Skriv ut  

Beslut: Ingen lågkostnadsflygplats på Ärna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 augusti 2018
Det blir ingen civil flygplats på Ärna. Det bolag som drivit frågan la i somras ner verksamheten. Alla planer är därmed överspelade i ett projekt som tiden sprungit ifrån. Flygplatsen förblir istället en växande militär anläggning.

Ärna Flygplats
Ärna
 
Det fanns en del av området på flygflottiljen F16 i Uppsala som skulle kunna härbärgera en civil flygterminal och ett antal flygbolag sades vara intresserade av att starta trafik på en ny civil flygplats ett par mil norr om Arlanda. Miljötillståndet gav också klartecken för 15 000 rörelser för flygplan över 7 ton och även den tidigare alliansregeringen gav sin välsignelse.

Högsta Förvaltningsdomstolen såg heller inga hinder och gav grönt ljus för planerna. Det skulle i så fall ha inneburit att den militära flygverksamheten skulle ha samsats med i första hand lågkostnadsflygbolag som Easyjet och Ryanair. Men det har hela tiden funnits ett kraftfullt motstånd, inte bara från miljövänner utan också olika civila myndigheter har vacklat i frågan och ömsom tillstyrkt, ömsom sagt nej. Även försvarsmakten, som inledningsvis var positiva till möjligheten att få hjälp att behålla verksamheten, har i takt med att försvarsviljan ökat blivit allt mindre intresserade. Idag talar allt mer för att F16 på sikt upphöjs till en regelrätt flygflottilj.

Men nu är alla planer stoppats. Bolaget Uppsala Airport, som bildades 2004 och vissa tider intensivt drivit frågan, har beslutat att lägga ner verksamheten. Därmed är tanken på ett ”Skavsta Norr” avförd och i Uppsala är man lättade: 

– Vi har hela tiden hävdat att Uppsala har en flygplats och det är Arlanda.

– Att ha civil flygverksamhet bara tre kilometer från Stora torget med en tredubbling och bullret och andra störningar har aldrig varit en särskilt bra idé, säger, Erik Pelling (S), ordförande i plan- och byggnadsnämnden i Uppsala till SR Uppland.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

reflekteran
Skrivet av jolie, 2018-08-17 12:39:59
Stäng flygplatsen. Arlanda ligger ngn mil bort.
I krig kan JAS landa och starta på vägar.
Tar ryssen flygplatsen i krig får dom en fööör fin bas nära sthlm....
Anmäl inlägget
Delad militär och civil flygplats
Skrivet av Mr €, 2018-08-17 08:21:09
Det fungerar bra i St: Louis samt Frankfurt Main var delad länge. Staten vill skydda det 100% statligt ägda och inte så väl fungerande Arlanda från konkurrens. För Ärna kunde man sätta bullerkrav så att endast A320neo/737MAX uppfyllde dem av de civila plan, få militära plan skulle uppfylla de buller kraven.
Anmäl inlägget
F16
Skrivet av Mats, 2018-08-17 07:50:36
Precis Janne. Rikets säkerhet borde stå över alla andras intressen.
Anmäl inlägget
Ärna
Skrivet av Janne Österwall / EastAirÄ, 2018-08-16 10:26:43
Det vore mer rättvist om Försvaret bara kunnat säga som det är nämligen det faktum att flygplatsen ifråga aldrig kommer att kunna bli civil pga dess militärstrategiskt viktiga funktion i övrigt. Det är helt uteslutet tyvärr.
Anmäl inlägget
Bra.
Skrivet av Fritz Klyka., 2018-08-16 09:10:46
Utmärkt. Må denna idé ha kommit till sista vilan nu.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev