Skriv ut  

Regeringen vill öka den statliga styrningen av inrikesflyget

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 augusti 2018

Flyget är viktigt och de regionala flygplatsernas framtid måste säkras. Det visar det kaos som uppstod när Nextjet gick i konkurs vilket tvingade staten att agera. Därför behövs nya regler för hur flygtrafik ska upphandlas, menar infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Marknaden ska inte styra delar av inrikesflyget. Det slår infrastrukturminister Tomas Eneroth fast när han i dagarna träffat de kommuner som i våras plötsligt stod utan flygtrafik sedan Nextjet gått i konkurs. 

I en debattartikel i tidningen Aktuellt i Politiken sätter han fokus på de regionala flygplatserna och säger sig vilja säkra deras framtid. Bakgrunden är det kaos som uppstod när Nextjet ställde in trafiken och därmed i princip kapade stora delar av norra Sverige från möjligheten att flyga till Stockholm.

– För tillgängligheten har Nextjets konkurs varit förödande. Med en dags varsel ställdes kommuner i landsbygd helt utan flygförbindelser och Nextjet ställde resenärer helt utan service, svar eller kompensation. Ägarna smet undan ansvaret och lämnade stora skulder efter sig. I det läget var det viktigt att agera från samhällets sida. Redan 48 timmar efter konkursen kunde regeringen och Trafikverket presentera en rad åtgärder för att lösa situationen, skriver infrastrukturministern i debattartikeln.

Den situationen ska inte behöva uppstå igen och därför vill ministern nu införa nya regler för hur flygtrafiken i fortsättningen ska upphandlas. Det som irriterat, är det faktum att upphandlingen av två av linjerna, från Arvidsjaur och Gällivare till Arlanda, var underordnade EU’s regelverk. De hade flugits på kommersiell bas och kunde därför inte snabbupphandlas enligt ett så kallat nödförfarande. Istället krävdes en regelrätt upphandling, öppen för alla flygbolag i Europa, vilket tagit ett par månader att genomföra.
– För mig är det tydligt att vi inte kan ha en ordning där flygbolagens rätt att agera på en marknad sätts före statens möjligheter att säkra ett fungerande inrikesflyg. Det borde rimligtvis vara viktigare att säkra flygförbindelser för företag och boende i Arvidsjaur eller Gällivare, än att under hela två månader garantera rätten för alla europeiska flygbolag att konkurrera om upphandlingen.

Tomas Eneroth vill därför öka den statliga styrningen av hur inrikesflyget upphandlas i framtiden. Hur den styrningen ska se ut framgår inte av debattartikeln men den ska ske i samverkan med de aktörer som finns, flygbolag och flygplatser.

– Med en starkare statlig styrning kan även flygbolagen ges mer långsiktiga förutsättningar, och framförallt kan vi säkerställa tillgängligheten i hela landet.

– Erfarenheten har visat att marknadskrafter inte är de mest effektiva när det gäller att säkra tillgänglighet och service i hela Sverige. Därför krävs nya regler för trafikplikt och stabila förutsättningar för ett fungerande inrikesflyg.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sent ska syndarn vakna
Skrivet av Flygnörden, 2018-08-16 18:01:16
Kanske man även inser vansinnet med flygskatten som MP-mupparna tvingade igenom.
Anmäl inlägget
annan upphandlings form
Skrivet av thomas, 2018-08-16 11:21:29
Så nu har äntligen polletten ramlat ner att inte upphandling till lägsta pris är långsiktigt hållbart, inte heller kortsiktigt.
Titta på SAS historia, trots att de opererat i monopolmiljö och i avreglerat monopol har det behövts stora kapitalinjektioner både från stater och privat vid flertal tillfällen.
Utan dessa har bolaget inte funnits idag, så hur länge håller/har hållit upphandlat till lägsta pris?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev