Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Finnair startar trafik till Los Angeles

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 augusti 2018
Los Angeles blir Finnairs femte destination i USA. Det kan komma att sätta SAS direkttrafik från Arlanda till Los Angeles på hårda prov.

Finnair A350
Finnair Airbus A350
 
SAS linje mellan Stockholm och Los Angeles har lyckats locka en del resenärer från den finska marknaden på väg till den amerikanska västkusten. Den har alltså vänt på de passagerarströmmar som idag flyger från Sverige via Helsingfors till Asien. Men nu är det finska upptagningsområdet för trafiken Arlanda – Los Angeles på väg att täppas till: Med start till sommartidtabellen 2019, den 31 mars öppnar Finnair en linje mellan Helsingfors och Los Angeles. Det är nästa steg i det sakta växande flygprogrammet västerut. Förra året startade säsongslinjer till San Francisco, Havanna, Mexico och Västindien

– Asien är fortsatt vår huvudsakliga strategi på långlinjesidan, men de nya linjerna till Nordamerika är en ny dimension och har snabbt blivit populära. Det visar framgångarna med linjen till San Francisco, säger Finnairs Skandinavienchef Robert Lönnblad till Flygtorget.

Till del blir Finnairs linje en utmaning för SAS som flyger dagligen till LAX och Norwegian som har sommartrafik dit med tre avgångar i veckan. Det sätter främst SAS-trafiken på prov, särskilt som framtiden för linjen har diskuterats och en del bedömare räknar med att den ska gå samma öde till mötes som rutten mellan Arlanda och Hong Kong, att flyttas till Kastrup.

– Jag är inte den som ska spekulera om hur SAS ska lägga upp sina långlinjer. Men visst, det är ingen nackdel för oss att SAS flyttar Hong Kong-linjen från Stockholm. Våra planer för trafiken till Los Angeles är långsiktiga och vi tänker vara tålmodiga när det gäller arbetet på den känd på marknader som inte är så bekanta med vår trafik västerut. 

Finnair har redan ett upparbetat feedernät från Sverige till Helsingfors och tidtabellen är anpassade så att transiten från Stockholm, Malmö och Umeå fungerar. Särskilt de svenska passagerarna norrifrån får ett val till SAS och Arlanda med bara ett byte på Vantaa-flygplatsen.

Finnair sätter in en A350-900 på sträckan och LAX blir därmed den första destinationen som uteslutande flygs med den flygplanstypen. Fortsatt blandar man annars A350 och A330 på de olika destinationerna. Flygningarna till LAX går över polarområdena vilket gör att Finnair klarar en turnaround inom en 24-timmarscykel. Enligt tidtabell är flygtiden 11 timmar västerut och 10 och en halv timme på väg tillbaka till Helsingfors.

När linjen startar har Finnair fem destinationer i USA: New York, Chicago, San Francisco, Miami och Los Angeles.





Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Saltgammarkutten
Skrivet av SabreInt, 2018-08-23 20:14:49
Exakt.

Cathays HKG-CPH flyg den sjätte augusti hade 281 personer ombord, varav 68 danskar. De återstående 231 personerna kom från 24 olika länder. Så totalt 25 olika nationaliteter ombord, varav 3/4 var icke-danskar.

Källa: https://jyllands-posten.dk/indland/ECE10793120/68-danskere-har-siddet-i-fly-med-maeslingeramt-mand/
Anmäl inlägget
Gör SAS svenskt
Skrivet av Fakta, 2018-08-23 17:22:39
Jag är också av den åsikten att säkra flyget för Sverige är viktigare än att ideologiskt försvara marknadsekonomi till varje pris. Nu när Norge börjar sälja av aktier i SAS borde svenska intressen köpa upp aktier istället drivet av regeringen för att säkra våra svenska behov av inrikes, kontinentala och interkontinentala direkt flygrutter. Egentligen skulle vårt mål vara att totalt ta över SAS.
Anmäl inlägget
BAU
Skrivet av Saltkammargutten, 2018-08-23 11:57:48
CPH har ju alltid varit beroende av matartrafik själva så de utgår väl från det. Givetvis är ARN även beroende av den men jag tror inte att det står och faller med AYs etablering.
Anmäl inlägget
Til Fakta
Skrivet av Bjørn., 2018-08-23 08:52:54
Nå har da Norge mer enn til dels et eget flyselskap! Både Norwegian og Widerøe er da Norske. NAS (Norwegian Air Shuttle) De er igjen eiere (morselskap) til de øvrige Norwegian selskapene! Widerøe er også detr selskap med flest destinasjoner i Norge! Bare til info
Anmäl inlägget
Till Saltkammargutten
Skrivet av Fakta, 2018-08-22 18:38:13
Min uppfattning är att danskarna har aldrig accepterat att CPH ifrågasätts som interkontinentalt nav. Tyvärr har vi i Sverige inget eget flygbolag som Finland och till viss del Norge. Och så länge som SAS också inte har tillräckligt med moderna långdistansplan som kan stationeras på ARN så tvingas man till att svinga flera rutter md påföljd att vi får dåliga slot tider från ARN. Nya rutter kräver också optimal planering av slots.
Anmäl inlägget
Svar Saltkammargutten
Skrivet av Fritz Klyka, 2018-08-22 17:08:04
CPH var länge den ”självklara” utgångspunkten när det gäller långflyg i Norden men tack vare olika faktorer är det inte så längre. Att ARN fick LAX sved verkligen röva i Danmark. Blev nästan regeringskris....
Anmäl inlägget
Svar Saltkammargutten
Skrivet av Fritz Klyka, 2018-08-22 16:22:06
Har haft en hel del med danskarna att göra under åren och höjden av lycka för dem i livet ( förutom en kall Carlsberg, propably the best dish detergent in the world) är att få ge en svensk på käften. Kan ju bero på deras ständiga bakfylla....
Anmäl inlägget
Obegripligt
Skrivet av Gör SAS svenskt , 2018-08-22 15:20:29
att politiker, näringslik m.fl inte tar strid för att Sverige ska ha fungerande linjetrafik. Vi får hela tiden böja oss för DK och NO. Bryt ut den svenska delen av SAS så slipper vi tjäbblet och får ännu bättre tillväxt med fler direktlinjer till Asien, Nord- och Sydamerika och Afrika.
Anmäl inlägget
Påverkan?
Skrivet av Jan, 2018-08-22 14:45:33
Detta kommer påverka få kunder. De som får det bättre väljer det alternativet.
Anmäl inlägget
turn_around_
Skrivet av Around and around , 2018-08-22 12:31:57
Enligt tidtabell ruten tar 23 timmar och 25 minuter, så de klarar ju inte en turnaround inom en 24-timmarscykel. Flygplanet är inte redo att flyga efter 35 minuter.
Anmäl inlägget
Neppe
Skrivet av pf, 2018-08-22 12:17:26
relevant med at flyging går i en 24-t cycle med avg tre-3-ganger per uke(dag 247).

Med avg AY001 HEL 16.30, og ankomst AY002 HEL 16.05, er dette heller ikke rett
Anmäl inlägget
Ift SAS, som har en anbefalt
Skrivet av pf, 2018-08-22 12:11:52
avreisetid 06.55 fra OSL til ARN for LAX-avgangen, ser AY's rutetider til å være langt bedre.

Så, ved fornuftige priser KAN SAS gå miste av OSL-feeding pax pga sin alt for tidlige avg.tid på utgående. AY kan ta en del av disse.
Anmäl inlägget
KGH Custms
Skrivet av Andre, 2018-08-22 12:05:29
@ (m)
Finnair tar hand om upp till 60 000 kg norsk lax varje dag. Laxen är i Tokyo snabbare än i Oslo.
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Saltkammargutten, 2018-08-22 12:04:09
Läste om dett i dansk media. Och man kan nästan läsa mellan raderna att danskarna verkligen gottar sig i att det ska då dåligt för ARN. Varför är det så? Komplex?
Anmäl inlägget
CPH stronk
Skrivet av Kjio, 2018-08-22 11:27:58
Dermed bliver der færre kunder til de to direkte LA-ruter fra Stockholm.
Anmäl inlägget
Lax
Skrivet av (m), 2018-08-22 10:35:51
Finnair tar hand om passagerarna, SAS tar hand om laxen.
Anmäl inlägget
Hej vakna
Skrivet av SK, 2018-08-22 10:33:41
SAS flyger STO-LAXredan
Anmäl inlägget
OAK
Skrivet av Kellogs Von Kirvesniemi, 2018-08-22 08:57:03
Finnair kan. Helsingfors kan. Varför kan inte Stockholm?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev