därför inte snabbupphandlas enligt ett så kallat nödförfarande. Istället krävdes en regelrätt upphandling, öppen för alla flygbolag i Europa, vilket tagit ett par månader att genomföra.
– För mig är det tydligt att vi inte kan ha en ordning där flygbolagens rätt att agera på en marknad sätts före statens möjligheter att säkra ett fungerande inrikesflyg. Det borde rimligtvis vara viktigare att säkra flygförbindelser för företag och boende i Arvidsjaur eller Gällivare, än att under hela två månader garantera rätten för alla europeiska flygbolag att konkurrera om upphandlingen.
Tomas Eneroth vill därför öka den statliga styrningen av hur inrikesflyget upphandlas i framtiden. Hur den styrningen ska se ut framgår inte av debattartikeln men den ska ske i samverkan med de aktörer som finns, flygbolag och flygplatser.
– Med en starkare statlig styrning kan även flygbolagen ges mer långsiktiga förutsättningar, och framförallt kan vi säkerställa tillgängligheten i hela landet.
– Erfarenheten har visat att marknadskrafter inte är de mest effektiva när det gäller att säkra tillgänglighet och service i hela Sverige. Därför krävs nya regler för trafikplikt och stabila förutsättningar för ett fungerande inrikesflyg.